Istorie: 100 de ani de motoare boxer BMW, compania bavareza avand o traditie unica pentru astfel de propulsoare folosite pe motociclete. Colegii de la BMW Romania ofera cateva repere importante ale povestii.

Premisele

Finalul Primului Razboi Mondial venea cu deosebit de multe provocari. Economia era prabusita. Tratatul de la Versailles interzicea Germaniei sa mai produca avioane. Astfel ca BMW pierdea obiectul de activitate de pana atunci – motoarele de avion.

A fost momentul adaptarii si a unei schimbari de directie radicale. Una pentru istorie. Cu reorientarea productiei catre frane de tren si motoare pentru diverse aplicatii, inclusiv motociclete. Un mod de transport care cunostea o popularitate extrem de infloritoare.

Un motor boxer cu doi cilindri a oferit solutia perfecta pentru noua misiune, iar productia de serie incepea in 1920. Primul motor boxer BMW al acelei perioade nu a fost conceput sa actioneze una dintre motocicletele companiei, ci a fost oferit unei game largi de constructori de motociclete prezenti pe piata de la acea vreme.

Aceste firme erau mai degraba ateliere la scara mica, decat mari operatiuni de productie. Volumele lor erau destul de mici, iar dezvoltarea motorului era, de departe, cea mai scumpa piesa din puzzle-ul general.

Istorie: 100 de ani de motoare boxer BMW istorie-14

Un pas mic pentru inceput

Primii pasi de istorie pentru M2 B15 (supranumit si „Bayern-Kleinmotor” – Motor Mic Bavaria) a inceput in iarna 1920/1921. Iesea in evidenta prin aranjamentul plat al cilindrilor – o caracteristica speciala a unui motor boxer. Cu o capacitate de 494 centimetri cubi, motorul nu era usor si dezvolta 6,5 CP la 4500 rpm.

Motorul a fost preluat de o serie de producatori de motociclete precum: Helios, Bison, SMW (Stockdorfer Motoren Werke), Corona si Hoco. Victoria, o companie cu sediul in Nürnberg, a folosit cu un succes considerabil noul propulsor pe modelul sau KR1. Peste 1.000 de motoare boxer BMW din prima generatie au echipat acest model.

Victoria avea cilindri pozitionati longitudinal, in timp ce BMW a preferat ulterior un aspect transversal. Acest aranjament care devenea emblematic a fost lansat odata cu prima motocicleta produsa chiar de catre BMW – R 32, in 1923.

Martin Stolle, inginerul din spatele primului motor BMW

In timp ce lucra in departamentul de dezvoltare de la BMW, Martin Stolle era deseori vazut calatorind in saua motocicletei sale. Vorbim despre un model Douglas din Marea Britanie.

Inspirat de motorul de la Douglas, el a creat un propulsor de 494 cmc. Unul cu doi cilindri si racit cu aer, ale carui camere de ardere erau dispuse orizontal si opuse. Acest tip de aranjament era deja cunoscut ca motor boxer. Pentru ca pistoanele operau intotdeauna „unul impotriva celuilalt”, la fel cum o fac boxerii in ring.

Istorie: 100 de ani de motoare boxer BMW istorie-3-1024x786

Doi ani de la la succesul inregistrat de Victoria, Marti Stolle s-a alaturat acestei companii si a fost implicat in alte proiecte de succes aici.

Fuziune in constructia de motociclete

In 1921, BMW intra in randul constructorilor de motociclete dupa fuziunea sa cu BFW (Bayerische Flugzeugwerke). Modelele Helios si Flink ale BFW inregistrau un succes moderat si chiar si aparitia motorului BMW pe Helios nu a imbunatatit semnificativ pozitia pe piata.

Era nevoie de un nou design de motociclete. Directorul executiv Franz Josef Popp i-a dat lui Max Friz misiunea de a crea un proiect complete nou si intr-o singura luna Friz prezenta o minirevolutie. Schita sa 1:1 este si acum impresionanta: prezenta un motor boxer dispus transversal, impreuna cu un arbore cardanic si cadru cu furca dubla. Aceasta insemna aparitia BMW R 32, care a ajuns pe sosele in 1923, propulsat de al doilea motor boxer din istoria BMW.

Motorul boxer a devenit parte a ADN-ului BMW si este inconfundabil vizual. Ca multe alte lucruri in viata, a fost creat din nevoie; aici, necesitatea a fost cu adevarat mama inventiei. A pus in miscare o poveste de succes de 100 de ani, fara egal in lumea rapida a ingineriei si tehnologiei. Sunetul, designul motocicletei si experienta de pilotaj: acestea ar deveni caracteristicile emblematice ale unui boxer BMW.

Noul BMW R18, respecta istoria motocicletelor cu motoare boxer BMW

Cu noul R 18, BMW Motorrad intra in segmentul cruiserelor. Ca niciun alt model BMW de pana acum, acest model respecta la litera traditia motocicletelor BMW care au facut istorie – atat din punct de vedere tehnic, cat si ca stil de design.

Imprumuta de la modele renumite, precum BMW R 5, atat din punct de vedere tehnologic, cat si vizual, aducand din nou in lumina esenta motociclismului: tehnologie purista si motorul boxer ca epicentrul placerii pilotajului, combinat cu acele „good vibrations”. In plus, designul clasic, cu istorie, este combinat la R 18 cu tehnologie simpla, dar contemporana. Pentru a crea un concept general fascinant si oferind o experienta a pilotajului cultivata si in acelasi timp plina de emotie.

Inima noului BMW R 18 este noul motor boxer cu doi cilindri – supranumit „Big Boxer”. Atat aspectul sau impresionant, cat si tehnologia sa reflecta o continuare a motoarelor boxer racite cu aer traditionale, care au oferit momente pline de inspiratie de cand a inceput productia BMW Motorrad, in 1923.

Cel mai mare motor boxer cu doi cilindri care a echipat vreodata o motocicleta are o capacitate de 1.802 cmc. Puterea maxima este de 67 kW (91 CP) la 4.750 rpm. De la 2.000 la 4.000 rpm un cuplu de peste 150 Nm este disponibil pentru un raspuns promt. Iar performantele dinamice sunt sustinute de o amprenta sonora spefica motoarelor boxer, dar pe masura superlativelor acestui motor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.