Taxa Firea, sau „Vinieta Oxigen” cum a numit-o Primarul Capitalei, este in vigoare de la 1 ianuarie. Ea va produce efecte insa, asa cum anuntam la inceputul lui decembrie, doar din martie.

Ce este „Taxa Firea”

Taxa impusa folosindu-se vinieta Oxigen a fost aprobata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti pe 24 octombrie, la propunerea Primarului Gabriela Firea. Aceasta presupune interzicerea accesului in centrul Capitalei pentru masinile sub Euro 3. In plus, se impune achizitionarea unei viniete pentru masinile Euro 3 si Euro 4 care circula in Bucuresti. Restrictia se aplica de luni pana vineri in intervalul 07:00-22:00, cu exceptia sarbatorilor legale.

Soferii care nu au vinieta corespunzatoare vor fi sanctionati cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sanctiunilor va fi facuta atat de politisti si politisti locali, cat si de ”imputerniciti ai primarului general”.

Calendar

2020: Pentru masinile sub Euro 3 se plateste o vinieta de 15 lei pe zi, iar cele Euro 3 si 4 de 5 lei pe zi. Masinile sub Euro 3 nu au acces in centrul orasului.

2021: Introducerea platii vinietei si pentru masinile Euro 4

2022: Masinile sub Euro 3 nu mai au voie deloc in Bucuresti.

2024: Masinile Euro 3 nu mai au voie deloc in Bucuresti.

Mai multe detalii despre aceasta taxa, cuantumul acesteia, masinile exceptate ca si modul in care este delimitat centrul Capitalei potrivit hotararii, aveti in materialul: Taxa Firea a fost aprobata! Platiti de la 1 ianuarie!

Amenzile intra in vigoare de la 1 martie

Desi Hotararea este in vigoare, Primaria Capitalei va aplica amenzi doar din luna martie. Intre timp, achizitionarea vinietei este optionala. Iar sistemul care monitorizeaza masinile este inca in „constructie”.

Primarul Capitalei explica: ”Vinieta Oxigen a intrat in vigoare la 1 ianuarie, dar folosim prima perioada de aplicare pentru acomodare si constientizare. Posibile amenzi se vor da incepand din martie”. A precizat in plus ca pana pe 6 ianuarie s-au achizitionat deja 104 viniete. Si ca pana la finele saptamanii va organiza o conferinta de presa pentru a da toate detaliile.

Cum se monitorizeaza

Primaria Capitalei va verifica masinile printr-un sistem de supraveeghere prin camere. Acesta are trei componente informatice care vizeaza depistarea tipului automobilului, a numarul de inmatriculare, respectiv inscrierea datelor intr-o baza de date. Aceasta este confruntata cu o alta baza de date privind situatia vinietei (a fost sau nu platita si daca procesul a fost realizat corespunzator).

”Putem avea si contestatii, noi avem si filmuletele cu probele. Nu avem abateri”, a explicat  Mihai Teodorescu, seful directiei Transporturi din Primaria Capitalei

De unde se achizitioneaza vinieta

Primaria Capitalei a anuntat pe pagina Oxigen pentru Bucuresti ca vinieta poate fi cumparata doar online. Si exista doua site-uri de unde se poate face acest lucru, cel al  Administratiei Strazilor si roviniete.ro.

”Taxa auto din Bucuresti pentru masinile poluante (vinieta Oxigen) a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2020, dar soferii care circula prin Bucuresti, fie si ocazional, trebuie sa stie ca sanctiunile pentru neachizitionarea ei se aplica abia din martie 2020. Vinieta Oxigen poate fi achizitionata momentan doar online intrand pe site-ul Administratiei Strazilor http://www.aspmb.ro/ sau https://www.roviniete.ro/ro/oxigen”, se arata pe pagina de Facebook Oxigen pentru Bucuresti, dedicata proiectului.

In ceea ce priveste sumele rezultate, greu de spus ce se va intampla cu ele. Proiectul de hotarare vorbeste despre faptul ca vor fi folosite „CU PRIORITATE pentru lucrari, investitii si proiecte din domeniul protectiei mediului si al mobilitatii urbane”.

Si daca ni se spune ca aceste proiecte ar trebui sa „contribuie direct sau indirect la imbunatatirea conditilor de transport si a calitätii aerului”, est singura lamurire. Nu cunoastem nici despre ce proiecte este vorba, nici ce impact ar avea acestea, nici cine le va implementa. In plus, sintagma sibliniata, „cu prioritate”, arata clar ca destinatia sumelor poate sa fie si alta. Asa cum, de altfel, s-a intamplat si cu alte taxe impuse proprietarilor de masini.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here