Praguri laterale: sunt accesorii la fel de vechi precum automobilul in sine. Sau, mai exact, se identifica practic cu istoria vehiculelor. Si cum SUV si pickup au devenit cele mai importante segmente ale pietei auto, le-a facut sa creasca in popularitate. Evident, gratie impactului lor pozitiv din punct de vedere practic.

In acest ghid vom vedea care sunt beneficiile cheie. Vom clarifica diferitele tipuri / stiluri de praguri laterale existente (running boards, side steps, rocker bars, hood steps, etc). In plus, vom incerca sa le identificam pe cele care se potrivesc cel mai bine masinilor voastre.

Scurt istoric

Originea lor si momentul exact al aparitiei este necunoscut. Imaginile arata insa ca praguri laterale, de dimensiuni diverse, erau montate la trasuri inca din secolul XVII. Ulterior au fost folosite si in cazul vagoanelor de calatori si a vehiculelor, iar scopul lor era acela de a facilita accesul in interior, sau iesirea persoanelor.

La inceputul secolului trecut masinile aveau o caroserie ingusta, dar inalta, montata pe sasiu. Si cum marea majoritate a drumurilor erau nepavate, erau dotate cu roti inalte si subitiri. Cu acestea se puteau descurca si in conditii de denivelari, noroi sau zapada.

In plus, automobilele erau dotate cu praguri laterale, care permiteau accesul in cabina. Iar uneori erau suficient de late pentru a permite transportul in exterior al unor persoane, in picioare.  Va amintiti, probabil, de scenele din filmele politiste spre exemplu., sau chiar ca locuri suplimentare.

In anii 1920-1930, designul auto a evoluat. Automobilele au inceput sa piarda din inaltime si au devenit mai aerodinamice. Si cum “cabina” se apropia de sol, necesitatea existentei pragurilor a disparut. Primul model care a renuntat la acestea a fost Cord, in 1936. Avea sa schimbe atitudinea fata de aceste accesorii, iar dupa Al Doilea Razboi Mondial, ele aveau sa fie folosite exclusiv in cazul modelelor inalte.

De ce avem nevoie de praguri laterale?
Functionalitate: acces in si din masina

praguri-laterale-suv-off-road Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiIn absenta lor, accesul intr-un model SUV sau pickup (mai cu seama unul “inaltat”) se poate transforma intr-o sarcina la fel de grea precum aceea de a intra intr-un apartament situat la etajul unu. Sigur, exageram, dar nu foarte mult. Cu siguranta, daca ati ajutat vreodata un copil, un amic (cu atat mai mult unul mai putin inalt), o persoana in varsta, ori o doamna speciala, in rochie, sa urce intr-un SUV – sa nu mai vorbim despre unul cu garda la sol marita – stiti la ce ne referim.

Pragurile si treptele laterale au fost create sa ofere un spatiu sigur pentru picior in timpul urcarii si coborarii. In plus, aceste suprafete au caneluri sau texturi speciale care maximizeaza aderenta in orice conditii de vreme. Astfel ca elimina anxietatea si dificultatile induse de urcarea / coborarea din masina si sporesc siguranta si confortul tuturor. Inclusiv a ta!

Functionalitate: protectie

Un alt aspect este cel legat de protectia usilor si a panourilor laterale de pietricele sau reziduurile de asfalt. Lucru cu atat mai important pe drumurile de pamant / macadam sau nepavate. Ori de pietrele de mari dimensiuni si bolovanii “desteleniti” de roti atunci cand acestea sunt de dimensiuni mai mari. Iar daca te gandesti la costurile pe care le-ar induce reparatiile in cazul acestor incidente, utilitatea pragurilor este probata.

Si in caz de drumuri cu noroi lucrurile stau mai bine atunci cand ai praguri. In acest caz, foarte utile sunt versiunile care au si o sectiune verticala, de protectie, catre zona rotii. In plus, texturile pragurilor, menite sa creasca aderenta, te scutesc de accidente in cazul in care pe talpa incaltarilor este noroi, zapada, ulei. Si te pot ajuta sa le cureti si sa protejezi covorasele din interior.

praguri-laterale-anti-noroi Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiNu in ultimul rand trebuie sa luati in calcul si faptul ca in marea lor majoritate, avem de-a face cu praguri laterale realizate din materiale rezistente la coroziune. Astfel ca, dupa ce le-ati montat, devin un plus permanent pentru masina. Iar la vanzarea acesteia, ele isi vor pastra calitatile si vor creste valoarea automobilului.

Stil

Daca aveti un SUV sau pickup, cu siguranta v-ati gandit si sa-l individualizati pe gustul vostru. Sa-i oferiti o identitate speciala. Sa-i permiteti sa aiba un impact vizual. Ei bine, pragurile contribuie din plin la acest lucru. Gratie designului lor pot intari ideea de forta. De capabilitate in conditii dure. Iar gratie designului sau a finisarilor (inclusiv cromatic) o pot intari si mai mult. Ori sa dea o nota de lux.

Screenshot-2020-04-09-at-14.10.55 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiDe altfel, in cazul pragurilor ideea ca forma este la fel de importanta precum functionalitatea reprezinta un factor important in procesul de selectie. Si vorbim nu doar despre aspectul general, ci si despre detalii. Pentru ca se acorda o atentie deosebita si canelurilor sau texturilor suprafetelor, care pot deveni, in sine, o mostra de arta moderna.

Exista, pe de alta parte, praguri laterale in care placa este insotita de o bara tubulara. Un hibrid care inspira o forta suplimentara din punct de vedere vizual. La fel, daca vrei sa sugerezi capacitatea vehiculului de a fi folosit la cele mai grele munci. Caz in care poti opta pentru textura “diamant” sau pentru una “gratar”, care sugereaza ca se poate folosi pentru curatarea incaltarilor de munca.

Sau posibilitatea de a opta pentru variante in culori diverse. Care pot sa dea un plus la capitolul imagine atunci cand completeaza detaliile cromatice speciale (elemente de caroserie, lumini LED, jante cu vopsea speciala) sau sunt in contrastul potrivit cu acestea.

Pentru ce tip de vehicule sunt gandite?

Pragurile sunt gandite in primul rand pentru caracterul lor practic. Astfel ca sunt un plus in cazul masinilor inalte constructiv, cu atat mai mult daca acestea au fost “inaltate”. Intr-un automobil de dimensiuni normale , ele s-ar transforma intr-un obstacol, pentru ca se vor gasi exact in calea ta atunci cand vrei sa intri in masina. Asadar, vei gasi praguri si “trepte” pentru modelele SUV, pickup, van, chiar si pentru anumite crossovere, dar nu si pentru modele hatchback, sedan, coupe, break.

Pragurile laterale: Ce tip mi se potriveste?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie mai intai sa alegi intre un prag clasic, unul tip bara ori alte versiuni.

Cum (pentru ce) folosesc masina?

tipuri-de-praguri Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiInainte de a lua decizia, este important sa te gandesti la modul in care utilizezi masina cel mai frecvent. Care sunt prioritatile tale, in ce masura ai nevoie de praguri pentru pasageri? Pentru ca, daca vorbim despre automobilul cu care obisnuiesti sa iesi cu familia / prietenii in natura sau de un vehicul pentru servicii de transport persoane alternativ, atunci, cu siguranta, utilitatea este maxima.

In general – ne referim la situatiile normale – pragurile nu reduc garda la sol. Insa daca obisnuiesti sa faci iesiri pe trasee mai dure, care presupun inclinarea masinii, atunci ele se pot deteriora din pricina impactului lateral.

Pe de alta parte, daca ai nevoie doar de un plus de usurinta la urcare / coborare, sunt suficiente si versiunile “step bars”, insa si acestea, chiar daca sunt mai rezistente decat varianta clasica de prag, pot suferi stricaciuni in cazul in care mergi mult pe sleauri. Iar daca esti un pasionat de rock crawling, iar masina este folosita mai mult la astfel de iesiri comparativ cu cele in care ai pasageri alaturi de tine, versiunile “rocker bars” sunt cele mai potrivite.

Dupa cum, in cazul in care nu functionalitatea, ci stilul conteaza, optiunile sunt diferite. O sa te intereseze mai degraba designul, materialul, cromatica. Si vei alege ceea ce se potriveste (inclusive detalii de contrast) cu imaginea generala a masinii.

Pragurile laterale clasice

Screenshot-2020-04-09-at-15.13.40 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiPragurile laterale clasice sunt cele pe care le veti gasi in categoriile “Running Boards” sau “Step Boards”. Sunt late, plate, si sunt montate astfel incat sa nu existe vreun spatiu (sau acesta sa aiba dimensiuni minime) intre ele si caroserie. Cu dimensiuni intre 2 si 10 inch, sunt gandite sa ofere sustinerea piciorului, in timp ce texturile de la suprafata lor ofera un plus de stil si siguranta.

In sectiunea care le este dedicata veti descoperi variante diferite: plate, tubulare, cu actionare electrica. Pentru lungimi exista versiuni “wheel-to-wheel”, “cab length” (exact sub usile modelului SUV sau a pickup-ului) sau “bed section” (tot pentru pickup, pe lungimea benei). Iar cand vine vorba despre finisari, din nou exista variante diverse: cromate/metal polisat, vopsite, din aluminiu sau brute (care va permit sa le vopsiti voi).

Bare laterale

Screenshot-2020-04-09-at-15.14.25 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiBarele laterale (“Side steps”) au o constructive tubulara rotunda sau ovala. De regula este vorba despre o singura bara laterala, care lasa spatiu intre ea si caroserie. Exista insa si versiuni in cazul carora suprafata orizontala superioara este plata (sau are zona plata) pentru a oferi sustinere mai buna piciorului. Iar uneori, in aceasta zona, suprafata este acoperita cu cauciuc sau alte materiale antiderapante.

Si in acest caz exista versiuni diverse. Diferite sunt dimensiunile, tipul de sectiune (rotund, oval, rectangular, triunghiular, trapezoidal). Dar si, in egala masura, diametrul, sau culoarea – cromate sau vopsite.

Rocker Bars

Screenshot-2020-04-09-at-15.15.03 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiAsa-numitele Rocker Bars sunt bare tubulare concepute pentru a proteja panourile laterale de pietre si bolovani in timpul iesirilor in off-road sau la rock crawling. Cu scopul lor nu este acela de a servi pasagerii, ci masina, sunt montate aproape de sasiu si au suprafete minime pe care sa-ti sprijini piciorul. Totusi, pot sa fie dublate de bare laterale menite sa ajute si pasagerii sa urce sau coboare din masina. Si exista si variante cu 3 bare paralele, care ofera si o rigiditate superioara ansamblului. Sau altele, cu o bara superioara pivotanta, care ajuta pasagerii, si una inferioara, fixa, care protejeaza permanent caroseria.

Si in cazul acestora exista variante diferite de lungimi, culori si finisari (inclusiv bare nefinistate, pe care le puteti personaliza dupa nevoi).

Hoop Steps

Screenshot-2020-04-09-at-15.19.38 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiHoop Steps sunt trepte de mici dimensiuni (latimea unui picior). Ele sunt montate chiar sub zona usii si au drept scop doar facilitarea accesului sau a coborarii din masina. Evident, au doar un character practic, si nu unul menit sa ofere un plus de imagine (ba chiar am putea spune ca la acest capitol fac un deserviciu). Sunt folosite de cei care au nevoie doar de functionalitate, in special in ceea ce priveste vehiculele cu caracter utilitar.

Totusi, exista versiuni polisate, care arata mai bine, ca si, pentru cei care sunt interesati si de design, variante retractabile, care sunt scoase la iveala doar atunci cand ai nevoie de ele. Sau chiar variante “detasabile”, temporare, dotate cu cleme de prindere.

Altfel, gama include versiuni diverse de materiale (otel, otel inoxidabil, aluminiu), tipologii diverse de sectiuni (plate, tubulare), iar pentru cei care lucreaza in zone cu mult noroi, exista si versiuni tip “gratar”.

Daca fac off-road extrem trebuie sa ma tem pentru integritatea pragurilor laterale?

maxresdefault Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiIn cazul in care ai achizitionat un SUV sau un pickup pentru off-road, trebuie sa alegi cu atentie si pragurile. Cele standard te pot incurca in anumite cazuri de teren, reducand garda la sol, si, in plus, se pot deteriora. Din acest motiv iti recomandam ca atunci cand achizitionezi pragurile sa iei in calcul, cu consilierul de vanzari, tipologia de situatii in care masina se va gasi in cazurile cele mai frecvente. Caci una este  sa iesi din cand in cand la iarba verde alaturi de familie si cei dragi, si alta este sa folosesti masina pentru iesiri in off-road extrem. In cazul din urma s-ar putea sa ai nevoie de praguri heavy duty Rough Country sau Smittybilt, ori unele electrice de la AMP.

De regula atunci cand inaltam vehiculul de off road, utilitatea pragurilor laterale devine evidenta. Garda la sol a masinii se va mari, lucru care afecteaza usurinta cu cu care putem urca in masina si un alt aspect deloc de neglijat, este acela al necesitatii folosirii cricului. Fiecare vehicul este echipat cu un cric care a fost conceput pentru a ridica masina in cauza la o anumita inaltime care va poate facilita schimbarea unei roti. Dar ce ne facem atunci cand masina este inaltata fata de standard ? Ei bine, aici intra in rol pragurile laterale heavy duty, care oferta un punct solid de ‘ancorare’ sau de ridicare al masinii, evident facand echipa comuna cu un cric Farmjack tip Hi-Lift de 60 inch sau 48 inch.

EucjKNs-scaled Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului
Nu-mi place imaginea oferita de pragurile laterale permanente. Exista si alte optiuni?

Sunt client interesati de functionalitatea pragurilor sau barelor, insa nu sunt incantati de modul in care arata masina cu ele montate. Ei bine, acestia au la dispozitie versiunile actionate electric, retractabile in momentul in care usile sunt inchise.

De obicei, instalarea lor nu este complicata. Si aceasta pentru ca folosesc sistem cu brackets, usor de montat, sau gauri de prindere deja existente. Modulul de control central este plasat sub caroserie si este dotat cu cablurile care conecteaza motorul de partile in miscare. Iar pentru ca partile in miscare sa nu fie compromise de noroi sau pietris, motorul si pivotii sunt protejati si lubrifiati.

praguri-retractabile-electric Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiExista si versiunea Hoop Steps. Si vorbim despre “scari” de mici dimensiuni, care se pot plia manual, sub caroserie, dupa folosire. Lungimea lor redusa nu “altereaza” substantial imaginea masinii nici macar atunci cand sunt in pozitia de lucru.

Tipologii de functionalitati custom pentru pragurile laterale
Praguri laterale iluminate

Sunt multe momente in care ajungi cu modelul SUV sau pickup in natura, inclusiv dupa lasarea intunericului? Sau in zone in care iluminarea este redusa? Ei bine, puteti sa optati pentru pragurile cu lumini LED, care fac vizibile nu doar suprafata de sprijin, ci si zona din jurul masinii. Luminile sunt conectate la senzorul de deschidere al usii, astfel ca se activeaza automat atunci cand acestea se deschid. Instalarea presupune lucrari minore vizand circuitul electric.

praguri-laterale-iluminate Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului
Praguri laterale “Diamond Plate”

Pentru cei care au nevoie de praguri cu rezistenta ridicata le recomandam versiunile heavy-duty din aluminiu cu textura cu romburi in relief, denumita “Diamond Plate”. Din punctul de vedere al imaginii se potrivesc perfect atat cu un model preparat pentru aventura in off-road, dar si, pentru ca finisarea este spectaculoasa si interesanta, cu un SUV compact de lux. In plus, chiar si in conditii in care pe suprafata sa exista apa, noroi, zapada, textura ofera siguranta maxima.

praguri-laterale-diamond-plate Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiPraguri laterale retractabile

Am tratat deja acest capitol. Vorbim despre praguri operate manual sau electric, care sunt “ascunse” sub caroserie (sau in portbagaj) atunci cand nu ai nevoie de ele. Acestea sunt perfecte si pentru cei care au nevoie de o garda la sol maxima in timpul iesirilor in off-road, cat si pentru cei care nu vor sa renunte la liniile originale ale masinii.

Screenshot-2020-04-09-at-15.40.26 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiScreenshot-2020-04-09-at-15.40.15 Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului
Praguri laterale pentru aderenta maxima si indepartarea noroiului

Daca folositi SUV-ul sau pickup-ul in zone in care se produce frecvent noroi (lucru in cariere, ferme, zone neamenajate), atunci puteti opta pentru pragurile laterale special concepute anti-noroi. Este vorba de cele tip “gratar”, care va garanteaza o aderenta perfecta pentru orice tip de incaltari exceptand pantofii cu toc. In plus, va permit si sa indepartati grosul noroiului de pe talpi, fara vreun risc, acesta cazand, prin zonele perforate, pe pamant. Si puteti proteja astfel si interiorul masinii chiar daca sarcinile zilnice v-au obligat sa stati cu incaltarile in noroi pana la glezne.

praguri-laterale-anti-noroi Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiLungimea cabinei vs “ Wheel-to-wheel”?

Atunci cand alegeti pragurile pentru modelul dumneavoastra aveti doua optiuni: Cab Length sau Wheel-to-Wheel.

„Wheel-to-wheel” inseamna ca pragurile sunt lungimea dintre arcurile rotilor  modelului SUV, pickup sau van. Pot sa fie dintr-o bucata, sau din doua complementare, cele din urma fiind specific pickup-urilor. In cazul acestora, prima bucata se intinde de regula pe lungimea cabinei, in timp ce cea de-a doua este destinata zonei benei, si variaza ca lungime in functie de dimensiunile acesteia.

wheel-to-wheel-copy Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului„Cab Length” este folosita doar in cazurile pickup-urilor, si se refera la pragurile care sunt montate sub usile cabinei.

cab-lenght- Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului
Pragurile laterale: Cum se face instalarea?

Instalarea pragurilor nu este deloc complicata. O puteti realiza cu scule de mana de baza, in garajul dumneavoastra, pentru ca exista gauri de prindere deja facute. Sigur, puteti apela si la servicii specializate in conditiile in care considerati necesar.

Majoritatea pragurilor dedicate, se folosesc de gaurile deja existente al vehiculului si montajul se face cu ajutorul unor bracketi speciali proiectati pentru fiecare model in parte.

592f3392-0f39-46c0-bebf-4f94fa171892 Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului
Unele necestita gauri de prindere noi, unele nu

Trebuie sa stiti ca multe dintre praguri folosesc zone de prindere deja gandite de catre constructor. Exista alte cazuri (pentru anumite modele sau in cazul anumitor constructori) in care sunt concepute sa folseasca gauri pentru alte elemente, precum bucsele de izolare. Este insa extrem de simplu sa scoateti suruburile folosite pentru acestea. Iar dupa ce ati montat bratarile (brackets) pentru praguri pe acestea, le puteti reinstala.

Cele mai multe modele pickup vin cu gauri suplimentare gandite tocmai pentru montarea accesoriilor suplimentare. Astfel ca, daca alegeti praguri concepute pentru acel model, acestea sunt livrate cu prinderi care se potrivesc perfect (ca forma si dimensiune) cu gaurile existente.

34a41dad-f0a2-41a9-a63c-c1d3bcf3509a Praguri laterale - ghid complet al cumparatorului49a04f06-c30e-46d5-b422-3a2f6adda5ac Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluia4432aaa-6085-40c1-a69d-818a9aa42307 Praguri laterale - ghid complet al cumparatoruluiIn fine, exista si praguri “universal-fit”, care nu sunt concepute pentru un anumit model. In cazul acestora veti avea nevoie sa dati gauri noi, insa, va asiguram, nu este deloc o sarcina dificila.

Pasii generali de instalare pentru praguri laterale
  1. Dupa ce scoateti pragurile din cutie, asigurati-va ca aveti toate elementele prevazute de producator: brackets, suruburi, piulite (ca numar si dimensiuni).
  2. Daca ati ales un set de praguri gandit pentru modelul dumneavoastra, nu trebuie decat sa folositi elementele din kit pentru a le prinde pe gaurile deja existente.
  3. In cazul in care optati pentru un kit care nu tine cont de gaurile pre-existente, trebuie sa le faceti dumneavoastra. Producatorul va indica locurile in care acestea trebuie date, ca si dimensiunea spiralului care trebuie folosita.
  4. Inainte de a instala “bratarile” aplicati grund pe orice gaura noua pentru a preveni coroziunea.
  5. Dupa ce ati montat bracketsii, instalati pragurile. Atentie, in functie de designul lor, sau de functionalitate, exista si praguri care sunt asimetrice (daca ne raportam la cel de pe partea soferului si a pasagerului).
  6. Daca pargurile sunt illuminate, trebuie sa conectati cablurile la sistemul electric al vehicului si, de cele mai multe ori, la interupatorul care stinge luminile din habitaclu atunci cand usile sunt deschise. Iar daca aveti praguri retractabile electric, poate exista si un modul de control care trebuie si el instalat. Instructiunile oferite de catre producator sunt suficient de ample pentru a va permite sa faceti chiar dumneavoastra operatiunile, insa, in cazul in care nu va simtiti confortabili cu astfel de lucrari, apelati la un service.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here