Supraacciza la carburant urmeaza sa fie eliminata de la 1 ianuarie 2020. Proiectul a fost adoptat de Plenul Camerei Deputatilor. Supraacciza la carburant are o valoare de 0.32 lei pe litru. Proiectul a fost adoptat cu 280 de voturi pentru, un vot contra si o abtinere.

Acest lucru inseamna ca incepand de anul viitor, soferii ar trebui sa plateasca cu aproximativ 15 lei mai putin pentru un plin de combustibil. Aceasta suma a fost calculata raportat la umplerea unui rezervor de circa 45 de litri.

De la introducerea ei in 2017, taxa a generat venituri de 5.8 milioane de lei. In mod normal suma trebuia folosita pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere. Doar ca sumele colectate nu au fost evidentiati independent in executia bugetara.

Astfel ca destinatia finala a fondurilor este incerta. Din acest motiv a aparut si initiativa legii privind eliminarea supraaccizei.

Controverse

Premierul Ludovic Orban a afirmat in urma cu o saptamana ca „trebuie desfiintata supraacciza la combustibil, care a fost o mare prostie”. Iar initiatorii legii spun ca prin eliminarea supraaccizei, pretul carburantilor la pompa va scadea. Oferind si cuantumul despre care vorbeam.

Interesant este insa faptul ca desi legea a fost initiata de PNL, a fost adusa in discutie ca urmare a unei decizii a PSD. Si se numara printre proiectele puse pe ordinea de zi, in regim de urgenta, de partidul aflat acum in opozitie. Si care doreste sa ofere o noua imagine dupa alegeri si perioada care a urmat acestora.

Culmea este insa ca tot dinspre PSD vin si vocile contra. Lia Olguta Vasilescu, cea care a fost si sefa de campanie a fostului preedinte al partidului si Premier, Viorica Dancila, spune: „Daca nu ii vreti (n.r. banii), nu e niciun fel de problema. Sa vedem cum o sa inchideti bugetul”.

Calcule, calcule

Tot Olguta Vasilescu afirma ca prin aceasta masura se vor pierde 3 miliarde de lei la bugetul statului. Suma insa nu are acoperire in cifre.

Ministerul de Finante a anuntat ca statul a colectat din septembrie 2017 pana in prezent circa 5,8 miliarde de lei. Septembrie-decembrie 2017- 917,4 milioane lei impact din acciza. Apoi 2.754,1 milioane lei in 2018 si 2.177,4 milioane lei in acest an, pana in septembrie.

Or, matematica arata ca vorbim despre peste doi ani si o suma de sub 6 miliarde de lei. Astfel ca pierderile sunt mai mici. In plus, cand vine vorba despre destinatia fondurilor, infrastructura rutiera, nu lipsa finantarii a fost cauza absentei lucrarilor. Si, pe de alta parte, impactul supraaccizei a generat pierderi la buget superioare veniturilor.

Dupa cum se poate vedea din cifrele defalcate oferite de Ministerul de Finante, sumele au scazut periodic. Iar declinul incasarilor inseamna mai putin combustibil, urmare fireasca a reducerii consumului. Ceea ce inseamna un declin al folosirii mijloacelor de transport, efectul direct fiind declinul incasarilor la alte capitole din buget.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.