Amenzi pentru pietonii care folosesc telefonul mobil atunci când traversează, cu o valoare de 2-3 puncte. Este una dintre deciziile care se află în noul proiect al Codului Rutier.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat proiectul de Hotărâre care completează regulile de aplicare a Codului rutier. În acesta se introduce și ”interdicția pietonilor de a efectua activități de natură a le distrage atenția atunci când se angajează în traversarea drumului public”.

Nerespectarea prevederii constituie contravenție și se sancționează potrivit art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002. În acest caz, amenda prevăzută este în clasa I de sancţiuni. Mai precis, 2-3 puncte-amendă.

Amenzi gândite pentru a responsabiliza pietonii

Reprezentanții MAI și-au motivat inițiativa legislativă și aceste amenzi prin faptul că pietonii reprezintă o categorie vulnerabilă în trafic. ”Un comportament imprudent al acestora poate spori numărul deceselor rezultate din accidentele de circulație în care acești participanți la trafic sunt implicați”, se precizează.

Potrivit datelor MAI, în perioada 1 ianuarie 2019 -15 septembrie 2020 s-au înregistrat 1.711 de accidente de circulație grave având drept cauză principală a producerii traversarea neregulamentară de către pietoni. În urma producerii acestora, a rezultat decesul a 457 de persoane și rănirea gravă a altor 1.272 de persoane, toate aceste persoane având calitatea de pietoni.

Pericolul reprezentat de telefonul mobil

Folosirea telefonului mobil influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public. Fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală).

Distragerea atenției poate constitui un factor concurent în producerea accidentului rutier. Chiar și atunci când traversarea drumului public de către pietoni urmează să se facă prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător.

Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită. Căci o discuție telefonică poate fi palpitantă. Iar atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare.

Amenzi și pentru bicicliști, pentru viteză?

MAI vrea să impună o limită de viteză pentru bicicliști: 30 km/h. „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, potrivit proiectului.

Nu se precizează însă și cum se probează încălcarea acesteia. Și nici dacă încălcarea limitei va presupune plata unei amenzi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here