Și da, titlul e corect. All Wheel Drive pe motocicletă? Compania deținătoare a patentului se numește Christini AWD, e din Philadelphia, Statele Unite. Din 1995 ei lucrează la rafinarea și îmbunătățirea acestui tip de tracțiune.


Americanii au pornit cu un prototip de mountain-bike. După șase ani de testare, în 2001, încep să vândă primele biciclete AWD. În același ani, semează cu Jeep Bicycles un acord pentru vânzarea în masă a bicicletelor. În 2002, Christini AWD produce prima motocicletă cu tracțiune integrală, iar vânzarea către publicul larg începe în 2007. La momentul actual, firma are în portofoliul de clienți armata americană sau serviciul de grăniceri ai Statelor Unite, precum și multe echipe participante la diferite competiții de enduro extrem, enduro și X Games.

Ce este și cum funcționează? Sistemul AWD permite transmiterea puterii motorului către roata față, din cutia de viteze a motocicletei, printr-o serie de lanțuri și axuri planetare. Nu există niciun fel sistem hidraulic care să fure din puterea motorului, totul e mecanic. Principiul de funcţionare este similar cu cel de pe automobile. Sistemul AWD, care transmite puterea către faţă, este calibrat astfel încât viteza de rotație a roții anterioare să fie cu 20% mai mică decât cea a roții spate.

În condiții optime de rulare, roata spate se învârte mai rapid decât cea din față. Ambreiajul sistemului Christini permite ca roata față să se învârtă liber, fără putere transmisă de la motor. La acest punct, sistemul AWD este complet pasiv, nu intervine. Dacă roata spate începe să piardă aderență, raportul de transmisie se modifică în raport cu viteza de înaintare a motocicletei, iar sistemul AWD se activează instantaneu, transmițând putere și către roata față, până când spatele recâștigă tractiunea/aderența.

Mai simplu, sistemul funcționează la fel ca la o bicicletă care coboară o pantă/la vale. Tu pedalezi, însă datorită gravitației (care se comportă ca roata spate la motocicletă) bicicleta coboară mai rapid decât dai tu la pedale. Când panta se termină și bicicleta încetinește (același lucru se petrece când roata spate a motocicletei pierde aderența), tu vei reîncepe să pedalezi pentru a putea continua rularea cu bicicleta. Un alt avantaj al sistemului AWD este acela că nu permite roții față să fugă/derapeze necontrolat. Când roata față se afundă în nisip, noroi etc, ea tinde să se oprească din rotație și împinge furca înapoi, rezultând pierderea direcției, deci căzătură. Cu sistemul AWD, când fața începe să se oprească din rotație, puterea de la motor este direcționată instantaneu către roata față, forțând-o să se învârtă. Când fața are putere, este aproape imposibil să fugă în lateral sau să dea să te arunce din șa. Sistemul este compact, ușor de instalat și fiabil, relativ ieftin (cel puțin pentru un american) și include următoarele piese:

Cadru modificat
Furcă față modificată
Rezervor de benzină reproiectat
Butuc față de la Talon
Buton de activare
Prinderi triple la ghidon de la CNC Racing
Apărători pentru furca față
Deocamdată, sistemul este disponibil pentru următoarele modele KTM și Honda:
2005-2011 KTM off-road 250/300 XC și XCW
2005-2011 KTM 450/530 XCRW și EXCR
2005-2012 Honda CRF250X
2005-2012 Honda CRF450X
Pentru toate detaliile tehnice, pecuniare și cam tot ce ai mai vrea să afli, intră pe www.christini.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here