Cand alegeti sa conduceti un 4×4 pe traseu off road, schimbarea presiunii in anvelope este unul dintre cele mai importante si eficiente trucuri pe care trebuie sa le stiti. Astfel reusiti sa obtineti  performantele urmarite ale vehiculului 4×4 pe aproape toate tipurile de teren. Singurul punct de contact dintre vehiculul dvs. si pamant, reprezinta anvelopele sale. Modificarea pneurilor are un impact imens asupra performantei autoturismului 4×4 atunci cand, sunteti pe off-road. Cea mai ieftina și mai simpla modificare este reducerea presiunii in anvelope, inainte de a porni pe teren accidentat.

Este important sa mentionam si faptul ca, este periculos sa rulati cu anvelopele desumflate atunci cand, va intoarceti pe asfalt (sosea). Poti supune la risc cauciucurile vehiculului si chiar vietile altora. Conducerea cu presiune redusa a anvelopei, la viteza mare pe autostrada pentru perioade lungi de timp, va duce la deteriorarea anvelopei. Pericolul  presiunii scazute pe asfalt, il reprezinta flexarea cauciucului care, va determina acumularea de caldura. Acest fenomen slabeste peretii anvelopei, urmand explozia. De asemenea, virajele la mare viteza cu o presiune redusa a anvelopei, pot determina separarea acesteia de janta, sporind astfel riscul de rasturnare al vehiculului.

Presiunea pneurilor pe nisip moale

Cand conduceti pe nisip moale, deplasarea pe directia inainte, va creea niste mormane de nisip mici in fata fiecarei roti. Desi, restul terenului poate parea plat, dupa cum se arata in imaginea urmatoare, vehiculul dvs. incearca in mod constant, sa escaladeze pe o panta foarte abrupta.  Partea importanta a solului  pentru vehiculul dvs. este cea aflata in contact cu anvelopele.Ce ar trebui sa stim despre presiunea anvelopelor 4x4 in off road? jeep-bun-1024x587

Presiunea in anvelope – Mormane/damburi de nisip mici

Pe masura ce avansati, autovehiculul dvs. cu presiunea mare in anvelope este in permanenta fortat sa se ridice cu toata greutatea peste aceste mici damburi. Astfel, nisipul este impins in fata anvelopelor. Acest efort constant si invartirea rotilor, pot provoca ingroparea mai adanca in nisip.

Reducerea presiunii in anvelope marește amprenta vehiculului pe sol. Aceasta  repartizeaza greutatea masinii dvs. pe o suprafata mai mare si  previne  scufundarea vehiculului 4×4  in nisipul moale, fiind astfel imposibil sa se mai formeze gramezi/damburi. De asemenea, riscul sa va impotmoliti devine din ce in ce mai mic.

Este important sa retineti ca aceasta strategie ar trebui sa se aplice oricarui tip de anvelopa care intra in contact cu nisipul  moale, inclusiv cele ale vehiculelor fara motor sau cele de pe remorca. Lasand pneurile complet umflate pe remorca/rulota, vor fi create damburi de nisip suplimentare, fortandu-va mai rau 4×4-ul sa traga remorca.

 

Presiunea redusa a pneurilor in alt gen de teren

 Ce ar trebui sa stim despre presiunea anvelopelor 4x4 in off road? Presiune-anvelope-4x4-1024x318

Exista o serie de avantaje obtinute prin reducerea presiunii in anvelope, pe alte tipuri de teren decat pe nisipul moale. Cele trei avantaje principale sunt:

  • Amprenta mai mare – aceasta ofera capacitatea de mentinere a vehiculului la suprafata pe teren moale și mareste suprafata de contact cu solul, sporind tractiunea si aderenta. La presiuni foarte mici, marimea punctelor de contact(amprentelor) poate creste pana la 250% 
  • Calatorie mai confortabila – Pe santuri dure si ondulate, scaderea presiunii este importanta. Datorita acestui lucru, vibratiile sunt absorbite prevenind astfel, transferul acestora  catre suspensie.
  • Abilitatea de mulare – creste capacitatea anvelopei de a se mula pe forma obstacolelor. Aceasta abilitate de a se conforma terenului, reduce dezavantajul  perforarii  anvelopei . De asemenea, imbunatateste foarte mult tractiunea. Cu cat amprenta pe sol este mai mare, cu atat aderenta va fi mai buna.

Cat de mult ar trebui sa reduceti presiunea pneurilor pentru off road?

Acest procedeu depinde de mai multi factori. Acestia includ:

Rigiditatea peretelui lateral

Raportul aspectului anvelopei (fata de diametrul jantei)

Viteza de rulaj

Suprafata / moliciunea traseului

Greutatea vehiculului

Rigiditatea peretelui lateral

Daca anvelopele au peretii laterali rigizi, atunci acestia vor opune rezistenta si vor impiedica aplatizarea anvelopei. Reduceti mai mult presiunea anvelopelor, pentru a permite cresterea  amprentei pe sol.

Anvelopele cu peretii laterali mai flexibili/elastici, vor avea o amprenta mai mare la presiuni ridicate.

Raportul aspectului anvelopei

Cu cat profilul anvelopei este mai mic, cu atat mai putin veti putea reduce presiunea, fara a risca deteriorarea jantei.

Viteza de condus

Conducerea la viteza mare si presiunea redusa a anvelopei, va duce la deteriorarea acesteia. Indoirea constanta a cauciucului cauzează acumularea de caldură generand defectiuni catastrofale ale anvelopei. De asemenea, mai exista si posibilitatea de desprindere a anvelopei de janta in viraje, la mare viteza. Oricare dintre aceste evenimente va poate cauza pierderea controlului asupra vehiculului. Deci, daca intentionati sa conduceti cu viteza ridicata, cresteti presiunea anvelopelor fara sa depasiti maximul recomandat.

Suprafata / conditiile de rulare pe traseu

Pe suprafetele  dure sau pe un teren mai abrupt este necesara o presiune  mica a anvelopei. Retineti ca, scaderea presiunii in anvelope va creste amprenta acesteia si prin urmare, imbunatateste si tractiunea.  Anvelopele dure ofera o protectie sporita jantelor rotilor dar si o tractiune mai mica. Pe drumurile ondulate, reducerea presiunii in anvelope va ajuta vehiculul sa se adapteze mai usor,  calatoria dvs. devenind mult mai confortabila. Cand vine vorba de a conduce pe nisip mai moale si noroi, cu atat va trebui sa aveti o presiune mai scazuta. Trebuie sa tineti cont si de faptul ca, presiunea scazuta a pneurilor creste riscul de a iesi anvelopa de pe janta.

Greutatea vehiculului

Vehiculele mai usoare sau mai putin incarcate vor avea nevoie de o presiune mai scazuta a pneurilor pentru a obtine acelasi efect de „balonare”.

Remorci/rulote

Amintiti-va sa reduceti presiunea in anvelope, indiferent de tipul de remorcare. Daca tractezi o remorca sau o rulota cand conduci pe nisip moale si nu ai o presiune redusa, se formeaza noi damburi de nisip in fata rotilor remorcii. Ca regula generala, vehiculul si remorca/rulota trebuie sa aibe aceeasi presiune in anvelope. Scadeti presiunea anvelopei de la remorca pana cand amprenta ei este aproape identica cu cea facuta de roata vehiculului.

Concluzii:

 Cand suprafata (zapada, noroi, nisip) este mai moale, presiunea in anvelope trebuie sa fie mai scazuta. Pentru suprafete mai dure (roci, argila tare, etc) de regula, presiunea se scade cu o treime din presiunea standard pentru drumurile asfaltate (on road).

Pe suprafete moi (nisip, zapada, namol), puteti incepe prin reducerea presiunii in pneuri cu o jumatate din presiunea obisnuita pentru on road. Acest lucru va varia in functie de tipurile de anvelope pe care le utilizati. Daca, observati ca vehiculul dvs. se forteaza, reduceti presiunea in anvelope in mici trepte (2 de la 4 psi ). Mai trebuie mentionat faptul ca, rularea excesiva la o presiune scazuta, poate provoca alterarea pneurilor, chiar si pe off road.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.