ABS este la momentul aniversar. La Salonul Auto de la Frankfurt din 1969, Continental a prezentat pentru prima data un astfel de sistem. Unul care acum a ajuns sa aiba pana la 50 de functii suplimentare.

In toamna anului 1969 industria auto era in plina expansiune. Iar compania tehnologica Continental a prezentat si o premiera mondiala. Atunci, ITT-Teves a prezentat MK I, primul sistem sistem de imbunatatire a franarii prin evitarea blocarii rotii (ABS).

Ideea de a preveni blocarea rotilor atunci cand un autoturism franeaza greu, astfel incat masina sa poata continua sa fie condusa, a aparut inca din anii 1920. Dar o solutie a problemei a aparut doar cu dezvoltarea unor sisteme electronice puternice.

Incepand cu anul 1965, inginerii de la Teves (ulterior ITT-Teves) – compania a devenit parte a Continental in 1998 – au lucrat la un sistem de franare anti-blocare pentru autoturisme. Incepand cu anii ’70, au fost folosite circuitele integrate bazate pe tehnologia circuitelor analogice. Acestea reglau presiunea franei si preveneau astfel blocarea rotilor. Sistemul a fost prezentat la IAA acum 50 de ani in 1969.

Productia de serie a venit dupa mult timp

Cu toate acestea, tehnologia a fost utilizata initial doar in 36 de vehicule. Unele folosite de catre politia suedeza. Criza petrolului si slabirea ulterioara a economiei, care a afectat in special piata auto, au impiedicat productia de serie timp de ani. Acest lucru s-a schimbat in 1984.

La acel moment, Teves a lansat MK II, primul ABS controlat prin microprocesor din lume. In America de Nord a fost disponibil pentru Lincoln Continental, in timp ce in Europa aceasta tehnologie a devenit o caracteristica standard a Ford Scorpio. Instalarea sa in fabrica a fost o alta noutate, deoarece la acel moment ABS-ul era de obicei disponibil doar ca o caracteristica optionala pentru o suprataxa semnificativa.

ABS ca sistem central de siguranta

MK II a fost primul ABS de pe piata care a combinat functia de frana, servofrana, controlul hidraulic si sistemul de franare anti-blocare a rotii intr-o unitate compacta. Un sistem de control al tractiunii (TCS) a fost de asemenea integrat la scurt timp dupa aceea.

O etapa importanta in dezvoltarea ABS a fost sistemul MK IV, care a intrat in productia de serie in 1989. Acesta a inclus in premiera un sistem electronic de distributie a fortei de frana.

Dezvoltatorii Continental au inregistrat un alt salt tehnologic in 1995, atunci cand o unitate de control electronic de stabilitate (ESC) a fost integrata in sistemul MK 20. Acest nou aranjament a devenit standardul mondial. El presupune ca motorul este situat in partea de sus, blocul de supape la mijloc si electronica dedesubt. Sistemele de frana anti-blocare ale Continental se bazeaza in continuare pe acest principiu, cu modularitatea variantelor echipamentelor (ABS, ABS + TCS, ESC) care indeplinesc optim cerintele clientilor.

Pana la 50 de functii suplimentare

ABS indeplineste astazi pana la 50 de functii suplimentare si de siguranta. Intre acestea, eliberarea automata a franei de parcare la pornire sau asistare la pornire pe deal. Dar si cele de control adaptiv al vitezei de croaziera.  Si toate acestea in doar doua kilograme si ocupand acelasi spatiu ca o camera cu un singur obiectiv (SLR). Primul ABS gata de productie de la Continental a avut dimensiunea unei cutii de gaz de 5 litri si cantarea 11,5 kilograme.

In ultimii 50 de ani, ABS a devenit sistemul universal de control al sasiului pentru dinamica longitudinala si laterala. Mai cu seama a dezvoltarii care a dus la aparitia ESC. Sistemul poate controla individual forta de franare pentru fiecare roata si este indispensabil pentru sistemele de controlale vehiculelor. De asemenea, este o conditie pentru tehnologii suplimentare de siguranta.

Tehnologia ABS salveaza nenumarate vieti

Introducerea ABS a imbunatatit semnificativ siguranta rutiera. Din 2004, sistemul a fost impus de lege pentru toate masinile noi din toata Europa. Nu este de mirare. Spre exemplu, de la introducerea primelor sisteme, numarul total de persoane ucise in traficul rutier in Germania a scazut cu 80%.

Conform cercetarilor privind accidentele GIDAS, 25% din totalul accidentelor de motocicleta poate fi prevenit si prin ABS standard. Astfe, acest sistem contribuie semnificativ la obiectivul pe termen lung al Vision Zero. Care presupune un viitor fara blocaje de trafic rutier.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.