Muzica la volan poate sa fie periculoasa. Si o spun cercetatorii britanici (stiu, o sa zambiti, dar chiar este un studiu serios), dar si cei din China. Siguranta depinde insa de anumiti factori. Sa vedem despre ce este vorba.

Chestiunea este cu atat mai importanta cu cat doua treimi dintre conducatorii auto asculta muzica in timp ce sunt la volan. Ratiunile variaza, cele mai des mentionate fiind ca relaxeaza si ajuta la concentrare. Apoi ca te face sa nu mai simti disconfortul produs de aglomeratie si ambuteiaje, ori monotonia drumurilor lungi pe autostrada.

Studiul din China

Studiul realizat de catre South Chinna University of Technology a relevat ca stilul de conducere este influentat de muzica ascultata. Exista melodii care te imping sa conduci mai agresiv, chiar periculos, dar si altele care nu o fac. Si nci nu imping relaxarea catre distragerea atentiei.

Astfel, cercetatorii au studiat comportamentul conducatorilor auto la un simulator. Subiectii au avut de parcurs un drum cu 6 benzi timp de 20 de minute. Perioada in care situatiile au fost diverse. Fara muzica sau cu, iar in cazul din urma variindu-se si genurile.

Si s-a observat ca o piesa rapida a dublat numarul schimbarilor de banda. Mai mult, a condu la o crestere cu o depasire medie de 10 km/h a vitezei limita. Concluzia testului a fost ca melodiile care un un numar mare de batai pe minut – peste 120 bpm – au un efect negativ asupra soferilor. Acestia se se comporta periculos in trafic.

Muzica la volan? Mare atentie ce ascultati! muzica-la-volan-1
Studiul din Marea Britanie

Spuneam ca un test similar a fost efectuat si de britanici. Mai exact la cererea publicatiei Auto Express, care a solicitat sprijinul IAM Roadsmart (fostul Institute of Advanced Motorists). Locatia folosita a fost Basse Performance Simulators de langa Banbury, care este folosita inclusiv de catre piloti pentru antrenamente.

Jurnalistul a ales traseul Red Bull Ring folosit in Formula 1 pentru Marele Premiu al Austriei. Si, dupa tururile de circuit pentru familiarizare, a stabilit un timp reper pentru experiment. Insa nu oricum, ci cu o maniera specifica de a aborda traseul, astfel incat incercarea sa fie si mai relevanta.

Ei bine, ulterior a fost introdusa si muzica. O piesa heavy, rapida, la un volum ridicat. Si s-a demonstrat ca „pilotul” a avut probleme sa-si aduca aminte layout-ul circuitului, ca si punctele de accelerare si franare. Rezultatul: un timp cu 14 secunde mai slab decat cel reper.

Cu un solo de pian pe muzica de Bach. Si, calmul indus de acesta a oferit un timp cu 12 secunde mai slab decat „recordul”. Ulterior, o piesa pop cu un ritm mediu, a condus la o apropiere la doua secunde de timpul tinta, iar una hip-hop, cu ritm constant, chiar la una singura.

Expertul IAM a oferit explicatiile. Timpii realizati in ultimele doua cazuri au avut la origine volumul redus. „Orice muzica la un volum ridicata ne distrage, in timp ce daca o ascultam la un volum rezonabil ne poate ajuta”, a fost concluzia. Sfatul a fost insa ca muzica sa fie oprita complet la mersul cu spatele, manevrele in zone inguste sau in intersectii complexe.

Dar nu numai. Ca si specialistii din China a relevat faptul ca ritmul pieselor este extrem de important. Recomandarea sa a fost ca in cazul in care preferati sa ascultati muzica in timp ce conduceti, sa aveti o gama de cateva play-list-uri, pentru variatie, iar ritmul acestora sa fie de maximum 120 bpm.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.