Transmisia manuala inteligenta (iMT) a fost prezentata de Kia Motors. Ea a fost proiectata pentru o serie de automobile mild-hybrid electrice (MHEV) din gama constructorului. Este prima aplicatie de serie a unui sistem de propulsie mild-hybrid de 48V la o transmisie de tip ‘clutch-by-wire’.

Tehnologia este proiectata pentru a spori eficienta consumului de combustibil. Dar si pentru a reduce emisiile CO2 ale automobilelor MHEV Kia. In acelasi timp, ea pastreaza implicarea soferului precum in cazul unei transmisii manuale conventionale.

Transmisia manuala inteligenta KIA. Cum functioneaza transmisia-manuala-inteligenta_3-1024x576

Principiile transmisiei manuale inteligente

La transmisia manuala inteligenta, in locul unei legaturi mecanice, ambreiajul transmisiei iMT opereaza pur electronic. Si se integreaza perfect cu sistemul de propulsie MHEV de 48V.

Transmisia iMT lucreaza impreuna cu un generator mild-hybrid (MHSG) pentru a opri motorul mai devreme decat sistemul Idle Stop & Go. De asemenea, permite perioade scurte de oprire a motorului in timpul decelerarii la viteze sub 125 km/h. Pornind imediat cand soferul apasa pedala de acceleratie sau ambreiajul. Sistemul poate imbunatati eficienta globala a consumului de combustibil. In plus, reduce emisiile CO2 cu aproximativ 3% in conditii reale de condus.

Treapta de viteze selectata ramane cuplata chiar daca motorul este oprit. Motorul reporneste in aceeasi treapta de viteza imediat ce soferul apasa fie pedala de frana sau de acceleratie. Transmisia reporneste motorul in treapta neutra (cu ambreiajul decuplat) daca soferul apasa pedala de ambreiaj pentru a schimba treapta de viteza. Ca si atunci cand viteza automobilului este prea mica pentru treapta de viteza curenta.

Cum functioneaza – pas cu pas
  • Soferul lasa automobilul in viteza pe masura ce acesta incepe sa faca “coasting”, franand usor automobilul.
  • Fiind cuplata intr-o treapta de viteza, transmisia iMT trimite un semnal electronic catre cutia de viteze si generatorul MHSG ca sa opreasca motorul si sa decupleze ambreiajul.
  • Cu motorul oprit, automobilul continua deplasarea in sistem “coasting”, ambreiajul decuplat limitand decelerarea. Astfel  permite automobilului sa foloseasca la maxim energia sa cinetica.
  • Pe masura ce soferul apasa pedala de acceleratie pentru a capata viteza, sau apasa pedala de ambreiaj pentru a schimba treapta de viteza, generatorul MHSG reporneste motorul in treapta de viteza selectata de sofer sau in modul neutru (cu ambreiajul decuplat).
  • Puterea electrica oferita de generatorul MHSG si de bateria de 48V aduce instant motorul si transmisia la turatia corecta.
  • Daca automobilul coboara sub o anumita viteza, motorul reporneste cu asistenta din partea sistemului MHEV si ambreiajul se cupleaza pentru a evita supunerea motorului la un effort inutil in treapta de viteza.
Dezvoltata in Europa

Noua transmisie iMT Kia a fost dezvoltata la centrul tehnic european al Hyundai Motor Europe din Offenbach. Echipa supervizata de Dr Michael Winkler, Sef al departamentului de sisteme de propulsie. Dr Winkler a declarat: „Intotdeauna cautam noi modalitati pentru a imbunatati eficienta si performanta sistemelor de propulsie. Transmisia iMT este o astfel de inovatie. O transmisie automata sau cu dublu ambreiaj se potriveste multor soferi, dar europenii in special inca prefera sa schimbe chiar ei treptele de viteza. Alaturi de cererea in crestere pentru modelele electrice, transmisia iMT este rezultatul explorarii de noi modalitati de a electrifica transmisia manuala ‘clasica”.

Dr Winkler adauga: „Electrificarea este o tema generala de dezvoltare in divizia noastra europeana de sisteme de propulsie. Munca noastra cuprinde dezvoltarea de sisteme de propulsie mild-hybrid de 48V, prin noua tehnologie complementara iMT de tip ‘clutch-by-wire’. Dorim insa sa continuam sa oferim soferilor modalitatea cunoscuta de schimbare manuala a treptelor de viteza. Prin urmare, aceasta este o solutie ideala pentru noua gama de sisteme de propulsie MHEV pe care o vom lansa in Europa.”

Familiaritatea unei transmisii manuale conventionale

Desi transmisia iMT introduce noua tehnologie ‘clutch-by-wire’ in locul unei legaturi mecanice intre sofer si transmisie, aceasta pastreaza acelasi mod de operare si implicare a soferului ca si transmisia manuala conventionala. Noul sistem permite soferilor sa se bucure de implicarea din timpul condusului la fel ca la folosirea unei transmisii manuale. Pedala de ambreiaj opereaza in acelasi fel ca in cazul unei transmisii manuale conventionale, dar cu o mai buna gestionare datorita controlului electromecanic al ambreiajului si al unui punct de cuplare care permite soferilor sa schimbe usor treptele de viteza.

Transmisia iMT debuteaza pe pereche de modele MHEV echipate cu ultimele motoare ‘Smartstream’ ale marcii. Prima este familia de modele Ceed, acum comercializata in multe piete europene in variantele ‘EcoDynamics+’, propulsata de motoare diesel CRDi de 1.6 litri cu sisteme mild-hybrid. De asemenea, transmisia iMT va fi montata pe modelului cu facelift Kia Rio EcoDynamics+, care va fi comercializat in Europa in al treilea trimestru al anului 2020, cu noul sistem de propulsie mild-hybrid de 1.0 litri T-GDi. Noua transmisie va fi implementata pe un numar de modele Kia viitoare, urmand ca in decursul anului 2020 sa fie lansata o gama de motoare si sisteme de propulsie MHEV noi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.