BMW Safety Car reprezinta o realitate pentru o multime de competitii de referinta din motorsportul mondial. Spre exemplu, colaborarea BMW M GmbH in acest domeniu include un parteneriat de peste 20 de ani cu MotoGP.

Fiecare automobil BMW M Safety Car care paraseste fabrica BMW M Manufaktur din Garching (Germania) este un exemplu de sportivitate. Iar multe dintre BMW Safety Cars servesc ca laborator pentru tehnologii care ulterior pot fi implementate in modele de productie. BMW M4 GTS este cel mai spectaculos exemplu in acest sens.

MotoGP

De mai bine de 20 de ani, BMW M garanteaza siguranta Campionatului Mondial MotoGP prin modelele sale Safety Car. BMW M a inceput relatia cu organizatorul MotoGP, Dorna Sports, in 1999. De atunci, compania si-a pus cele mai inovatoare modele in slujba Campionatului Mondial de motociclism viteza.

1999-2000: BMW Z3 M Coupé (E36/8) MotoGP Safety Car

1999 a fost anul in care a inceput relatia lunga si stransa dintre BMW M si organizatorul MotoGP, Dorna Sports. Iar BMW Z3 M Coupé a fost primul BMW Safety Car care a marcat aceasta colaborare.

Motorul aspirat de 3,2 litri, cu sase cilindri dispusi in linie, era capabil sa genereze 321 CP. Ulterior puterea a crescut la 325 CP. Aceasta masina sport cu doua locuri este deja un clasic care se bucura de admiratia pasionatilor de motoare.

2001-2003: BMW Z8 (E52), BMW M3 Coupé (E46) si BMW M5 (E39) MotoGP Safety Car

Legendarul Z8 era o aparitie demna de un film James Bond. Datorita designului sau spectaculos, inspirat de legendarul BMW 507, si multumita echipamentului sportiv, BMW Z8 a fascinat fanii in intreaga lume.

BMW Z8 avea un motor V8 aspirat de 4,9 litri, imprumutat de la BMW M5 E39. Acesta era asociat cu o transmisie manuala cu sase trepte. Propulsorul dezvolta un maxim de 400 CP si un 500 Nm. Roadsterul accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 4,4 secunde. Alaturi de BMW Z8, flota BMW Safety Car a inclus BMW M3 Coupé (E46) si BMW M5 (E39).

2004-2006: BMW M6 Coupé (E63), BMW M5 (E60), BMW M3 (E46) Safety Car si BMW M3 CSL (E46) Safety Car

BMW M6 (E63) a fost ales ca lider al flotei BMW Safety Car din Campionatul Mondial MotoGP in acelasi an in care si-a facut debutul pe piata. BMW M6 Coupé (E63) si BMW M5 (E60) au fost cele doua Safety Cars responsabile pentru siguranta pilotilor in sesiunile de antrenamente si cursele din Campionatul Mondial.

Ambele modele erau echipate cu un motor V10 dezvoltat pe baza experientei marcii in Formula 1. Motorul aspirat avea o capacitate de 5,0 litri si dezvolta 507 CP la 7.750 rpm si un cuplu maxim de 520 Nm. Atat M6 Coupé, cat si M5 dispuneau de functia M Drive Mode.

Flota era completata de BMW M3 (E46). Acesta era echipat cu un motor de 3.246 cmc, cu sase cilindri dispusi in linie, cu un raspuns direct La 8.000 rpm, cele sase pistoane atingeau o viteza de peste 20 m/s; cu alte cuvinte, se egala ritmul pistoanelor motorului de F1 din acea vreme. Producea 343 CP la 7.900 rpm si un cuplu maxim de 365 Nm la 4.900 rpm. ceea ce a permis ca aceasta masina ce cantarea 1.570 kilograme sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 5,2 secunde.

Acest BMW M3 nu a fost singurul care a asigurat siguranta pilotilor in aceste sezoane. In 2004 si 2005, BMW M3 CSL a facut parte si el din flota BMW Safety Cars. A fost primul model BMW de serie care folosea fibra de carbon, de exemplu pentru acoperisi sau splitter-ul fata. Masa redusa a fost de 180 kg – impreuna cu o crestere a puterii motorului de 3,2 litri de la 343 CP la 360 CP, s-a obtinut o acceleratie 0-100 km/h in 4,6 secunde si o putere specifica de 111 CP/l. Performante remaracabile chiar si in prezent.

2007: BMW Z4 M Coupé (E85), BMW M5 (E60) si BMW M6 Coupé (E63) MotoGP Safety

Fara indoiala, BMW Z4 M Coupé (E89) este unul dintre cele mai interesante modele din intreaga istorie a BMW M GmbH. Si avea toate ingredientele pentru a fi asa: silueta ascutita, dimensiuni compacte si motor de 3.246 cmc, cu sase cilindri dispusi in linie, capabil sa genereze 343 CP, care provoca deja o senzatie la BMW M3 (E46). Acestea au fost caracteristicile care au permis masinii sa asigure siguranta celor mai rapizi motociclisti de pe planeta in sezonul MotoGP 2007.

Alaturi de el, alte modele precum BMW M6 (E63) si BMW M5 (E60), care au fost utilizate si in sezonul precedent, au impartasit misiunea de Safety Car pentru Campionatul Mondial MotoGP.

2008-2010: BMW M3 Coupé (E92), BMW X6 M (E71), BMW X5 M (E70) si BMW M6 Coupé (E63) MotoGP Safety Car

Flota de masini de siguranta din acesti ani a fost condusa de BMW M3 Coupé (E92), care folosea un motor V8 aspirat, de 4,0 litri, ce dezvolta 420 CP. Motorul V8 aspirat debuta cu adevarat pe BMW M3 dupa o prezenta exclusiva, pentru omologare, sub forma BMW M3 GTR E46. BMW X6 M si BMW X5 M, dar si BMW M6 Coupé (E63) au asigurat siguranta pe pista, chiar daca vedeta a fost M3 Coupé.

Nu au fost singurele modele pe care BMW M le-a oferit pentru supravegherea pilotilor din Mondial; directorul cursei a condus un BMW M5 Touring E61), comisarul de securitate un BMW M3 Sedan, iar BMW 330i Touring a avut rolul de Medical Car. Au fost folosite si mai multe unitati BMW X5 4.8i.

2011: BMW Seria 1 M Coupé (E82) MotoGP Safety Car

Pentru multi iubitori de motoare, modelul de serie BMW Seria 1 M Coupé este, si in prezent, un clasic din gama BMW M si nu numai pentru performantele sale deosebite. Safety car-ul stagiunii 2011 din MotoGP a avut o contributie semnificativa la faima modelului. Cu dimensiuni compacte, masa redusa, transmisie manuala si tractiune spate, 1 M Coupé a reprezentat standardul suprem al placerii de a conduce in segmentul compact.

BMW M a facut modificari importante asupra modelului de baza, care avea un motor cu sase cilindri dispusi in linie si tehnologia Twin Turbo, capabil sa genereze 340 CP. Astfel, BMW Seria 1 M Coupé MotoGP Safety Car avea un nou sistem de evacuare sport din titan, geamuri din policarbonat pentru a reduce masa, eleron spate, reglarea suspensiei intarite, frane cu etriere cu sase pistoane. Flota de masini de siguranta a fost completata de BMW X6 M, BMW X5 M, BMW 535i Touring si BMW X6 ActiveHybrid.

2012: BMW M6 Coupé (F13), BMW M5 (F10) si Seria 1 M Coupé (E82) MotoGP Safety Car

BMW M6 Coupé MotoGP Safety Car a fost vedeta sezonului 2012. Sub capota lui se afla un motor V8 de 4.395 cmc, cu tehnologia M TwinPower Turbo, cu turbinele plasate intre cilindri. Propulsorul urca mult in turatii, oferind 560 CP la 6.000 rpm si un cuplu maxim de 680 Nm disponibil inca de la 1.500 rpm. M6 Coupé accelera de la 0 la 100 km/h in doar 4,2 secunde.

Pe langa modificarile tehnice necesare pentru a fi BMW Safety Car, echipa de ingineri BMW M a efectuat si alte modificari care au imbunatatit aerodinamica – au fost adaugate un splitter frontal si un eleron spate din fibra de carbon. Flota de masini de siguranta din acel an mai includea si alte modele; printre acestea se numarau BMW Seria 1 M Coupé Safety Car si BMW M5 Safety Car (F10).

2013: BMW M6 Gran Coupé (F06) MotoGP Safety Car

BMW M6 Gran Coupé MotoGP Safety Car a fost liderul flotei de masini de siguranta pe care BMW M a pus-o la dispozitie pentru Campionatul Mondial MotoGP 2013. Inima acestei limuzine sport elegante este motorul V8 cu tehnologia M TwinPower Turbo, capabil sa genereze 560 CP si 680 Nm. Datorita acestui motor, BMW M6 Gran Coupé sprinta 0-100 km/h in doar 4,2 secunde.

La centrul BMW M din Garching s-au efectuat o serie de lucrari pentru a-l pregati ca BMW Safety Car. De exemplu, s-au instalat un nou sistem de evacuare, frane din ceramice, jante de 20 de toli, scaune sport Recaro cu centuri Schroth si o banda LED pe acoperis pentru a avertizarea pilotilor.

In sezonul 2013, BMW M6 Gran Coupé MotoGP Safety Car a fost insotit in flota de masini de siguranta de BMW M6 Coupé si BMW M5; directorul cursei dispunea de un BMW M3 Coupé (E92), iar doua BMW M550d xDrive Touring erau folosite ca Medical Car. Doua motociclete BMW HP4 de la BMW Motorrad au fost Safety Bikes.

2014-2015: BMW M4 Coupé (F32) MotoGP Safety Car

Potentat de Accesorii Originale M Performance impresionante – fara a uita de designul exterior in culorile BMW M Motorsport -, BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car nu si-a ascuns genele sportive. Safety Car-ul MotoGP din sezoanele 2014 si 2015 a purtat cu mandrie reperele tipice ale unui BMW Safety Car. Mai mult, BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car poate fi considerat precursorul tehnologiilor care aveau sa fie introduse ulterior la BMW M4 GTS. Sistemul inovator de injectie de apa in aerul de admise asigura racirea pentru o compresie crescuta si o puter maxima de 500 CP. Dupa prezentarea pe safety car-ul Moto GP, acesta solutie a fost folosita pe un model de productie de legenda – M4 GTS.

2016-2017: BMW M2 (F87) MotoGP Safety Car

Cu o putere de 370 CP, BMW M2 Coupé a fost o alta prezenta agila pe circuitele Moto GP. Dupa zece zile si sute de ore lucratoare, 12 specialisti ai diviziei BMW M din Garching au oferit M2 Coupé notele necesare pentru a fi un safety car. De exemplu, a fost adaugat un nou eleron spate, precum si o evacuare cu sistem de clapete. Jantele de 20 de toli au completat latura estetica. Fara a uita, desigur, elementele de siguranta necesare pentru acest tip de curse: roll bar, stingator de incendiu, scaune tip scoica, modificari ale suspensiei…

Pe langa solutii exclusive adaptate si caracteristici de siguranta obligatorii, inginerii BMW M GmbH au echipat masina de siguranta si cu numeroase Accesorii Originale BMW M Performance, disponibile si pentru clienti.

2018: BMW M5 (F90) MotoGP Safety Car

BMW M5 Competition, cu un motor V8 cu tehnologie M TwinPower Turbo ce dezvolta 625 CP, si-a facut debutul in sezonul 2018. Este si in prezent cel mai puternic motor construit vreodata pentru un model de serie cu sigla BMW. Versiunea M5 Competition a inlocuit BMW M5 (600 CP) ca BMW Safety Car, desi acesta din urma a continuat sa fie utilizat pana la jumatatea anului 2018.

Designul BMW M5 MotoGP Safety Car se bazeaza pe cel al BMW M8 GTE. Adica modelul pentru curse de anduranta care a debutat la cursa de 24 de ore de la Le Mans 24 din 2018. BMW M5 MotoGP Safety Car era echipat cu tehnologii precum scaunele tip scoica de la BMW M4 GTS. Ca si splitter-ul frontal conceput special pentru acest model de catre inginerii BMW M. In plus, cockpitul s-a adaptat la noile cerinte. Inclusiv o consola care permite activarea programelor de iluminare.

In sezonul 2018, flota de vehicule oficiale MotoGP a inclus sapte modele BMW M diferite. Alaturi de noul BMW M5 MotoGP Safety Car, BMW M3 MotoGP Safety Car a avut aparitii pe circuit. Comisarul de securitate si directorul de cursa au primit un BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car, respectiv un BMW M2 MotoGP Safety Car. BMW X5 M a fost prezent la fiecare etapa in rol de Medical Car.

In plus, BMW M6 Gran Coupé MotoGP Safety Car era gata sa intre in actiune. Doua BMW S 1000 RR, pe care BMW Motorrad le ofera ca motociclete de siguranta, au completat flota.

2019-2020: BMW M8 (F93) MotoGP Safety Car

BMW M8 MotoGP Safety Car este punctul culminant al unei traditii indelungate. Inclusiv ca baza de la care porneste, M8 Competition, inseamna sportivitatea M pura.

Sub capota modelului de serie se ascunde acelasi propulsor V8 cu tehnologie M TwinPower Turbo. Unul capabil sa genereze 625 CP. Acesta este asociat cu o transmisie automata M Steptronic cu opt trepte cu Drivelogic. Ea transfera puterea catre ambele punti datorita sistemului de tractiune integrala M xDrive. BMW M8 Competition accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 3,2 secunde.

Cu aceasta baza si cu multa maiestrie, echipa BMW M Manufaktur din Garching a creat BMW M8 MotoGP Safety Car. Procesul de transformare a inclus adaugarea a numeroase Accesorii Originiale BMW M Performance. Acestea sunt disponibile si pentru orice client al marcii. Transformarea BMW M8 Competition intr-un MotoGP Safety Car a fost finalizata prin includerea caracteristicilor speciale pentru un model de competitie. Ca si a echipamentelor de siguranta necesare.

Sursa: BMW

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here