Dakar 2023 va începe în mai puțin de opt săptămâni. Audi continuă să se bazeze pe formația sa puternică formată din Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel / Edouard Boulanger și Carlos Sainz / Lucas Cruz. Cei șase piloți și copiloți așteaptă cu nerăbdare clasicul desert ceva mai relaxați și mai bine pregătii decât acum un an.

Pregatirea temeinica a pilotilor Audi pentru Dakar 2023 A226235_overfullFiecare kilometru contează

La Raliul Marocului din octombrie, cele trei echipe de piloți Audi Sport au avut ocazia perfectă de a reveni la ritmul competițional. Stéphane Peterhansel și Edouard Boulanger au parcurs de departe cei mai mulți kilometri în acest an. După Raliul Dakar din ianuarie, au participat împreună la Abu Dhabi Desert Challenge și au obținut prima victorie a Audi RS Q e-tron acolo.

Testele din Europa și Africa au fost urmate de Raliul din Maroc. Mattias Ekström a avut o experiență veche acolo: „Procesele sunt diferite în cursă decât într-un test în care tot te întorci în garaj. În deșert, ești pe cont propriu. Asta ajuta.” Cel mai recent pas a venit pentru cei doi suedezi la Raliul din Macroc. „Atunci a făcut clic și am înțeles cum gândesc cei care fac roadbook”, relatează Emil Bergkvist. „De atunci, Mattias și cu mine înțelegem mai bine, iar condusul în raliuri este și mai distractivă.”

Echipa crescută, coeziune bună

Pregatirea temeinica a pilotilor Audi pentru Dakar 2023 A224606_overfull

Carlos Sainz împreună cu copilotul Lucas Cruz, precum și Stéphane Peterhansel și Edouard Boulanger cunosc deja Team Q Motorsport  înainte ca Audi să înceapă proiectul de raliu. Echipa experimentată a lui Sven Quandt a participat la raliuri în deșert timp de aproape trei decenii, a câștigat Raliul Dakar de șase ori și multe titluri în raliurile de fond. Împreună cu Team Audi Sport, echipa de la Trebur prezintă toate cele trei mașini Audi RS Q e-tron. O relație bună în cockpitul celor trei prototipuri este o condiție prealabilă pentru succes.

„Încrederea mea în copilotul meu este mare, împreună am câștigat Raliul Dakar de trei ori. Ne ajutăm unul pe altul”, subliniază Carlos Sainz, care participă pentru a unsprezecea oară la Raliul Dakar împreună cu Lucas Cruz. Copilotul său adaugă: „Comunicarea cu Carlos este foarte bună. Avem un parteneriat puternic și există un spirit bun.” Stéphane Peterhansel, un concurent obișnuit din 1988 și de 14 ori câștigător al Dakarului, a câștigat ultima dată clasica în 2021 cu copilotul Edouard Boulanger.

Mattias Ekström, de două ori campion la DTM și campion mondial de ralicross, un om la fel de experimentat și de succes în sporturile cu motor, își întâlnește colegii șoferi cu respect și umor. „Nu pot să învăț decât de la amândoi”, spune suedezul. „Carlos este extrem de ambițios, emotionant și plin de energie. Învăț totul de la Stéphane: are la fel de mult succes, dar este mai compus, mai calm și mai strategic. Sunt cei mai tari doi coechipieri din cariera mea.” Compatriotul și copilotul său Emil Bergkvist adaugă: „Am învățat multe de la Edouard și Lucas. Ne-au primit cu brațele deschise. I-am întrebat tot ce am putut. Fără ei, nu am fi ajuns niciodată atât de departe.”

Stăpânirea tehnologiei

Cu RS Q e-tron, Audi a realizat un concept inovator într-un timp foarte scurt pentru cea mai dură disciplină de sport cu motor. Carlos Sainz, de două ori campion mondial de raliuri și de trei ori câștigător al Dakarului, întotdeauna un șofer și un perfecționist tehnic, își laudă angajatorul: „Au spus Audi: Nu subestima Dakarul. Și nu l-au subestimat. Au avut încredere în direcția în care noi șoferii am vrut să dezvoltăm proiectul. Succesul de până acum ne dă dreptate. A fost abordarea corectă a ambelor părți.”

Audi Sport și-a stabilit primele etape pe această cale: patru victorii de etape la Raliul Dakar în ianuarie, victoria generală la Abu Dhabi Desert Challenge în martie și a doua etapă de construcție a prototipului din deșert în septembrie. „Noua mașină este un mare pas înainte în ceea ce privește fiabilitatea”, spune Carlos Sainz. „Dar există întotdeauna surprize în sportul nostru, inclusiv cele tehnice.” Așadar, reparațiile rămân ceva ce este uneori inevitabil în sportul dur al raliului off-road – începând cu perforații și continuând cu drifturi accidentale și posibile defecte. „Când vine vorba de reparații, primesc sprijin bun de la Stéphane”, spune Edouard Boulanger. „Provine din cursele de motociclete și știe să folosească uneltele. În calitate de inginer, am o imagine de ansamblu de bază, dar Stéphane mă ajută perfect.” Dar nu doar cei doi francezi știu să facă față sarcinilor. Un curs de pregătire tehnică aprofundată la Audi Sport pentru toți cei șase șoferi și copiloți încheie pregătirile în noiembrie.

Noi provocări

Printre modificările aduse Raliului Dakar pentru 2023 se numără un nou mod pe etape: zonele anterioare de neutralizare cu pauze de 15 până la 20 de minute vor fi acum eliminate. „Fără acești timpi intermediari pe drum, nu mai știm exact unde ne aflăm în comparație cu concurența”, subliniază Mattias Ekström.

Pentru Carlos Sainz este un déjà vu: „Este ca o întoarcere la vremurile vechi, pentru că asta era normal. Practic, putem spune ritmul adversarilor noștri direcți, care sunt cu trei minute în fața sau în spatele nostru, dacă o mașină o atinge sau nu pe cealaltă.” O altă provocare: proporția trecerilor pe dune va crește semnificativ în 2023. „Pentru mine, conducerea drifturi este mai ușor”, spune Edouard Boulanger. „Nu trebuie să dau șoferului meu atâtea indicații de direcție. Navigarea ar trebui să fie, de asemenea, mai ușoară. Dar, pe de altă parte, efortul fizic crește semnificativ, deoarece mașina continuă să sară și să iasă mult.” Șoferul său așteaptă cu nerăbdare și munții de nisip: „Îmi place să mă întorc în Cartierul Gol, și pentru patru zile. Va fi un Dakar foarte autentic.” Carlos Sainz subliniază un alt aspect. „Evenimentul s-a schimbat semnificativ în ultimii trei ani”, observă spaniolul. „Acum punctele de trecere ascunse sunt eliminate și urmărim mai îndeaproape direcția busolei.Cartierul gol va fi dificil, dar eu și Lucas suntem pregătiți.”

Cruz sfătuiește: „În drifturi, însă, lipsesc și liniile de referință ale altor concurenți. Și nu este chiar ușor să conduci o linie dreaptă prin lanțuri de drifturi așa cum este cerut de o anumită direcție a busolei.” Oricât de grele ar fi etapele, toată lumea este de acord asupra unui singur lucru. „Temperaturile sunt ușor de gestionat cu un sistem de aer condiționat atât de puternic ca la Audi RS Q e-tron”, spune Stéphane Peterhansel, vorbind în numele colegilor săi.

Bine pregătit spre deșert

La Raliul Marocului, echipele de șoferi au pus ultima tușă eficientei RS Q e-tron, cu propulsie electrică și convertor de energie. „Cutia de pedale este acum situată mai favorabil, iar volanul este, de asemenea, poziționat perfect”, spune Stéphane Peterhansel. Edouard Boulanger este, de asemenea, mulțumit: „Logicile software sunt mai bune, funcțiile utilizate frecvent sunt mai ușor și mai rapid de atins.” Colegul copilotar Lucas Cruz, de asemenea, câștigă foarte mult din noul său loc de muncă: „Poziția schimbată ne oferă o imagine de ansamblu mai bună și putem citi instrumentele mai ușor.” Mattias Ekström, la rândul său, este impresionat de cunoștințele în off-road ale colegilor săi: „Carlos a elaborat o configurație de bază de primă clasă pentru șasiu. De când Stéphane a implementat reglajul final, mașina îmi oferă și mai multă încredere. Totul era deja perfect la viraje, iar acum nici spatele nu se ridică atât de mult în sărituri.”

Pregătiri și așteptări

Pregatirea temeinica a pilotilor Audi pentru Dakar 2023 A224850_overfull

„Anul acesta suntem bine pregătiți”, recunoaște Stéphane Peterhansel. „Ar trebui să conducem consecvent și să nu pornim prea încet, pentru că altfel vei rămâne în urmă. În același timp, știu ce se poate întâmpla în Dakar. Avem o mașină competitivă, dar și o competiție dură.” Carlos Sainz este de acord: „Trebuie să respectam fiecare zi. Mă aștept la un Dakar dur, cu etape mai lungi și multă varietate.” Edouard Boulanger adaugă: „Rămânem precauți cu privire la lungimea etapelor. Avem o aprovizionare limitată de energie cu conceptul nostru inovator și trebuie să ne ritmăm.”

Lucas Cruz se simte amintit de vremurile când mitingul trecea prin America de Sud. „Facem exerciții de fitness suplimentare din cauza durității etapelor din Empty Quarter”, spune spaniolul. Emil Bergkvist începe raliul plin de așteptări: „Este uimitor să faci parte din această echipă. Dacă vrei ceva, ei îl fac pentru tine. Asta ne dă o senzație bună.” Șoferul său, Mattias Ekström, pune accent pe pregătirea personală: „Nu pot să beau atât de mult în timpul zilei, dar nu trebuie să slăbesc. De aceea, iau un cântar cu mine de data aceasta pentru a-mi verifica echilibrul fluidelor. În timpul premergător startului raliului, regula este: mâncam bine, dormim, bem suficient și facem sport sănătos. Și odată ce a început mitingul, încercăm să ne potrivim ritmul cu cel al lui Stéphane. Există puține discipline de sport cu motor în care norocul joacă un rol și mai mare. Am făcut tot ce am putut. Audi ne-a îndeplinit toate dorințele și nu a mai rămas nimic pe lista lui Moș Crăciun.”

Comunicat remis Best Ride.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.