BMW Motorrad aniverseaza 40 de ani de GS. Un concept ce este pe cat de legendar, pe atat de sofisticat si a schimbat lumea motociclismului.

In toamna anului 1980, compania prezenta modelul R 80 G/S. O motocicleta care combina doua lumi complet diferite: off-road si on-road. Multumita imbinarii unice dintre placerea turelor lungi pe sosea si a capabilitatilor off-road – fara compromisuri in folosirea de zi cu zi – R 80 G/S a devenit precursorul oficial al unei noi categorii de motociclete – enduro touring.

Mai mult de atat, modelele BMW GS au devenit sinonimul perfect pentru un partener pe doua roti. Unul cu care poti explora chiar si cele mai indepartate colturi ale planetei. Pana in prezent, BMW Motorrad livrat clientilor sai mai mult de 1,2 milioane de modele BMW GS in aceasta poveste unica de succes.

BMW-Motorrad-GS-2-1024x683 BMW Motorrad aniverseaza 40 de ani de GS

40 de ani de GS, 40 de zile de redescoperit Romania

In lunile iunie si iulie, Cristian Scutariu – brand ambasador BMW Motorrad Romania in segmentul Adventure – publica un jurnal de calatorie din locurile pe care le va atinge alaturi de al sau BMW R 1250 GS Adventure. Modul de viata al ciobanilor din Lunca Jijiei. Sau provocarile care vin din dormitul la cort in Bucovina. Ori drumurile greu accesibile din Apuseni. Sau misterele ascunse de civilizatia Cucuteni in dealurile Moldovei.

Toate sunt subiecte tratate in calatoria sustinuta de BMW Motorrad Romania la 40 de ani de la nasterea primului GS. Jurnalul de calatorie este prezentat pe site-ul https://www.cristianscutariu.ro/ si pe pagina de Facebook BMW Motorrad Romania: https://www.facebook.com/BMW.Motorrad.Romania.

Cristian Scutariu, protagonist al mai multor expeditii solitare

”Pe langa destinatiile clasice pe care le cunoastem deja, mi-am propus sa descopar unele noi. Poate nu la fel de accesibile. Si fac asta cu o motocicleta care imi permite sa ajung aproape peste tot. Limitata doar de abilitatile mele de pilotaj. Chiar daca m-am intalnit cu zone inundate, chiar daca am dat peste urcari alpine dificile sau peste drumuri aproape impracticabile, in cele 30 de zile pe care le-am petrecut pe drum pana acum am descoperit aproape 5000 de kilometri de tara frumoasa. O destinatie, Romania, si mai multe rute”, explica Scutariu.

Cristian Scutariu a fost, in ultimii ani, protagonistul unui numar de expeditii solitare pe motociclete BMW GS. In 2018 a parcurs ”Drumul Oaselor”, in Siberia, pe un BMW F 800 GS. Apoi, in 2019, a strabatut Mongolia in saua unui BMW F 850 GS. Si a calatorit in Ucraina, Belarus, Tarile Baltice si Rusia pe un BMW F 850 GS Adventure. Cristian a publicat recent cartea ”Est, spre Siberia”, jurnalul de calatorie al expeditiei din 2018, din Bucuresti pana la Magadan, in estul indepartat.

40 de ani de istorie BMW GS

Legendarele abilitati ale BMW GS

BMW GS nu a fost doar o motocicleta perfecta pentru a calatorii in jurul lumii. R 80 G/S impreuna cu descendentii sai si-au dovedit rapid calitatile si in motorsportului. In 1981, Hubert Auriol a pilotat spre victorie in prestigiosul si deosebit de dificilul Raliu Paris – Dakar. Acesta este doar unul dintre numeroasele succese in motorsport pe care BMW Motorrad le-a putut sarbatori cu un GS.

Abilitatile consacrate ale modelelor GS boxer – dinamica pilotajului, abilitatile in off-road, confortul si profilul robust – au fost mentinute si dezvoltate continuu de BMW Motorrad in ultimii 40 de ani. Si au fost transferate cu succes la restul modelelor BMW Motorrad. In 1993, F 650 “Funduro” a fost primul monocilindru enduro BMW care a iesit pe piata. Aceasta motocicleta si-a extras dinamica pilotajului din greutatea redusa si din impulsul monocilindrului de 47 CP.

GS-ul ca o inovatie: Tehnologie cu patru valve si suspensie Telelever

Odata cu BMW R 1100 GS, BMW Motorrad nu doar ca a prezentat primul GS cu un boxer in patru valve si 80 CP, dar a deschis drumul unor noi inovatii in ceea ce priveste tehnologia suspensiei pentru segmentul enduro touring. Pentru prima data in enduro, motorul si cutia de viteze au actionat ca elemente portante ale sasiului. Lucru ce transforma cadrul principal intr-un aspect mai putin important.

In timp ce suspensia Paralever a rotii din spate eliminase deja, cu cativa ani inainte, efectele cardanului la modelele cu doua valve, inginerii BMW au dezvoltat o metoda inovativa de ghidare a rotii fata prin intermediul suspensiei Telelever. In plus, noul R 1100 GS a fost primul enduro din istorie echipat cu ABS. Un plus de siguranta care acum este un echipament standard pe toate motocicletele BMW.

Modelele GS din gama F: Fascinatia GS pentru segmentul mijlociu

Pe langa numeroasele noutati si evolutii, inclusiv F 650 GS (primul monocilindru cu injectie electronica de combustibil, convertizor catalitic si ABS) care a fost fabricat in Berlin incepand cu anul 2000, modelele F 650 GS si F 800 GS lansate in 2007 au marcat o alta etapa importanta in istoria GS.

Cu un motor puternic, cu doi cilindri in linie si cu un cadru tubular torsional rigid, BMW GS a fost o noua interpretare in maniera BMW intr-un nou segment. Cu aceste noi modele, BMW Motorrad nu doar ca a prezentat succesorii modelului extrem de reusit, F 650 GS, dar in acelasi timp a extins oferta enduro din segmentul mijlociu.

Sofisticatul motor boxer DOHC cu doi arbori cu came

In toamna anului 2009, BMW Motorrad a prezentat un alt element inovativ. Odata cu lansarea modelului revizuit BMW R 1200 GS. Echipat acum cu un nou motor boxer DOHC cu doi arbori cu came pe cilindru. Acesta dezvolta o putere de 81 kW/110 CP si o mai buna dinamica a pilotajului.

In anul aniversar 2010, BMW Motorrad a adus un omagiu celei de-a 30-a aniversari a modelelor GS si al succesului atat intre clienti, cat si in motorsport. A facut-o prin modele speciale „30 de ani de GS” pentru R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS si F 650 GS vopsite in culorile specifice BMW Motorrad Motorsport.

BMW Motorrad a continuat povestea de succes a modelelor GS in toamna anului 2010. Cu G 650 GS, BMW Motorrad a adaugat un nou membru atractiv in familia GS. Noul monocilindru enduro s-a remarcat in mod clar fata de concurentii sai in ceea ce priveste calitatea, echiparea si confortul. In combinatie cu greutatea sa semnificativ redusa si inaltimea scazuta a sezutului, motocicleta a fost extrem de atractiva pentru ca un model de intrare in fascinanta lume BMW GS.

Puterea GS: Boxer reproiectat cu flux vertical

Dezvoltarea dinamica a BMW GS a continuat neintrerupta in deceniul patru. BMW Motorrad a prezentat noul R 1200 GS la Intermot, in toamna anului 2012, si lumea motocicletelor era inca o data transformata. Motorul boxer cu doi cilindri racit prin amestecul aer/lichid folosea acum un debit vertical in cilindri.

Cutia de viteze era integrata si cardanul prezent pe partea stanga erau elemente completate de ultima generatie a sistemelor electronice. Cum ar fi ABS, controlul tractiunii sau sasiul semi-activ. Cu o putere de 92 kW (125 CP), noul R 1200 GS a furnizat, de asemenea, performante superioare de pilotaj. Aproape un an si jumatate mai tarziu, in martie 2014, motocicleta cu numarul 500.000 din seria GS cu motor boxer a parasit curtea fabricii din Berlin – aceasta era R 1200 GS Adventure.

GS-ul in segmentul motoarelor sub 500 cc: G 310 GS

In toamna anului 2016, BMW Motorrad prezinta un alt model GS. De data aceasta era G 310 GS. Acestuia i s-au transferat calitatile de baza ale unui GS, in segmentul sub 500 cc, unde au fost interpretate intr-un stil propriu. Extrem de compact, dar matur si confortabil, acesta a deschis o lume cu totul noua. Si a devenit unic in segmentul entry-level, mai ales datorita versatilitatii sale.

Cu noul R 1200 GS, BMW Motorrad a extins portofoliul GS nu numai prin optimizarea produselor deja existente. Ci si prin largirea gamei de optiuni ale motocicletei. Pentru prima data, clientii puteau sa ii ofere GS-ului o nota mai accentuata spre enduro. Sau un stil unic. Aceasta gratie pachetelor Rallye si Exclusive.

In acelasi an si-a facut aparitia o noua si diferita interpretare a gamei GS: R nineT Urban G/S. Acesta s-a bazat pe genele primului si legendarului BMW R 80 G/S din anul 1980, transpunandu-le in epoca moderna cu tehnologie contemporana, sub forma unei motociclete BMW clasice in stil enduro si cu motor boxer. La fel ca in cazul celorlalte modele R nineT, a fost utilizat puternicul motor boxer, racit prin amestecul aer/ulei, dezvoltand 81 kw (110 CP) in combinatie cu o transmisie in sase trepte.

Motor nou, sasiu nou: Noile modele GS din seria F

In 2017, BMW Motorrad a continuat sa scrie istoria GS prin doua modele enduro complet redesenate: F 750 GS si F 850 GS. Ca si pana acum, abrevierea GS a reprezentat din nou sinteza perfecta a capacitatilor de touring , comportamentul dinamic pe asfalt si performanta eliberatoare in offroad.

Pe scurt: BMW GS este partenerul perfect atunci cand vine vorba de explorarea pe motocicleta a tuturor colturilor lumii. In centrul noilor dezvoltari se afla noul motor cu doi cilindri in linie, doi arbori de echilibrare si o valoare de aprindere de 270/450 grade pentru o rulare optimizata si un sunet inedit. Motorul a generat 57 kW (77 CP) pentru F 750 GS si 70 kW (95 CP) pentru F 850 GS, asigurand astfel puterea necesara pentru cele doua modele GS.

Mai multa putere, cuplu si eficienta pentru GS-ul cu motor boxer

In toamna anului 2018, BMW Motorrad a prezentant o noua generatie a legendarului motor boxer al modelelor GS de capacitate mare, imbunatatind puterea si cuplul motorului, precum si reducand consumului de carburant si al emisiile. In acest scop, tehnologia BMW ShiftCam a fost utilizata pentru prima data pe un motor BMW Motorrad: acest lucru a permis un control mai precis al valvelor si al cursei supapelor pe partea de admisie.

In plus, arborele cu came a fost proiectat pentru deschiderea asincrona a celor doua supape de admisie, rezultand o imbunatatire a amestecului si, prin urmare, o ardere mai eficienta. Alte modificari tehnice ale motorului legate de actionarea arborelui cu came, antrenat acum de un lant dintat (anterior fiind un lant cu role), au fost optimizarea alimentarii cu ulei, injectia dubla a valvelor si un nou sistem de evacuare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here