Claudiu Barbu și Marius Lupu (Polaris RZR Turbo) au ajuns cu succes la finișul celei de-a treia probe din Raliul Dakar 2021. Etapa s-a desfășurat pe o distanță totală de 629 de kilometri, cu start și finiș în orașul Wadi Ad-Dawasir.

Reamintim, în primele două zile au încheiat cu emoții fiecare probă specială. Și aceasta după ce pe PS1 automobilul de concurs a luat foc din cauza faptului că s-a spart returul de benzină. A urmat apoi un incendiu, care a ars aproape tot ce înseamnă plastic și cabluri în partea din spate a Polarisului. Povestea o spune Claudiu Barbu.

”Prima etapă a fost un adevărat botez”

”Duminică am luat startul în prima etapă a Dakarului. Am avut un parcurs foarte bun în prima jumătate a traseului, cu multe depășiri, adrenalină, trăiri și satisfacție. Startul din 30 în 30 de secunde, a aglomerat trasele, și orice depășire în plin praf comporta un risc major. În cele din urmă, nici pe noi nu ne-au iertat consecințele”, spune Claudiu Barbu.

Și continuă: ”Lipiți de spatele unui concurent care refuza să dea curs santinelei, am lovit o barieră de bolovani, care ne-a distrus două anvelope. Am rezolvat problema în câteva minute, dar prudența s-a instalat forțat. Urma să parcurgem aproape 150 km fără nici o rezervă, într-un teritoriu în care la fiecare kilometru întâlneai concurenți care își schimbă cauciucurile”.

”Scăldarea în cristelniță”

”Scăldarea în cristelniță” a venit când Marius a început să strige: ”Foc, Foc”. Urlet concomitent cu momentul în care am constatat că a dispărut tot instrumentarul de pe bord. Două secunde până am oprit și am decuplat generalul, și am simțit cum ni se încălzește ceafa.

Extinctorul mecanic nu a putut fi declanșat. Și am mai pierdut câteva secunde să ieșim și să îl folosim pe cel de mână. La cum ardea spatele, eram ferm convins că atât avea să fie pentru noi Dakarul. Din fericire am reușit să îl stingem și am avut nevoie de câteva momente pentru a ne liniști și a începe să evaluăm pagubele și posibila cauză. Tot cablajul era scrum, protecțiile de plastic topite, gențile și alte ”harnașamente” afectate.

O primă supoziție a fost un scurt electric, deși nu eram de acord, pentru că fusese mult prea violent. După ce am verificat conductele de benzină, găsim și cauza. Returul forfecat – doar sunt conducte FIA. Cu cele originale, n-am pățit în 5 ani pe 5 RZR-uri diferite așa ceva”.

Final de etapă fără penalizare

”Acum, după ce am terminat cu mulțumirile către divinitate, am început să cerem și mai mult. Ce șanse sunt să îl mai facem să funcționeze! La urma urmei, nu trebuia decât să alimentăm pompa și electroventilatorul. Fără celelalte, ne-om descurca. Zis și făcut. Am încropit fire din capetele rămase netopite, am folosit firele de la compresor, și i-am dat cheie. A pornit. Dar în turații variabile. Bun și așa. Hai să vedem cum merge. Cu maxim 20 la oră. Asta este. Mai facem 10 ore până la finish, dar măcar nu abandonăm.

După 30 de kilometri, la alimentare, s-a produs o a treia minune. Și-a revenit, după ce am mai eliberat din furtunașele carbonizate. În final, am terminat prima etapa fără să primim penalizări”, rememorează Claudiu Barbu.

Etapa a doua, cumetria! 

Toată noaptea, Adi cu Paul au lucrat pentru a reface întreaga instalație electrică și conductele de benzină. Plus revizia ce trebuia făcută după o primă etapă. Claudiu Barbu povestește: ”În cea de a doua zi, nu dunele ne-au pus problema, nu navigația. Ne speriasem degeaba din auzite. N-am rămas împotmoliți, nu ne-am pierdut. În schimb, era să ne pierdem calmul pentru multitudinea de opriri, care ne-au întârziat și au făcut să navigăm în noapte”.

Pe scurt, în ordine cronologică: s-a dus releul le electrovenitilator, s-a dus ventilatorul la curea, sondă de temperatură nu mai aveau. Evident că următoarea oprire a fost după ce s-a rupt cureaua. Senzorul de la cutie trebuia să bifeze și el. Și de ce ar trebui ca pompa de benzină să meargă și în a doua zi de Dakar?!

”Dacă tot schimbi atât, de ce să nu te ocupi și de noile erori care băgau RZR-ul în avarie! La alimentare, bușoanele și-au intrat și ele în rol. Doar erau FIA. Cu atâtea întâzieri, am întrat în dune noaptea. Și nu doar în dune, ci și într-o căldare. Mare. Nu am rămas blocați în nisip, dar ne vedem blocați printre nisipuri. Nici balai-ul nu-l vedeam să ne mai scoată de acolo la cât de verticali erau pereții”, spune Claudiu.

Final cu zâmbete

Și continuă Claudiu: ”Marius, nu putea să urce în picioare până în vârf. Am început să facem cerculețe, din ce în ce mai largi. După vreo trei tentative, reușim să ieșim. Dar mirosul de curea, sugera mai mult decât faptul că trebuie să o schimbăm. Ambreiajul. S-a crestat. Nu mai aveam ce să-i facem. Eram convins că este abandon. Am anunțat prin satelit HQ că, dacă nu găsim un concurent cu suflu de Dakar, urmează să ne declarăm abandonul”.

”Am stat jumătate de oră resemnați pe nisipul care deja se răcise. Asta era o veste bună. ”Marius, scoate-i capacul, lasă cutia liberă, că o urc, cu spatele. Cuplează altfel”. Până la decizia asta, trecuseră vreo doua ssv-uri, și ne miram în plin întuneric, cum e posibil să urce pe o asemenea înclinație. O inerție din față de la Marius, și nu m-am mai oprit decât în vârf. Marius a avut nevoie de 10 minute să urce. Așteptam să mă trezesc. Aceeași senzație a avut-o și el. În cele din urmă am ajuns la finish, după ce ne-am mai oprit de vreo zece ori, pentru diverse erori. Inclusiv cu 700 de metri înainte de finaliza cei 457 de km de probe speciale”, încheie Claudiu Barbu povestea.

Ziua a treia, în progres

Marți, Claudiu Barbu și Marius Lupu au ajuns la finiș pe locul 38 la Clasa SSV și pe 57 la general la clasa mașinilor ușoare. După trei probe, cei doi se află pe poziția a 35-a la SSV și pe 53 la general în topul mașinilor ușoare.

În total, Raliul Dakar are un total de 12 probe speciale. Cea de-a patra, programată pentru miercuri, se va desfășura între Wadi Ad-Dawasir și Riyadh. Distanța totală acoperită va fi de 813 kilometri. Echipajul format din Claudiu Barbu și Marius Lupu, susținut de FRAS și Ministerul Tineretului și Sportului, se află la prima participare la Raliul Dakar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.