Exista un vechi proverb irlandez: „O matura veche cunoaste cel mai bine colturile murdare”. Acest lucru se aplica legendarului Stanley Woods; ale carui 10 victorii TT au fost necontestate in anii 1930. In 1935, irlandezul a ales sa se alature echipei Husqvarna, culminand cu o victorie extraordinara Saxtorp pe care cartile de istorie o amintesc ca o „aventura extraordinara”.In 1993, la varsta de 90 de ani, „Mister Tourist Trophy” a decedat din pacate.
Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 34_hqv_race_ad

Stanley Woods a fost un nume mare in cursele de motociclete in anii ’30. Nascut in Dublin in 1904, el a devenit cel mai de succes Isle of Man TT rider al epocii cu 10 victorii, un record detinut de peste 25 de ani pana cand Mike Hailwood l-a batut. Cand a facut-o, Woods astepta la linia de sosire sa il felicite pe colegul sau. Fiul unui vanzator de caramele, Stanley Woods, va aduce intotdeauna cutii de bomboane pentru cercetasii care au operat tabloul de bord al IoM, pe care publicul se baza pentru urmarirea cursei.

Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 34_hqv_s_woods

Fiind tanar, Stanley a condus o motocileta cu atas Harley de 1.000cc si a imprumutat-o pentru a-si face debutul in cursa din 1921. A scos atasul si a concurat intr-un eveniment public, pana cand un accident la fortat sa iasa din cursa. Inlocuind ghidonul rupt cu o ramura taiata de pe un gard viu, s-a intors acasa. Cariera lui Woods TT a inceput in 1922. Din pacate, motocileta lui a luat foc in timpul unei opriri de realimentare. El a stins focul, a inlaturat oficialii care incercau sa-l convinga sa se opreasca si a plecat pentru a termina cursa pe locul cinci – avea 18 ani. In 1923 s-a intors si a castigat prima sa cursa TT. Urmau mult mai multe victorii si Stanley a cucerit intotdeauna acolo. Asocierea sa cu producatorii britanici a avut loc in perioada 1926-34.

Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 34_s_woods_hqv_500ccIn 1934, la varful carierei sale, Stanley Woods a ales sa treaca la calitatea suedeza. Caracterul sau independent si perspectiva unui venit mai bun, l-au determinat sa semneze pentru fabrica Husqvarna. In februarie 1934, Stanley a venit in Suedia pentru a discuta problemele legate de motociclete cu seful Folke Mannerstedt. El dorea sa aiba informatii detaliate despre noua lui Husky-Banana (formularea in limba engleza pentru cei care nu ar pronunta corect marca suedeza). Irlandezul era curios de un eveniment national de curse pe gheata. La faimosul lac Axamo din mijlocul Suediei, el a fost condus de specialistii Kalén si Sunnqvist, care l-au introdus pe irlandez in secretele curselor de alunecare pe gheata.

Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 34_s_woods_overall_ioman„N-am fost niciodata atat de inspaimantata in toata viata mea”, a spus Woods cand a vazut riderii performand in frig. Dar, pe 18 februarie, Woods a fost pregatit pentru debutul sau la rece de pe traseul Stockholm Vallentuna. S-a dovedit a fi mai putin reusit decat era pe asfalt. Motocicleta nu a pornit pana cand jumatatea cursei s-a incheiat, astfel ca nici un triumf si multimea de 35.000 de spectatori au fost dezamagiti. O saptamana mai tarziu, a incercat din nou la Lillehammer, in Norvegia, cand lantul sau s-a rupt imediat dupa inceputul cursei. Dar vor exista vremuri prospere. Husqvarna a anuntat echipa fabricii pentru anul 1934, care nu numai ca a inclus Woods, ci si Ernie Nott, care a condus motocileta suedeza de 350cc. Impreuna cu Gunnar Kalén si Ragnar Sunnqvist, Husqvarna a avut echipa de cea mai inalta calitate din toate timpurile.

Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 35_s_woods_publicerad_saxtorpblogSaxtorp 1935; 150.000 de spectatori, 17 incepatori in clasa 500 C, Husqvarna a inceput sa fie favorita cu Stanley Woods care concureaza ca incepator. Incepand cu ora 12.45, a fost o zi incredibila! Stanley a avut probleme la bujii de ultim moment si a pornit pe locul cinci, dar a fost deja al doilea dupa primul tur. O alta runda si irlandezul se afla in fata intregului camp. Husqvarna domina acasa. Dar, dupa cinci ture, Woods lipsea. Masinaria sa oprit si a stat pe marginea traseului de la Dösjöbro, pentru o vreme, inainte ca motorul sa porneasca din nou. Timpul si efortul au fost esentiale acum. Stanley Woods a intrat direct in paddock unde s-a confirmat ca are o cutie de viteze defectuoasa. In mod normal, nu puteai face nimic, dar mecanicul fabricii Nils Jacobsson a fixat cutia de viteze in 14 minute – cu putin ajutor. Nu i se permitea sa intre in pitstop, asa ca a lucrat in pozitie orizontala, agatandu-se deasupra zidului de padoc, pe masura ce cineva i-a tinut picioarele. Destul de spectaculos – nu a existat nici un „nu se poate face”!

Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 35_saxtorp_1st_woods_hqv_chief_thamCand Woods se intoarse din nou pe circuit, avea doua tururi in spatele conducatorului. Dupa 19 de ture, Woods a urcat pe locul al doilea, cu un minut si cu 12 secunde in urma. Lucrurile pareau dificile, dar realizabile pentru campion. Doua ture mai tarziu a condus cursa din nou si a reusit sa-si usureze ritmul pentru siguranta. Deci, fabulosul irlandez a castigat victoria dupa 3.31 ore de cursa. Viteza medie a lui a fost de 123,7 km / h cu cel mai bun tur la sase minute si patru secunde (143,55 km / h).

Povestea legendarului Stanley Woods - Husqvarna 35_woods_sweden_gp_win

Stanley Woods avea un stil de pilotare neinfricat si ar vorbi calm de curbe luate prin alunecare la 160 km/h pe suprafetele instabile – acest lucru a fost combinat cu cunostinte mecanice bune si simpatie. Presa de motociclete la acel moment a descris-o ca fiind „Irish Dasher” cu maniere elegante de pilotare care au fost influentate de la urmarirea concurentilor TT. Dar el era si un rider viclean, atat de colturos ca si conturul chipului sau, el stia cum sa-si manuiasca tactic masinaria. In plus, Stanley Woods nu a renuntat niciodata, fiind un adevarat luptator in acest joc. Abilitatea sa l-a facut o legenda, dar el era un om modest si a ales sa evite recunoasterea faimei. Epoca sa de curse a avut loc pe fondul unei Irlande saracacioase si al unei Europe care a evoluat rapid, de dinainte de razboi. Woods „in istoria TT a fost atat de mare incat in 1968, expertii l-au numit cel mai mare dintre concurentii insulei. In 1996, posta irlandeza a emis timbre cu motociclisti irlandezi notabili care includea pe Stanley Woods. Sarbatorim una dintre cele mai mari persoane iconice cu un alt proverb irlandez, care ii placea: „Daca esti norocos sa fii irlandez, esti destul de norocos!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.