Totul despre cursa care a jucat odata un rol-cheie in diplomatia dintre Mexic si Statele Unite.

Aproape 50 de ani in urma, o cursa care intruchipeaza nebunia si dependenta de motorsport a inceput. A inceput in desertul mexican, in 1967, si a devenit cunoscuta sub numele de Baja 1000.
Acest eveniment epic de anduranta s-a dezvoltat intr-un fel de amestec intre Mad Max, Raliul Dakar si Zona Twilight, care atrage sute de legende din lumea curselor, cautatori de senzatie, vedete de film si amatorii de clasa in Mexicul de Nord pentru a lua startul in cea mai lunga cursa non-stop point-to-point din lume. Desigur, 24 de ore de Le Mans este solicintanta, Indy 500 si Daytona 500 sunt, de asemenea, complicate, dar aceia nu trebuie sa se preocupe de traficul in miscare si de capcanele construite de fanii cursei, asa numitele „booby-traps”.
Steve McQueen si Mario Andretti au fost sedusi de deserturile, plajele, muntii si raurile Baja; si in acest an superstarul off-road Bryce Menzies va lua parte la provocarea Baja.
Driving Dirty: Drumul catre Baja 1000 – care cuprinde cinci echipe de curse de desert diferite, inclusiv talente precum Bryce si Toby Price – au premiera pe Red Bull TV pe 14 noiembrie.
Verificati ghidul de incepatori RedBull.com la Baja 1000 si aflati de ce legenda americana de curse Parnelli Jones a descris cursa ca fiind intr-un accident de avion de 24 de ore.

 

1. Traseul

Baja 1000 a inceput in acel deceniu de pace si iubire si departe de privirea unchiului Sam. Traseul general a fost sugerat pentru prima data de renumitul rider Bud Ekins ca o modalitate de a testa noi Dirt Bike-uri Honda si a alternat in mod traditional intre un start si un finish in orasul Ensenada, la cativa kilometri in Mexic si uneori cu un finish in La Paz .
Cursa din 2016 este o bucla, cu un start si finish in Ensenada, iar concurentii trebuie sa atinga patru puncte de control pe parcursul traseului de 850 mile, care amesteca piste desertice cu autostrada pavata. Traseul se intersecteaza cu Oceanul Pacific inainte de a trece de cealalta parte a peninsulei, indreptandu-se spre nord, de-a lungul liniei de coasta a Golfului California, inainte de a se intoarce in interiorul tarii prin terenul accidentat al lui Ojos Negros si pana la finish-ul din Ensenada.

 

2. Este deschis pentru camionete, motociclete, buggy-uri si Beetle-uri

Exista o lista complexa de clase de vehicule pentru Baja 1000, dar aici sunt elementele de baza. Motociclete si quad-urile incep primele – totul, de la Honda CRF la KTM si Yamaha, izbucnesc de la finish pe strazile aliniate cu mii de spectatori dornici sa vada masinile indraznete si pilotii acestora.
Pe masura ce ‘utilajele’ in 4 timpi se indeparteaza de start, Masinile de Trophy Trucks in voaloare de 500.000 de dolari de la Ford si Chevrolet pornesc in cursa, urmate de Buggy-uri de clasa 1 cu 500 de cai putere.
Apoi exista Clasa 11. Nemodificate, Volkswagen Beetle pre-1982. Tipii astia incapsuleaza esenta Baja. Le plac masinile, iubesc aventura si, fara indoiala, au o sansa masochista sanatoasa.

8 lucruri pe care trebuie sa le cunoasteti despre Baja 1000 kent-kroeker-drives-during-the-2015-baja-1000-desert-race3. Cunosterea locului este cheia supravietuirii

Recunoasterea este atunci cand concurentii se indreapta spre Baja sa se familiarizeze cu partea lor alocata din cursa. Cu optiuni diferite de traseu si o salbaticie nelimitata si nereglementata, care reprezinta traseul, este esential sa obtineti cat mai multa informatie posibil pentru a afla unde sunt salturile, santurile si cum sa le evitati si daca sunteti inteligenti, stiti unde sunt scurtaturile.
„Am facut o multime de recunoasteri, trebuie sa cunoasteti teritoriul pentru a supravietui”, confirma castigatorul de trei ori al Baja – Ivan „Ironman” Stewart. „Avem oameni din alte state sau din alte tari care chiar nu au nicio idee in ce se baga.” „Baja este mult mai pustie decat isi imagineaza oamenii. Nu exista semne care sa va spuna pe unde sa mergeti, cu atat mai multa experienta care o aveti, cu atat mai bine”.
Si daca te vei pierde, ceasul continua sa ticaie …

4. Vremea te poate ucide

Pentru milioane de oameni normali, splendoarea soarelui de pe Peninsula Baja California este o destinatie de vacanta din topul listei. Pentru altii, cu o ‘dispozitie’ care ii determina sa ia parte la Baja 1000, acest loc ofera o realitate alternativa in care fiecare conditie de vreme poate intra in joc, de la ceata impenetrabila la ploaie si zapada.
Adaugat la acest lucru este cosmarul fiecarui concurent la Baja, praful gros si orbitor – pulberea de talc gros si maro care este agitata de rotile motocicletelor si masinilor care abordeaza traseul si daca accelerati de-a lungul acestuia, va aflati adanc in iadul Baja.

 

5. Drumurile nu sunt inchise circulatiei publice

Pregatirea este cheia pentru a supravietui cursei, dar in Baja nu te poti pregati pentru tot. Cand soferii si riderii ajung pe autostrada publica, traficul continua sa ‘curga’ … in ambele sensuri. Sal Fish, legenda Baja, confirma acest lucru. „Drumurile nu sunt inchise, iar localnicii ‘concureaza’ cot la cot cu tine … asta nu e o cursa pentru cei slab de inger”.
Daca credeti ca lucruri precum Safari Rally din trecutul raliului din grupa B arata destul de nebunesc conform standardelor de astazi, Baja 1000 se afla la un alt nivel, cu autobuze, vaci, cai si localnici care se strecoara in calea camionetelor si motocicletelor ce vin cu viteza …ah.. si capcanele.
In fiecare an, ‘pacalicii’ locali sape santuri si construiesc dune „Dukes de Hazard-esque” pe traseu, in speranta de a-i prinde in capcana pe cei neatenti – exact ceea ce aveti nevoie in mijlocul noptii, in mijlocul desertului.

8 lucruri pe care trebuie sa le cunoasteti despre Baja 1000 brian-ballentine-drives-a-vw-beetle-during-the-baja-1000-desert-race

6. Unii abordeaza doar Baja 1000

Unele echipe, in special cele pe doua roti, au pana la cinci piloti, dar unii concurenti fac traseul de unii singuri.
Ivan Stewart l-a castigat singur intr-un pick-up, dar chiar si ‘Ironman’ nu si-a putut imagina sa mearga solo pe doua roti si a dezvaluit ca lupta cu o camioneta de 400 de cai cu nimeni care sa o poata prelua are avantajele si dezavantajele sale.
„Mergand solo stiam exact ceea ce scoteam din echipament”, a dezvaluit Stewart, „Si daca eu, sa spun ca as fi lovit partea din stanga grav, nu trebuia sa-i spun unui alt sofer sa fie atent la asta si asa mai departe. Daca te ranesti acolo ai fi singur. Stiti.. daca ora 3am si te cazi de pe o stanca si tu esti prins in canion, esti complet singur.

 

7. Politica externa americana aproape a incheiat Baja inainte de a incepe

Pe masura ce lucrurile s-au incins dupa ce Statele Unite au aderat la cel de-al doilea Razboi Mondial, presedintele Roosevelt a trebuit sa instaleze tunuri antiaeriene pentru a proteja impotriva atacurilor potentiale japoneze. Vitala a fost si constructia propusa a unui drum lung, asfaltat care se intinde de la California pana la Baja.
Presedintele a cerut guvernului mexican neutru permisiunea de a construi pe ceea ce ar fi pe teritoriul primului Baja 1000, iar guvernul mexican a refuzat, asigurand calea generatiilor de cautatori de senzatii tari de a se distreza in desert.

 

8. Cursa atrage niste superstaruri serioase

Chiar de la inceput, Baja 1000 a avut intotdeauna o asociere cu pasionatii auto de la Hollywood.
Regele a tot ceea ce este cool – Steve McQueen – si-a petrecut timpul in desertul de mare viteza, alaturi de amicul sau si cascadorul Bud Ekins, si a concurat in 1969 cu al sau buggy cu motor de Chevy – cunoscut si sub numele de „Baja Boot”.
Idolul multor femei, pilot part time si star al filmelor Grand Prix din 1960, James Garner, a adus mai mult ‘praf de stele’ prafului deja existent si in 2004, in varsta de 80 de ani, castigatorul premiului Oscar si castigatorul de la Le Mans, Paul Newman, a concurat la Baja, devenind cel mai in varsta concurent intrat vreodata.
Nume din lumea curselor de top la nivel mondial au abordat si au triumfat la Baja. Castigatorul Indy 500 din 1963, Parnelli Jones, a castigat-o, iar ‘baiatul rau’ al NASCAR-ului, Robbie Gordon, s-a dezvoltat in murdaria si haosul din Baja.
Se pare ca invitatia lui Lewis Hamilton este in posta …

8 lucruri pe care trebuie sa le cunoasteti despre Baja 1000 bryce-menzies-testing-his-trophy-truck-ahead-of-the-2016-baja-1000Sursa: Redbull

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.