Cercetarile au aratat ca la rularea pe anvelope uzate, efectele acvaplanarii pot incepe sa se manifeste la viteze mult mai mici decat viteza normala. De aceea, se recomanda conducatorilor auto o monitorizare regulata a starii si presiunii anvelopelor lor, si nu numai la schimbarea acestora. Pentru a oferi siguranta, anvelopele de vara trebuie sa aiba o adancime minima de patru milimetri si sa nu aiba o vechime mai mare de sase ani.

„Anvelopele necorespunzatoare se numara printre principalele riscuri legate de siguranta traficului in sezonul de vara. Aderenta anvelopelor uzate se reduce drastic pe timp de ploaie, ceea ce pericliteaza siguranta, in special in conditii meteorologice extreme,” afirma Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.

In testele efectuate recent de publicatia Tekniikan Maailma (5/2018), la anvelopele uzate a inceput sa se resimta efectul acvaplanarii la viteze de pana la 75 km/h, in timp ce la cea mai buna anvelopa noua din test efectul acvaplanarii a inceput sa se manifeste de abia la 88 km/h.

Sfatul expertului: Monitorizarea starii anvelopelor maximizeaza durata de viata a acestora si sporeste siguranta la volan FI_NT_TM2018_Summer_tyres_worn_2018_v2„Anvelopele testate care s-a constatat ca sunt periculoase erau totusi complet legale, adica aveau o adancime a benzii de rulare mai mare de 1,6 mm. Conducatorul auto are responsabilitate integrala in ceea ce priveste monitorizarea uzurii anvelopelor. Pe langa adancimea benzii de rulare, trebuie verificat si ca anvelopele sa nu prezinte fisuri; de asemenea, trebui verificat in mod regulat ca presiunea din anvelope este corecta. Pe masura ce anvelopa imbatraneste, caracteristicile sale scad, de aceea trebuie tinut cont de faptul ca durata maxima de viata este de 6 sezoane. Pentru cea de-a doua masina a familiei si alte masini care sunt folosite mai rar, trebuie ca soferii sa se asigure ca vechimea totala a anvelopei este mai mica de 10 ani. Acest lucru este usor de verificat, pe flancul anvelopei gasindu-se marcat anul de fabricatie al anvelopei,” completeaza Morri.

Maximizarea duratei de viata a anvelopelor prin schimbarea acestora intre punti

Pentru a spori siguranta si a reduce costurile, conducatorii auto trebuie sa se asigure ca anvelopele nu se uzeaza in mod anormal. O anvelopa care se uzeaza cu precadere fie pe flancul interior, fie pe cel exterior, reprezinta un semn ca ceva nu este corect. Adesea este un semn al presiunii extrem de scazute, a alinierii incorecte a rotilor sau a uzurii amortizoarelor vehciulului.

„Uzura anormala a anvelopelor are impact direct asupra manevrabilitatii. Daca nu se actioneaza la timp, uzura poate atinge corpul anvelopei si o poate distruge complet. De exemplu, se recomanda verificarea presiunii in anvelope o data la trei saptamani. In cazul pregatirii unor deplasari mai lungi sau a transportarii unor incarcaturi grele, presiunea anvelopelor trebuie marita in mod proportional cu sarcina,” adauga Morri.

Sfatul expertului: Monitorizarea starii anvelopelor maximizeaza durata de viata a acestora si sporeste siguranta la volan article_dangers_of_aquaplaning_enPentru multi conducatori auto este o curiozitate faptul ca dintr-un set de anvelope, doua dintre ele se uzeaza adesea mai mult decat cealalta pereche. Potrivit lui Morri, anvelopele de pe puntea tractoare se vor uza intotdeauna de doua ori mai repede decat anvelopele de pe puntea libera. Prin urmare, se recomanda schimbarea anvelopelor de pe puntea din fata pe cea din spate la fiecare 8.000 de kilometri sau ori de cate ori diferenta dintre adancimea benzii de rulare a anvelopelor de pe fata raportat la cele de pe spate este mai mare de 2 mm.

„Prin schimbarea anvelopelor intre punti, conducatorii auto pot maximiza durata de viata a anvelopelor lor, siguranta lor si a celorlalti participanti la trafic, reducand, in acelasi timp, si costurile. Rotirea anvelopelor intre punti extinde extrem de mult ciclul de viata al setului de anvelope. Uzura anvelopei este, de asemenea, influentata in mare parte si de vehiculul pe care il echipeaza, cat si de stilul de condus al soferului. Astfel, conducatorii auto pot reduce costurile cu anvelopele, alegand anvelope de inalta calitate adecvate vehiculului lor, cat si cu stilul de condus al acestora,” concluzioneaza Morri.

Starea optima a anvelopelor de vara – Se recomanda monitorizarea urmatoarelor aspecte pe parcursul sezonului:

• Verificati adancimea benzii de rulare. Adancimea minima a benzii de rulare care ofera siguranta este de 4 milimetri; sub aceasta valoare, riscul de acvaplanare creste substantial. Anvelopele de vara Nokian Tyres faciliteaza monitorizarea adancimii benzii de rulare prin indicatorul de uzura a benzii de rulare (Driving Safety Indicator – DSI) patentat care afiseaza in cifre adancimea ramasa a benzii de rulare.
• Verificati flancurile si suprafata de rulare a anvelopelor. Se recomanda inspectia vizuala a acestor suprafete pentru identificarea fisurilor, sparturilor, perforarilor sau umflaturilor anormale, deoarece acestea pot afecta durabilitatea anvelopei.
• Verificati canelurile principale. Daca exista pietre de dimensiuni mari blocate in canelurile principale, acestea vor patrunde mai adanc in anvelopa in timpul rularii, putand cauza deteriorarea acesteia. Pentru indepartarea pietrelor se poate utiliza, de exemplu, o surubelnita.
• Verificati modelul de uzura al anvelopei. Anvelopele uzate neuniform sau anormal de repede pot reprezenta un semn al unor probleme legate de aliniamentul rotilor vehiculului. Anvelopele uzate anormal vor afecta, in afara de confortul la rulare, si siguranta, astfel ca in acest caz trebuie verificat aliniamentul vehiculului.
• Verificati daca toate anvelopele sunt uzate uniform. Pentru ca anvelopele sa se poata uza cat mai uniform posibil, acestea trebuie rotite de pe o punte pe alta. Acesta va imbunatati manevrabilitatea vehiculului. In general, anvelopele de pe puntea tractoare se uzeaza mai repede decat anvelopele de pe puntea libera. Daca anvelopele sunt uzate uniform, acestea trebui schimbate de pe puntea fata pe cea din spate la aproximativ 8.000 de kilometri. Daca doua dintre anvelope sunt intr-o stare mult mai buna decat celelalte, acestea trebui montate pe puntea din spate din motive de siguranta.
• Verificati vechimea anvelopelor. Recomandarea privind durata de viata a anvelopelor utilizate intens este de 6 ani, iar recomandarea maxima pentru durata de viata totala este de 10 ani. Flancul anvelopei prezinta un cod din patru cifre care marcheaza data de fabricatie, primele doua cifre indicand saptamana de fabricatie, iar ultimele doua indicand anul. Exemplu: codul 1717, inseamna ca anvelopa a fost produsa in saptamana 17 din 2017.
• Verificati presiunea din anvelope. Verificarea presiunii anvelopelor trebuie facuta la trei saptamani, anvelopele cu o presiune corecta imbunatatind manevrabilitatea vehiculului si contribuind la reducerea distantei de franare. Rularea cu anvelope cu presiune scazuta este mai costisitoare, deoarece in acest fel se pune o povara suplimentara pe structura anvelopei, care are ca rezultat un consum semnificativ mai mare de carburant. Sfaturi privind verificarea presiunii anvelopelor:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.