Sim racing, e-Sports si competitii digitale legate de sporturile cu motor. Pandemia cu noul Coronavirus COVID-19 le-a crescut si mai mult popularitatea.

Lucru valabil si la noi. Dovada popularitatea de care se bucura Racing League Romania powered by BMW. Sau faptul ca FRAS a demarat Campionatul National Digital pe Circuit Betano. Iar o alta intrecere, Romanian Rally Reague, este dedicata pasionatilor de raliuri.

Un hardware potrivit, necesitate in sim racing la varf

Ei bine, la fel cum un pilot real are nevoie de un cockpit personalizat pentru a avea succes, hardware-ul potrivit este necesar si in sim racing daca vrei sa concurezi la cel mai inalt nivel. Gama de solutii este uriasa. De la echipamentele de baza simple, pe care orice jucator amator le poate folosi, pana la solutii de ultima generatie.

Pilotii BMW Philipp Eng (Austria) si Christian Krognes (Norvegia), precum si sim racerii Laurin Heinrich si Alexander Voß (ambii Germania) ofera o imagine de ansamblu asupra ofertei. Si dezvaluie ca cele mai scumpe echipamente nu garanteaza neaparat cele mai bune performante.

Principalele componente

Sim rig, force feedback si ecranul curbat sunt termeni clari pentru cei implicati puternic in sim racing. Acestea sunt doar cateva dintre componentele hardware care pot fi utilizate in cursele virtuale la cel mai inalt nivel al disciplinei.

In esenta, un kit de inalta calitate consta dintr-un cadru metalic solid si stabil. In acesta este integrat scaunul de curse – asa-numitul sim rig. Ca regula, o platforma ca aceasta include si un ecran. De preferinta, unul de mari dimensiuni. De asemenea, obligatoriu sunt un volan cu motor adecvat si un set de pedale.

Acest tip de echipament permite in prezent ca pilotii oficiali BMW precum Philipp Eng sa evolueze constant si cu succes pe circuite in masinile de curse BMW virtuale. Cum sunt, spre exemplu, BMW M8 GTE in IMSA iRacing Pro Series si BMW Z4 GT3 in Digital Nürburgring Endurance Series powered by VCO.

Ce spune Philipp Eng

Cu doar cateva saptamani in urma, el a castigat iRacing 24h Nürburgring powered by VCO. A fost cel mai mare succes de pana acum in cariera sa de sim racing. Iar cariera sa a inceput la varsta de 17 ani, cand a modificat un simulator de curse pe biroul sau de acasa.

„Am mutat cartile de scoala intr-o parte, mi-am fixat volanul pe birou, am fixat pedalele pe podea – si eram gata”, si-a amintit Eng. In prezent, cerintele sale sunt ceva mai sofisticate. „In opinia mea, este important un sistem stabil, care sa nu se clatine. De asemenea, acord o mare importanta asigurarii pozitiei scaunului. Una cat mai apropiata de ce ar fi intr-o masina de curse reala”, a spus Eng.

„Cu toate acestea, cel mai important lucru pentru mine este un motor bun al volanului. Intr-un simulator static, volanul este singura conexiune pe care o am cu circuitul. Doar prin raspunsul fortei pot sa simt cum se misca masina. Si nu prin intregul corp, asa cum este in realitate. Un alt lucru care ajuta este asa-numita legatura directa (direct drive). Prin care coloana de directie virtuala este conectata direct, la fel ca intr-o masina de curse reala. Astfel, volanul reactioneaza mult mai direct.”

Voß: „Merita sa cheltui peste jumatate din bugetul tau pe un sistem bun si pedale bune”

Laurin Heinrich si Alexander Voß, sim raceri de top din echipa BS+COMPETITION, au castigat cursa virtuala de 24 de ore de la Nürburgring alaturi de Eng. Ei sunt adevarati experti in ceea ce priveste echipamentele.

Pe tema hardware-ului, Voß a spus: „In opinia mea, merita sa cheltui mai mult de jumatate din bugetul tau pe un sistem bun si pedale bune. Asta daca vrei sa beneficiezi de echipamente de top.” Volanul sau cu direct drive este facut artizanal. Deoarece aceasta tehnologie nu era de vanzare cand l-a primit in urma cu sapte ani.

Heinrich a parcurs un drum usor diferit in aceasta privinta. „Nu am volan facut artizanal. In schimb, recent am cumparat un model nou cu direct drive. Folosesc un volan tip DTM, pentru ca ma simt mai confortabil cu el.”

Ca si Eng, ambii sim raceri au un monitor lat, de 125 cm, cu rata de refresh de 144Hz. „Un monitor cu un timp de reactie rapid este extrem de valoros. Acesta iti ofera o senzatie de viteza foarte realista si este mai placut pentru ochi”, a explicat Heinrich. Eng a adaugat: „Referesh-ul imaginii este extrem de important pentru mine. Pentru a vedea imediat pe ecran miscarile pe care le pot simti pe volan fara intarziere.”

Eng nu crede ca sistemul vazut adesea pe scena de sim racingului – cu trei ecrane care sa permita un camp vizual mai mare, in special lateral – este esential. „Pana la urma, nu ma uit pe geamul lateral intr-o masina de curse adevarata.”

Ce echipament ai nevoie pentru a putea concura cu cei mai buni?

Marea intrebare in ceea ce priveste hardware-ul pentru sim racing este: Ce echipament am nevoie pentru a putea concura cu cei mai buni? Chiar am nevoie de o suma de cinci cifre pentru simulatorul de curse si toate accesoriile?

Un tip care in prezent arata ca acest lucru nu este necesar este pilotul echipei Walkenhorst Motorsport, Christian Krognes. El s-a implicat puternic in sim racing doar de cateva saptamani si piloteaza un BMW Z4 GT3 in DNLS powered by VCO. Cu toate ca echipamentul sau este mai degraba o amintire a celui folosit de Eng atunci cand a inceput la varsta de 17 ani, Krognes stabileste timpi impresionanti pe turul de Nordschleife virtual si se afla printre protagonisti.

„Practic, stau la o masa normala, pe un scaun normal. In timpul zilei, lucrez de acasa ca de obicei. Apoi, seara, imi fixez volanul si pilotez cateva ore”, a explicat Krognes. Pedalele sale sunt atasate de o cutie sub masa si nu exista nici un semn al unui echipament metalic care reuneste intreaga constructie. Aceasta provoaca situatii ciudate. „Daca franez prea tare, uneori alunec in spate cu scaunul meu”, a spus Krognes. Acum se gandeste sa-si faca un sistem simplu.

In ce moment au sens echipamentele de ultima generatie?

Cum este posibil pentru Krognes, in ciuda echipamentului sau relativ de baza, sa tina pasul intr-o competitie atat de puternica precum DNLS powered by VCO? „Mai scump nu inseamna neaparat mai rapid”, a spus Eng. „Exista si multi sim raceri profesionisti care nu au asemenea echipamente de top, dar totusi isi arata calitatile.”

Voß a fost de acord: „Nu esti automat cu jumatate de secunda mai rapid, doar pentru ca ai investit cateva mii de euro intr-un simulator bun. Trebuie sa te obisnuiesti cu toate – chiar si cu echipamente de baza. Familiaritatea joaca un rol foarte mare. Doar cand vine vorba de obtinerea ultimelor cateva zecimi de secunda, cred ca este mai usor cu un echipament bun. Dupa parerea mea, poti sa performezi mai mult cu pedale bune si cu un volan bun, in special. Este mai intuitiv.”

Krognes l-a sustinut: „Nu cred ca as fi mult mai rapid cu echipamente de cea mai buna calitate, dar probabil ca as fi mai consecvent. Un triplu stint intr-o cursa de anduranta poate fi destul de incomod pe un scaun normal.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.