Le Mans 2020 se va desfasura anul acesta in septembrie. Fanii cursei de anduranta au avut rareori atat de mult timp sa astepte cu nerabdare cele 24 de ore de la Le Mans. Din cauza pandemiei de coronavirus, clasicul eveniment francez a fost mutat de la data sa traditionala, de la mijlocul lunii iunie, pe 19/20 septembrie.

In cei aproape 100 de ani de istorie a cursei a mai existat doar un singur alt start intarziat. In 1968, cursa de 24 de ore de la Le Mans a avut loc pe 28/29 septembrie din cauza tulburarilor care se petreceau atunci la Paris.

Amanarea cursei are consecinte de amploare si pentru Porsche GT Team. Acestea includ modificari ale programului, precum si renuntarea la o serie de evenimente populare, dedicate fanilor. Cum ar fi examinarea tehnica in piata orasului si parada pilotilor cu o zi inainte de start.

Noaptea cea lunga

La mijlocul lunii iunie, in jurul solstitiului de vara (20 iunie), zilele sunt cele mai lungi in emisfera nordica. La data planificata initial pentru cea de-a 88-a editie a cursei de anduranta din 13/14 iunie, vehiculele ar fi condus in intuneric doar 8,02 ore. La noua data din septembrie, soarele apune sambata seara la 20:01.

Primele raze de lumina vor aparea duminica dimineata la 7:44. Ceea ce inseamna ca perioada de intuneric este cu aproape patru ore mai lunga decat in cazul clasic. In lupta non-stop pe Circuitul de 24 de ore, echipele vor petrece doar aproximativ 12 ore la lumina zilei.

Ritmul rapid

Noaptea mai lunga inseamna o perioada mai lunga cu asfalt mai rece si temperaturi mai scazute ale aerului. Drept urmare, motoarele celor doua Porsche 911 RSR de 515 CP pot rula mai mult timp la un nivel optim. Aerul mai rece inseamna o mai buna saturatie de oxigen. Si, prin urmare, o ardere mai buna si mai eficienta a combustibilului in cele sase camere de ardere. O regula simpla: daca temperatura ambianta scade cu cinci grade Celsius, puterea motorului creste cu un procent.

Prin urmare, in noaptea de la Le Mans din 2020, se poate obtine un ritm mediu mai rapid in cursa. „Daca conditiile meteorologice sunt bune, vom asista la o cursa semnificativ mai rapida comparativ cu cele din luna iunie”, spune Pascal Zurlinden, directorul Factory Motorsports la Porsche.

Odata cu apusul soarelui mai devreme sambata seara si rasaritul mai tarziu de duminica, profilurile de temperatura vor fi diferite. Temperatura medie pe o perioada de 24 de ore la mijlocul lunii iunie este de 16,8 grade Celsius (date din ultimii 30 de ani). Media din septembrie este cu exact un grad mai mica. La fel ca oxigenarea mai mare, acest factor influenteaza si mai mult performanta vehiculelor.

Anvelopele moi

Temperaturile mai reci de noapte ofera, de asemenea, un avantaj legat de pneuri. Pentru ca in acest caz compusul moale al anvelopelor Michelin poate fi rulat pe perioade mai lungi. Acest cauciuc ofera mai multa aderenta, dar si mai multa consistenta atunci cand conditiile de rulare sunt bune.

„Din pacate, nu avem voie sa conducem serii triple sau cvadruple in clasa GTE-Pro”, explica Zurlinden. Dupa doua intrari la boxe, vehiculele GTE trebuie sa fie echipate cu roti noi. „Reglementarile modificate nu mai permit realimentarea in acelasi timp cu schimbarea anvelopei. Astfel ca fiecare schimbare a anvelopelor costa timp suplimentar. Cu siguranta vom vedea mai multe duble. De aceea, trebuie sa facem ca opririle la boxa sa fie cat mai scurte posibil ”, spune experimentatul inginer.

Asteptata ploaie

Statisticile meteo din ultimele trei decenii arata ca temperaturile cele mai ridicate si cele mai scazute din timpul zilei si noptii nu prea difera intre iunie si septembrie. Cu toate acestea, datele arata, de asemenea, in mod clar, ca, desi sunt mai putine ploi in septembrie, aversele sunt mai serioase decat in iunie.

„Va trebui sa luam lucrurile ca atare”, spune Pascal Zurlinden. Cu toate acestea, la clasicul de anduranta, exista o vorba veche. Ploua mereu la Le Mans. Marea intrebare este, in ce etapa din cursa Le Mans 2020? „Ploaia joaca un rol important in tactica echipelor. Mai ales daca masina nu este 100% competitiva pe carosabil uscat. Pe suprafete umede, totul se schimba. Si asta deschide noi oportunitati ”, explica Zurlinden.

Pozitia soarelui

In timpul amurgului si al zorilor in timpul celor 24 de ore de la Le Mans, pilotii trebuie deseori sa se lupte avand soarele in ochi. Sambata seara la apusul soarelui, lumina care straluceste razant prin parbriz ii poate orbi. In special in sectoarele Indianapolis si Arnage.

La rasaritul soarelui de duminica dimineata, acest fenomen are loc in celebrul Tertre Rouge. „Pilotii nostri experimentati sunt foarte familiarizati cu aceasta problema. Intrucat soarele este in general mai jos la inceputul toamnei comparativ cu lunile de vara, baietii nostri vor trebui sa stranga din ochi ceva mai des. Va fi bine. La urma urmei, sunt profesionisti ”, zambeste francezul.

Ora de inceput devansata

Spre deosebire de anii precedenti, Le Mans 2020 va incepe la 14:30, ora locala. Unul dintre motive este etapa finala a Turului Frantei. Celebra cursa de ciclism rutier prin Franta, se termina la Paris dupa-amiaza tarziu pe 20 septembrie. Pentru a evita o suprapunere cu acest eveniment, cea de-a 88-a editie a cursei din Campionatul Mondial de Anduranta FIA (WEC), se va incheia duminica la ora 14:30.

„Din afara, aceasta usoara ajustare poate parea nesemnificativa. Dar are un impact major asupra echipei noastre. Trebuie sa ne terminam pregatirile mai devreme pentru startul de sambata. Aceasta inseamna pauze mai scurte si mai mult stres”, subliniaza directorul Porsche Motorsport. Acest lucru lasa doar patru ore intre sfarsitul incalzirii si inceputul cursei pentru a finaliza ultimele pregatiri.

Lipsa fanilor

Pentru fanii curselor de motorsport, cea de 24 de ore de la Le Mans este una dintre favorite. In fiecare an, aproximativ un sfert de milion de oameni se aduna pe pista pentru a urmari cursa. O data pe an, cu aceasta ocazie, capitala departamentului francez Sarthe, cu cei 150.000 de locuitori ai sai, se umple pana la refuz. Dar nu si la Le Mans 2020. Organizatorul, ACO, a interzis accesul spectatorilor la pista de curse.

„Fanii ne ofera intotdeauna o motivatie uriasa”, spune Pascal Zurlinden. Tribunele mari, de vizavi de boxe, sunt de obicei pline ochi, mai ales la start, sambata, si la sosire, duminica. „Cand ma uit, din boxa, la spectatorii de sambata si duminica, vad practic aceleasi fete. Acesti fani euforici imi ofera intotdeauna un plus de energie atunci cand ea scade, dupa 24 de ore. Anul acesta va fi altfel. Totusi, in ciuda restrictiilor, va fi cu siguranta o alta experienta extraordinara pentru spectatorii care privesc de acasa.”

Pre-testul anulat

Pre-testul oficial de o zi, programat cu doua saptamani inainte de cursa este o componenta traditionala a evenimentului de 24 de ore de la Le Mans. Este singura sansa pentru producatori, partenerii de anvelope, echipe si piloti sa se pregateasca pentru surprizele de neegalat ale circuitului de 13,626 de kilometri inainte de cel mai mare clasic al anului.

Traseul cursei de 24 de ore este o combinatie intre circuitul permanent Bugatti si drumuri publice. O astfel de combinatie este, practic, unica in peisajul curselor de motorsport. Mai mult, nu exista alte posibilitati de testare a acestui circuit in afara saptamanii cursei.

„Eliminarea pre-testului este o mare provocare”, spune Pascal Zurlinden. „Este pentru prima data cand lansam ultimul nostru 911 RSR acolo, asa ca avem cateva intrebari despre configuratie, la care inca nu avem raspuns. Ne-ar fi placut sa gasim aceste raspunsuri in timpul unui test, astfel incat sa putem analiza rezultatele si sa ajungem la sesiunile oficiale cat mai bine pregatiti. De asemenea, am fi preferat sa verificam manevrabilitatea anvelopelor in timpul testelor. Acum avem doar sesiunile de antrenament, chiar inainte de cursa, ca sa facem toate astea. ”

Programul compact

Cursa de 24 de ore din acest an de la Le Mans se abate de la programul bine stabilit. Sesiunile de antrenament, care in trecut au avut loc alaturi de calificare, miercuri si joi, sunt acum programate pentru joi (zece ore de antrenament liber plus calificare) si vineri (antrenament liber si hyperpole).

„Sesiunile de antrenament mai lungi ne permit o configurare a masinii si o gestionare a anvelopelor mai extinse”, explica Pascal Zurlinden. „Putem duce la bun sfarsit o multime de sarcini, dar in comparatie cu testul obisnuit, suntem dezavantajati prin faptul ca pauzele nu mai sunt suficiente pentru a efectua o analiza cu adevarat detaliata”.

Vinerea de dinaintea inceperii cursei a fost intotdeauna ultima sansa pentru piloti si membrii echipei de a se relaxa si de a-si recapata suflul inainte de cea mai mare cursa a anului. Asa-numita „Vinere Nebuna” era, in mod normal, dedicata fanilor.

Parada pilotilor disparuti

In timpul zilei, aceste masini extrem de puternice ruleaza prin terenurile de camping si pe strazi pline de fani. Fiecare explozie a esapamentelor este intampinata cu aplauze furtunoase. „Sarbatoarea Le Mans” de vineri inainte de cursa se incheie in mod traditional cu celebra parada a pilotilor prin centrul orasului.

Nu si in 2020: spectacolul cu pilotii care conduc masini clasice de la Place des Jacobins la Place de la République a fost anulat. „Este pacat ca fanii nu vor mai avea aceasta ocazie, dar nu exista alta cale de a evita restrictiile necesare pentru a limita propagarea coronavirusului. Vom incerca sa le oferim fanilor nostri pasionati de Le Mans acelasi program captivant si spectaculos prin intermediul canalelor noastre de social media”, spune Zurlinden, explicand planurile Porsche Motorsport.

Polenul

Ochii iritati, rinitele si medicamentele tinute aproape sunt imagini obisnuite in padocul Le Mans din iunie: multi piloti, membri ai echipei si fani sufera de alergii la polen. Vara, cantitatea de polen din regiunea Sarthe, in care se cultiva cereale, este enorma. „Sunt unul dintre cei afectati”, relateaza Zurlinden. „Nu exista nicio cale sa eviti sa iei antihistaminice in iunie, iar medicamentele te obosesc. Si, cu siguranta, nu vrei asa ceva la o cursa de 24 de ore. Asa ca nu voi fi singurul care sa se bucure ca va fi aproape fara alergii la Le Mans, in septembrie. ”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here