Taxa Firea, caci nu-i putem spune Oxigen (n-are legatura cu poluarea), a fost aprobata. Majoritatea PSD-ALDE din Consiliul General al Municipiului Bucuresti a votat joi proiectul primarului Gabriela Firea.

Acesta vizeaza introducerea vinietei Oxigen din 2020 pentru masinile sub Euro 4, iar masinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces in centrul orasului. Autoturismele Euro 4 vor plati vinieta din 2021. Proiectul a trecut cu 31 de voturi. Potrivit unui amendament propus de ALDE si aprobat, masinile noneuro, Euro 1 si Euro 2 nu vor mai avea voie deloc in Bucuresti, iar pentru cele Euro 3 restrictia este valabila din 2024.

Ce spune proiectul

Potrivit proiectului de hotarare adoptat, incepand cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mica de 5 tone pe arterele din Bucuresti este restrictionat zilnic, de luni pana vineri, cu exceptia sarbatorilor legale, in intervalul 07:00-22:00, dupa cum urmeaza:

  • pentru masinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 si Euro 6, accesul fara restrictii pe toate arterele;
  • pentru cele cu norma de poluare Euro 3 si Euro 4, accesul este pemis pe toate strazile municipiului Bucuresti numai in urma achizitionarii unei viniete electronice Oxigen; Restrictia pentru Euro 4 se aproba din 2021.
  • pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2, accesul este interzis in Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucuresti numai in urma achizitionarii unei viniete electronice Oxigen
  • Pentru masinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 si 4 – 5 lei pe zi. Soferii care nu au vinieta corespunzatoare vor fi sanctionati cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sanctiunilor va fi facuta atât de politisti si politisti locali, cât si de ”imputerniciti ai primarului general”.

Tabel tarife

Taxa Firea a fost aprobata! Platiti de la 1 ianuarie! Tabel-tarife

Vehicule exceptate

Exista si categorii de autovehicule exceptate pentru aceasta taxa. Acestea sunt:

  • electrice si hibrid
  • scuterele si motocicletele
  • cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilitati
  • cele destinate transmisiunilor radio si tv
  • autovehiculele apartinand politiei, pompierilor, jandarmeriei, politiei de frontiera, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, serviciului de ambulanta sau medicina legala, protectiei civile, Ministerului Apararii Nationale, unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informati si ale Serviciului de Protectie si Paza, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administratiei Nationale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei, precum si autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public,servicile publice comunitare pentru situatii de urgenta, Societatea Nationala de Cruce Rosie din România, servicile de ambulanta, Societatea Transport Bucuresti STB, cele utilizate la interventiile la caile de comunicatie si retelele edilitare.
  • cele istorice, conform datelor inscrise in certificatul de inmatriculare sau in cartea de identitate a vehiculului
  • cele prevazute ca fiind exceptate prin acordurile si tratatele internationale la care Romania este parte.
Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului

Se defineste Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) in perimetrul delimitat de: P-ta Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – sos. Stefan cel Mare str. Polona – str. Mihai Eminescu – str. Traian bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str. Lânariei – Calea Serban Voda-bd. Märäsesti – str. Mitropolit Nifon- bd. Libertatii – Calea 13 Septembrie sos.Pandurilor – sos.Cotroceni -spl. Independentei – str. Stirbei Voda – str. Berzei str. Buzesti -p-ta Victoriei.

Harta o puteti gasi aici.

„Incasarea tarifelor pentru achizitionarea vinietelor tip Oxigen se face de catre structurile de specialitate ale Municipiului Bucuresti, cu atributii in administrarea drumurilor publice si managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din incasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucuresti si vor fi folosite cu prioritate pentru lucrari, investitii si proiecte din domeniul protectiei mediului si al mobilitatii urbane, care contribuie direct sau indirect la imbunatatirea conditilor de transport si a calitätii aerului”, se arata in proiectul de hotarare.

In forma initiala a proiectului, doar masinile care nu erau inmatriculate in Bucuresti si Ilfov plateau o taxa, iar cele sub Euro 3 nu aveau deloc acces in centrul orasului.

Se interzice un drept de proprietate

Grupurile PNL si USR au votat impotriva. Catalin Deaconescu, consilier PNL, a declarat ca primarul Gabriela Firea nu isi asuma prin proiect cu cat se va reduce poluarea dupa aplicarea vinietei, iar proiectul nu a stat suficient in dezbatere publica.

”Interziceti un drept de proprietate, le interziceti oamenilor sa intre in anumite ore cu masina in centrul orasului, dar nu spuneti unde suntem si unde trebuie sa ajungem. Trebuia o dezbatere foarte serioasa care sa dureze mai mult timp. Masura trebuia aprobata etapizat. Ascunde o taxa de congestie, nu mai aveti bani la buget”, a declarat Deaconescu.

Ciprian Ciucu, consilier general PNL, a declarat ca degeaba se introduce aceasta taxa daca primaria nu ofera bucurestenilor alternative la autoturismul personal.
USR a votat impotriva fiindca amendamentele propuse de ei nu au trecut.

Lista de amendamente USR:

Se vor identifica zone exceptate de la plata vignetei pentru a facilita mobilitatea urbana durabila, respectiv
a) parcarile de tip Park&Ride precum si accesul din exteriorul Bucurestiului catre acestea.
b) zona terminalelor mijloacelor de transport in comun care se afla in proximitatea limitei teritoriale a Municipiului Bucuresti si accesul din exteriorul Bucurestiului catre acestea.
Se acorda o perioada de gratie pentru interdictia de a intra in ZACA pana la data de 1 ianuarie 2021 pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2 care sunt inmatriculate pe adrese din zona delimitata ZACA.

Sumele provenite din incasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucuresti si vor fi folosite exclusiv pentru lucrari, investitii si proiecte din domeniul protectiei mediului care contribuie direct sau indirect la imbunatatirea conditiilor de transport in comun si a calitatii aerului precum proiecte din domeniul mobilitatii urbane alternative.

Circulatia autovehiculelor specificate in articolul 2 c) in ZACA constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1500 la 2000 de lei.

In zona identificata ZACA se vor infiinta benzi unice pentru transportul in comun cu darea in folosinta 01.01.2020 pe urmatoarele strazi si bulevarde: Lascar Catargiu, Magheru, Nicolae Balcescu, I C Bratianu Demetru, I. Dobrescu, Stirbei Voda, Splaiul Independentei, Splaiul Unirii, Dacia intre Calea Victoriei si Piata Romana.

Se imputerniceste Primarul General sa semneze un protocol cu Politia Rutiera din Bucuresti pentru asigurarea respectarii benzilor unice pentru transportul in comun delimitate pe raza Municipiului Bucuresti.

In linie cu actiunile identificate ca necesare in domeniul protectiei mediului prin Planul Local de Actiune pentru Mediu, respectiv, promovarea constientizarii publice a responsabilitatilor in domeniul protectiei mediului si cresterea sprijinului public pentru strategiile alese se demara o campanie de informare a populatiei privind valoarea in timp real a poluantilor atmosferei din Bucuresti.

Pentru o comunicare eficienta a rezultatelor si pentru ajustarea pe viitor a parametrilor masurii implementate conform acestei hotarâri, institutiile responsabile mentionate la Art. 10 vor organiza o dezbatere publica in luna septembrie 2020 prin care se vor prezenta rezultatele acestei masuri pe primele 6 luni de aplicare. Se vor prezenta evolutia parametrilor de poluare masurati in Bucuresti, valorile investitiilor, a cheltuielilor de functionare si a veniturilor din vânzare si amenzi, a sumelor cheltuite pe diferite obiective precum si statistici pe categorii de automobile care au facut obiectul acestei masuri. Datele vor fi prezentate cu cel putin 5 zile inaintea dezbaterii publice.

USR a propus si modificarea tarifelor
Tarif (lei) pe zi vinieta electronica Oxigen
non-Euro 15
Euro 1 – 15
Euro 2 – 10
Euro 3 – diesel – 7
Euro 3 – benzina/GPL – 5
Euro 4 – diesel – 5
Euro 4 – benzina/GPL – 3

Sursa: Hotnews

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.