50 de ani au trecut de la prima victorie Porsche, la general, la LeMans. Se intampla pe 14 iunie 1970, succesul fiind reusit cu modelul 917 KH de 580 CP. 50 de ani mai tarziu, in weekend-ul 13/14 iunie 2020, Muzeul Porsche va prezenta intr-o expozitie automobilul sport original care a adus acest succes.

Start cu dreptul

Un total de 19 victorii la general, nenumarate locuri intai la clasa si emotii de nedescris. Toate acestea leaga, de peste 60 de ani, Porsche de Cursa de 24 de Ore de la Le Mans, evenimentul cu cea mai vasta traditie in motorsport.

Inca din primul an al participarii sale, in 1951, cand Porsche a castigat din prima incercare titlul la clasa cu 356 SL, cursa clasica de anduranta a devenit un eveniment obligatoriu pentru marca. Dar drumul a fost lung pana la acest prim triumf. Caci pana spre finalul anilor 60, Porsche s-a concentrat cu consecventa si succes asupra claselor ce impuneau o cilindree mai mica.

Iar apoi, producatorul de automobile a initiat o schimbare de strategie. In 1969, la cel mai strans finis din istoria Le Mans, echipei Porsche i-au lipsit doar 75 de metri, adica aproximativ o secunda pentru a castiga.

Cursa pentru istorie

Dar inca din faza pregatitoare a cursei din 1970, de la care marcam 50 de ani, marca a facut uz de experienta anilor precedenti. Si a obtinut nu doar victoria la general, ci si locurile doi si trei. Repurtate de Gérard Larrousse si Willy Kauhsen cu un Martini Porsche 917 LH, urmati de Rudi Lins si Helmut Marko cu un Porsche 908/02.

50 de ani de la prima victorie Porsche la LeMans S20_1749

Prima victorie a creat un precedent cu puternic efect incurajator. In anul urmator, 1971, 33 dintre cele 49 de automobile de la start purtau sigla Porsche, fiind masini sport si de curse produse in Stuttgart-Zuffenhausen. Iar acesta este un record nedoborat nici pana in ziua de azi.

Porsche 917 KH a castigat si in 1971. Iar 1974, a reprezentat anul in care marca a initiat epoca turbo la Le Mans. Atunci a lansat 911 Carrera RSR Turbo 2.1. Apoi, in 1976, Porsche a notat prima victorie a unui motor turbo din istoria cursei, cu 936 Spyder. In anul imediat urmator, echipa fabricii a castigat din nou cu 936 Spyder. Doi ani mai tarziu, pe lista castigatorilor a fost inscrisa pentru prima data o echipa de clienti. Succesul inregistrat de Porsche 935 K3 a marcat prima victorie a unui motor montat pe spate la Le Mans. Ca si a unei masini de curse din productia de serie avand la baza un Porsche 911.

Serie de victorii intre 1981 si 1987

Intre 1981 si 1987, masinile de curse marca Porsche au ramas neinvinse la Le Mans. Confirmand valoarea probata acum 50 de ani. Cea mai lunga serie de victorii la Cursa de 24 de Ore a inceput cu al treilea si ultimul succes marcat de Porsche 936 Spyder.

In 1982, echipa de uzina a lansat noul Porsche 956 la Le Mans, acesta ocupand primele trei locuri pe podium. 956 a beneficiat de primul sasiu monococa din aluminiu de la Porsche. Ca si de caracteristici aerodinamice avangardiste, ce permiteau o apasarea aerodinamica excelenta, fara sa creasca in mod notabil rezistenta la inaintare.

Cu 956 si apoi cu urmasul 962 C, fabricantul de automobile sport a dus mai departe evolutia sistemelor electronice de injectie si de aprindere, precum si azi extrem de renumita transmisie automata Porsche PDK cu dublu ambreiaj. Incepand cu 1983, la start s-au aliniat si clientii Porsche cu 956 si 962 C. In 1983, au intrat in Top Ten noua automobile Porsche 956 si apoi opt, in 1984 si 1985.

Patru succese in anii 90

Fabrica si clientii Porsche au dus mai departe succesele incepute acum 50 de ani. Si a reusit patru victorii la general in anii 90, cu trei serii de automobile de curse. Startul a fost dat in 1994 de Porsche 962 Dauer Le Mans GT. Automobilul dezvoltat in Weissach pe baza modelului 962 C.

Acesta a fost urmat de TWR-Porsche WSC Spyder. A fost un model dezvoltat de Porsche, cu care a castigat o echipa de clienti in anii 1996 si 1997. Apoi, in 1998, la start s-a aliniat Porsche 911 GT1 ’98. Model cu prima monococa de fibra de carbon construita de Porsche. Precum si cu primele frane de fibra de carbon folosite vreodata de echipa de uzina. Automobilul a castigat cu ocazia celei de-a 50-a aniversari anuale a obtinerii primei autorizatii generale de circulatie a primului automobil sport Porsche: 356 „Nr. 1“ Roadster.

Schimbare de strategie

Dupa acest succes, Porsche si-a schimbat strategia. S-a dedicat in motorsport versiunilor de automobile de curse in forma apropiata de automobilele Porsche 911 din productia de serie. Dar si, in egala masura, sustinerii echipelor private.

Aceasta implicare a fost rasplatita la Le Mans, de pilda, cu 11 victorii la clasa intre 1999 si 2018. Rezultate cu adevarat notabile.

Proiect nou

Incepand cu 2014, in competitie a intrat din nou echipa de uzina, pentru victoria la general. Porsche 919 Hybrid s-a facut remarcat prin solutiile sale unice, fiind un automobil dezvoltat de la zero in Weissach.

Porsche a fost astfel singurul automobil care genera curent electric pentru acumulatorul de inalta performanta prin transformarea energiei cinetice eliberate la franare si aditional si prin intermediul unitatii generatorului cu turbina integrat in fluxul gazelor de evacuare ale motorului Turbo V4. Per total, sistemul format din motorul electric si motorul cu ardere interna genera 900 CP. Solutia avangardista s-a dovedit a avea succes: intre 2015 si 2017, Porsche a reusit patru victorii la Le Mans.

Un nume de referinta

Cu cele 108 victorii la clasa si 19 victorii la total, Porsche este producatorul cu cel mai mare succes in istoria de aproape 100 de ani de la Le Mans. Iar in 2020 este dusa mai departe traditia unica conform careia, incepand cu 1951, in fiecare an la Le Mans concureaza automobile sport purtand insemnele Porsche.

Astfel, la Cursa virtuala de 24 de Ore de la Le Mans, ce va avea loc in 13 si 14 iunie, nou formata echipa Porsche se va alinia la start cu patru automobile Porsche 911 RSR (model year 2017. Pe canalul Twitter @PorscheRaces vor fi distribuite informatii actuale cu privire la cursa. Retrospectiva cursei istorice din 1970 poate fi vizionata in weekend-ul aniversar pe canalul Twitter @PorscheNewsroom.

Hans Herrmann si Richard Attwood isi amintesc cursa legendara

Dupa ce au parcurs exact 4.607,811 de kilometri, respectiv 343 ture de circuit, Hans Herrmann si Richard Attwood au fost primii care au trecut linia de finis in 1970. Cu un Porsche 917 KH inregistrat de Porsche Salzburg si purtand numarul de start 23.

”A fost o cursa dominata de ploaie. Motiv pentru care a fost nevoie sa schimbam anvelopele de nenumarate ori, pentru a ne adapta mereu la situatia curenta. Nu uzura ne-a obligat sa schimbam anvelopele, ci schimbarea permanenta a conditiilor meteo. Faptul ca ne-am inteles atat de bine in echipa ne-a dus in final la victorie. Pentru ca, o cursa de 24 de ore cu doar doi piloti este munca realmente grea,” isi aminteste acum Hans Herrmann.

50 de ani de la prima victorie Porsche la LeMans S20_1752

917, o masina cu „personalitate”

Multi concurenti, intre care si numeroase automobile Porsche, au iesit rand pe rand din concurs. ”Le Mans este o cursa la care fie toate functioneaza, fie nimic nu functioneaza. Pe atunci, Cursa de 24 de ore insemna mai degraba condus de anduranta, decat o cursa propriu-zisa,” explica Richard Attwood. ”Victoria de la Le Mans cu Porsche si cu Hans m-a luat complet prin surprindere. Pentru ca automobilul nostru nu avea reglajele potrivite pentru vitezele acelea. Hans si cu mine eram pur si simplu o echipa de vis.”

Chiar si la antrenamente s-a lucrat in continuare la masina. Hans Herrmann: ”917 a fost la inceput o masina de curse foarte dificila. Mai degraba ne conducea ea pe noi, decat noi pe ea, pana cand am reorganizat-o, cu o optimizare la aerodinamica, transformand-o intr-o masina castigatoare.”

Acasa, in Stuttgart, au sarbatorit apoi cu o parada triumfala prin centrul orasului si in piata principala. ”Victoria a capatat apoi o importanta si mai mare. Cine ar fi crezut pe atunci ca Porsche isi va adjudeca victorii record la aceasta cursa,” se bucura Attwood. Mai mult, britanicul a fost nevoit atunci sa se confrunte si cu o problema personala, de care nu era inca la acel moment constient: ”In timpul cursei nu am putut sa mananc nimic. Asa ca am baut doar lapte, pentru a-mi asigura energia necesara cursei. Abia ulterior am aflat ca aveam oreion.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.