Cu totii am auzit de aceste denumiri, dar nu multa lume are cunostiinte tehnice necesare pentru a intelege pe deplin ce inseamna si cum se masoara, iar acest articol este menit sa vina in ajutorul tuturor ce vor sa aiba o mai buna intelegere si imagine de ansamblu a ceea ce inseamna distanta intre prezoane (PCD), gaura centrala (CB) si offsetul jantelor.

Cum se masoara distanta intre prezoane ( PCD )
PCD (Diametrul cercului imaginar) este masurarea diametrului cercului imaginar tras prin centrul tuturor bolturilor sau prezoanelor de pe o roata.

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor pcd-jante-1

Cum se masoara mai exact PCD in functie de model ?

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor 3-trei-prezoane-150x150

 

3 prezoane – Se masoara diametrul cercului imaginar ce trece prin centrul fiecarui prezon.

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor patru-prezoane-150x150

 

4 prezoane – Se masoara distanta dintre 2 centre de prezoane opuse.

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor cinci-prezoane-150x150

 

5 prezoane – Se masoara din marginea exterioara a unui prezon pana in centrul prezonului din partea opusa.

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor sase-prezoane-150x150

 

6 prezoane – Se masoara distanta dintre 2 centre de prezoane opuse.

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor 8prezoane-150x150

 

8 prezoane – Se masoara distanta dintre 2 centre de prezoane opuse.

 

PCD-ul unei roti este de obicei afisat dupa numarul de prezoane si separate de o bara. Prin urmare, un „pcd” de 5/120 inseamna ca roata are cinci prezoane si un diametru al cercului imaginar de 120 mm. Un „pcd” de 4 / 114.3 inseamna ca roata are 4 prezoane si un diametru al cercului imaginar de 114.3mm.

Masurarea PCD a unei roti cu 5 prezoane este un lucru dificil. Este mult mai usor sa determinati PCD-ul verificand specificatiile originale ale producatorului sau verificand ghidul de referinta PCD pentru fiecare model. Este posibila masurarea aproximativa a PCD a unei roti cu 4 prezoane, deoarece diametrul cercului e acelasi cu distanta dintre doua centre de prezoane opuse.

Autovehiculele diferite au PCD-uri diferite, dar adesea masinile similare din acelasi grup de producatori au acelasi PCD. Multe dintre autoturismele VW pe platforma Golf din gama VAG au aceleasi dimensiuni ale PCD si alte dimensiune la roti, ceea ce inseamna ca rotile sunt adesea interschimbabile intre aceste masini.

PCD are de a face cu dimensionarea diametrului unui cerc pe care il creeaza gaurile de prezoane. Centrul fiecarui bolt / prezon se afla pe circumferinta unui cerc pe care il creeaza. PCD este de obicei masurat in milimetri (mm).

De exemplu, PCD-ul de 5×114,3 inseamna ca exista 5 gauri cu diametrul cercului imaginar de 114,3mm.

In mod normal prezoanele jantelor trebuiesc stranse cu cheia dinamometrica ( vezi cartea vehiculului pentru setarea cheii pentru fiecare aplicatie ) pentru a evita deteriorarea jantelor sau prezoanelor, cat si pentru a fi siguri ca acestea sunt stranse suficient de bine sau ca nu sunt stranse prea tare.

Exista si o ordine de strangere a prezoanelor, pe care o puteti regasi in poza de mai jos:

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor ordine-strangere-prezoane

*in cazul jantelor in 3 prezoane, ordinea nu conteaza.

Gaura centrala sau CB
Gaura centrala este marimea orificiului din centrul rotii, unde se fixeaza butucul. Gaura centrala (cunoscuta si sub numele de CB) este diametrul gaurii, masurata de obicei in milimetri.

Pentru majoritatea rotilor, greutatea masinii este transmisa de la ‘hub’ (portiunea de la centrul rotii care iese din butuc) pana la orificiul central al rotii. Scopul prezoanelor de roata este ca trebuie sa mentina roata in pozitie pe butuc. Prin urmare, este foarte important ca orificiul central (CB) al rotii sa se potriveasca cu marimea butucului masinii.

Este posibil sa utilizati inele de centrare pentru a adapta marimea gaurii centrale. Desigur, acest lucru este valabil doar daca rotile au un CB mai mare decat butucul masinii. Daca gaura centrala a rotii este prea mica, atunci singura modalitate de a se potrivi ar fi daca s-ar fi prelucrat (strung), ceea ce este costisitor si este destul de impracticabil.

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor Cb-jante

Offset
Offset-ul rotii unui vehicul este distanta dintre linia centrala a rotii si planul suprafetei de montare pe butuc a rotii. Astfel, poate fi pozitiv sau negativ si este de obicei masurat in milimetri. Offset-ul are un efect semnificativ asupra mai multor elemente ale suspensiei unui vehicul, incluzand geometria suspensiei, spatiul liber dintre elementele de suspensie si anvelope, raza de frecare a sistemului de directie si, vizual, latimea rotilor fata de caroserie.

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor offset-janteOffset-ul este amplasarea suprafetei plane de montare a unei roti in raport cu linia centrala a rotii. Offset-ul negativ inseamna ca suprafata de montare este spre centrul masinii, iar offset-ul pozitiv inseamna ca este spre exteriorul masinii sau ca roata este „trasa” spre centru. Offset-ul afecteaza multe alte lucruri in afara faptului ca roata „iese” in afara. Un offset gresit poate provoca probleme de frecare atunci cand suspensia este comprimata pe o roata virata. Offset-ul afecteaza raza de frecare a geometriei directiei, ceea ce poate conduce la probleme cu „torque steer” sau cu caracteristicile de auto-centrare.

De asemenea, offset-ul afecteaza raportul de miscare al suspensiei, care determina direct ratele efective de functionare ale arcului si ale amortizorului. In mod potential, intr-un vehicul foarte incarcat sau cu modificari extreme in ceea ce priveste offset-ul, durata de viata a rulmentilor rotilor poate fi afectata, dar acest lucru este mai des vorbit de oamenii cu Pick-upuri decat de entuziastii de SUV-uri sau masini compacte. Este foarte important sa se utilizeze roata cu un offset corespunzator.

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor offset-pozitiv-vs-negativChiar daca nu este o chestiune de offset directa, degajarea etrierului de frana este o problema inrudita. Daca aveti deja sau planificati sa montati frane mai puternice pe autovehicul, asigurati-va ca rotile pe care le veti folosi, se vor potrivi peste etrieri. Distantiere sunt disponibile pentru a rezolva problema in cazul in care etrierii nu au loc, dar este mai bine sa luati o roata cu spatiu suficient pentru a satisface specificatiile dvs. pentru offset si care inca se mai potrivesc cu franele. Consultarea producatorilor de roti si frane inainte de a face aceasta micare este un lucru intelept. Multe companii aftermarket de frane au chiar sabloane ale franelor disponibile pe care le puteti verifica usor pe orice roata.

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor offset-pozitiv

 

 

Un offset pozitiv (+) este atunci cand suprafata de montare este deplasata de la linia centrala catre fata sau exteriorul rotii.

 

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor offset-negativ-e1528728073117

 

 

Un offset negativ (-) este atunci cand suprafata de montare este spre partea din spate sau pe partea cu franele a liniei centrale a rotii.

 

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor offset-0

 

 

Un offset 0 este atunci cand suprafata de montare este in planul liniei centrale.

 

 

Cum se masoara si ce inseamna: PCD, CB, Offset-ul jantelor offset

Puteti gasi aici tabelul complet cu dimensiuni PCD, CB, Offset si prezoane.

2 COMENTARII

  1. Buna ziua,
    Va rog sa-mi spuneti daca pe o masina Lancia Delta III af 2010 165cp cu dim jantei de: PCD 4/98, Offset-ul 35, CB 58,1 si Prezon 12×1,5 se pot monta jante de Fiat Stilo cu aceleasi caracteristici, diferit fiind doar Offset-ul care la fiat este de 42.
    Va multumesc!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.