V-ati intrebat vreodata ce se intampla de fapt in interiorul unei frane cu tambur si de ce franele pe disc sunt, in general, considerate superioare?

Cei mai multi dintre noi stiu probabil cum functioneaza franele pe disc. Dupa apasarea pedalei de frana, pompa trimite lichidul de frana prin furtune la etrieri, unde unul sau mai multe pistoane vor apasa placutele pe un disc. Frictiunea dintre aceasta va incetinesc masina, asigurandu-va ca nu va veti lovi de masina din fata sau ca nu veti zbura prin parbriz la prima franare. Simplu si eficient.

Dar ce se intampla cu franele pe tambur? Functionarea acestor tehnologii mai umile de franare este, fara indoiala, ceva mai putin cunoscuta, acest fapt nefiind ajutat de faptul ca utilizarea acestora a scazut de-a lungul anilor, acestea fiind rezervate pentru a fi instalate pe masini mai ieftine, cu motoare mai putin puternice.

Cum functioneaza franele cu tambur si de ce nu sunt la fel de eficiente ca discurile? maxresdefault
Procesul incepe la fel, cu un lichid care se indreapta spre frane dintr-un cilindru principal. In loc sa ajunga intr-un etrier, lichidul de frana intra intr-un dispozitiv denumit cilindrul de frana, situat in interiorul tamburului de frana din fonta. Fluidul impinge doua pistoane in interiorul corpului cilindrului rotii spre exterior, fortand sabotii de frana in interiorul tamburului. Deoarece tamburul este atasat la butuc, frecare generata apoi incetineste rotatia rotii.

Un arc asezat intre cele doua pistoane si unul dintre saboti asigura ca totul revine la pozitia initiala odata ce pedala de frana este eliberata. Un dispozitiv de ajustare se va regla treptat, pe masura ce sabotii se tocesc, ceea ce inseamna ca distanta de care sabotii au nevoie pentru a atinge suprafata tamburului nu creste in timp.

Deoarece suprafata de contact se imparte pe toata circumferinta tamburului, forta de franare oferita de o frana cu tambur este mai mare decat cea a unei frane de disc de aceeasi dimensiune. Utilizarea franelor cu tambur, prin urmare, economiseste greutatea, economisind producatorii de costuri ridicate, deoarece acestea sunt mai ieftine de produs. Exista un motiv pentru care – asa cum am mentionat mai devreme – au tendinta de a fi utilizate pe masini mai ieftine. In cele din urma, un set de saboti de frana va dura, in general, mult mai mult decat un set de placute de frana.

Cum functioneaza franele cu tambur si de ce nu sunt la fel de eficiente ca discurile? 02_Frana_mecani_a_interioara_cu_tamburEle sunt insa mult mai complexe, ceea ce inseamna ca intretinerea necesita mai mult timp. Tamburii nu sunt atat de buni atunci cand vine vorba de gestionarea caldurii – avand toate componentele inchise in carcasa, toata caldura generata nu va avea unde sa se degajeze. O crestere a caldurii inseamna o reducere a frictiunii, ceea ce face ca franele sa fie mai putin eficiente. Franele cu tambur sunt, de asemenea, mult mai susceptibile sa ‘inghete’ – cand sabotii raman lipiti de tambur, chiar si dupa eliberarea pedalei – decat sistemele de franare cu disc.

Nu este greu, deci, sa vedem de ce discurile de frana au devenit standardul pentru producatorii de autovehicule si de ce nu mai vedeti masini performante care folosesc acest sistem. Dar umila frana pe tambur inca is face loc printre masinile mai lente, mai ieftine si vehiculele comerciale, deci este putin probabil sa le dam uitarii prea curand.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.