Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care prevede câteva schimbări importante în favoarea şoferilor la realizarea Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP). Principala noutate este introducerea noţiunii de defecţiuni minore, în cazul cărora ITP-ul va fi acordat fără necesitatea de a relua inspecţia, însă aceste deficienţe nu trebuie să afecteze siguranţa vehiculului sau normele de poluare.

ITP-ul va putea fi trecut şi cu defecţiuni minore la maşină! ITP-300x223Noile reguli pe care MT le propune pentru desfășurarea inspecțiilor tehnice la mașini sunt incluse în Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică. Documentul se află momentan în dezbatere publică, ceea ce înseamnă că, pentru a se aplica, are nevoie atât de aprobarea Guvernului, cât și de a Parlamentului.

În urma fiecărei verificări tehnice, autovehiculele vor trece de inspecție doar dacă au, în cel mai rău caz, defecte mici. Mai exact, „în cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției”, scrie în propunerea de act normativ.

Însă dacă la verificări vor fi găsite defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu vor trece de inspecție și proprietarii vor fi nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile. „În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe majore, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială. În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe periculoase, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială”, este punctat în proiectul publicat de MT.

În acest sens, șoferii care vin cu mașinile pentru efectuarea ITP-ului vor fi informați despre deficiențele ce trebuie remediate. Totodată, prevederile propuse de minister includ și definiții pentru cele trei categorii de defecte, după cum urmează:

  • deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
  • deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
  • deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.

„Un vehicul care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe dintre cele prevăzute la alin. (10) (adică cele minore, majore și periculoase – n. red.) este clasificat în categoria care corespunde deficienței mai grave. Un vehicul care prezintă mai multe deficiențe la același element inspectat poate fi clasificat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa siguranței rutiere”, este lămurit în propunerea legislativă.

În momentul de față, Ordonanța Guvernului nr. 81/2000 nu include nicio prevedere referitoare la categorizarea deficiențelor și măsurile ce trebuie luate în cazurile respective.

ITP-ul se face periodic, în funcție de categoria vehiculului. De exemplu, automobilele trebuie verificate o dată la doi ani, iar taxiurile – o dată la șase luni. Autovehiculele școlilor de șoferi trebuie verificate, în funcție de numărul de locuri pe scaune, fie o dată la un an, fie o dată la șase luni.

Ce fel de defecte pot fi considerate minore

Dispozițiile detaliate cu privire la efectuarea ITP-ului sunt incluse, în momentul de față, în Ordinul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 2.133/2005. Acest act normativ stabilește ce fel de defecte sunt considerate minore.

Concret, printre altele, deficiențe minore sunt plăcile cu numărul de înmatriculare deteriorate, pedala de frânare cu îmbrăcămintea uzată, lipsa capacului de la rezervorul lichidului de frână, geamurile fisurate, oglinzile deteriorate sau sistemul de dezaburire deteriorat. De asemenea, mai sunt încadrate ca deficiențe minore sursa defectă de lumină, suportul roții de rezervă aflat într-o stare necorespunzătoare, scurgerile de ulei de transmisie și dispozitivele antifurt defecte. Potrivit ordinului citat, defectele minore nu implică o reexaminare a mașinii, însă este necesar ca acestea să fie remediate într-un timp cât mai scurt.

În ceea ce privește defectele majore, actul normativ prevede că acestea pot fi lipsa numărului de înmatriculare, servofrâna deteriorată, neacționarea frânei pe una sau mai multe roți, lămpile de frânare lipsă, caroseria reparată necorespunzător sau șuruburile de siguranță lipsă de la transmisie. Defectele periculoase sunt considerate, de exemplu, uzura excesivă a discurilor de frână, jocul excesiv la volan, jocul excesiv la rulmenții roții sau scurgerile de combustibil.

 

Atenție! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să treacă de Guvern, de Parlament și de președintele țării și apoi să fie publicat în Monitorul Oficial.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.