roti mari-roti late

Roti originale sau roti mai mari pentru off-road? Care sa fie alegerea potrivita pentru pasionatii de aventura in teren accidentat?

Fara indoiala, in aceasta problema, vi s-a spus ca vizavi de acest subiect este adevarata sintagma „bigger is better”. Iar din punctul de vedere al imaginii, nu exista nici urma de indoiala ca este asa. In ceea ce priveste functionalitatea sa stea lucrurile la fel?

Inainte de a raspunde la intrebare, dar si de a va prezenta consecintele de care trebuie sa tineti seama, sa definim lucrurile. Ce inseamna, in fapt, rotile mari? La modul general, evident, este vorba despre orice versiune cu un diametru mai mare decat cele originale. Insa, un spor de 3% este considerat in zona safe. Doar de la acest nivel trebuie sa tii cont si de consecintele adverse care ar putea aparea.

Pentru ce alegem pentru rotile mari

Garda la sol. Este, probabil cel mai comun motiv pentru a apela la aceasta solutie. Rotile mari cresc distanta de la sol la sasiu, axul dieferentialului etc. In plus, sporesc unghiurile de atac, degajare si ale rampelor care pot fi urcate. Ca si dimensiunea vadului de apa prin care masina poate trece. Atentie: kit-ul de suspensie nu sporeste garda la sol, doar rotile mari au acest efect.

Tractiune. Al doilea motiv comun este sporul de tractiune pe care il ofera. Rotile mari au o circumferinta si o suprafata de contact cu drumul superioare.

Unghi de atac. Aici nu este urma de indoiala. Cu cat rotile sunt mai mari, cu atat mai usor treci peste obstacole. Si nu este valabil doar in ceea priveste rocile, ci si gropile. Si in cazul celor din urma impactul se minimizeaza.

Flotatie. Rotile mai mari inseamna o suprafata de contact superioara. Si, evident, o crestere in ceea ce priveste flotatia. Aspect important cand mergi pe zapada, gheata sau nisip. Totodata, rotile mari reduc impactul asupra terenului, conservand mediul.

Rezistenta la pana. Evident, in cazul lor creste cantitatea de cauciuc folosita. Ceea ce de cele mai multe ori inseamna protectie superioara importiva cuielor, suruburilor, etc.

Totusi, nu uitati de…

Consum. O anvelopa mai mare inseamna greutate suplimentara. Mai multa frecare si rezistenta a aerului. Cu efecte asupra cresterii consumului. Trebuie sa luati in calcul acest lucru, dar nu trebuie sa va sperie. Pentru ca efectele pot varia de la caz la caz. O cutie automata „simte” mai bine decat una manuala sporul in dimensiuni al rotii si te ajuta sa mentii un nivel scazut al consumului. La fel, lucrurile stau diferit si in functie de propulsor. Versiunile turbo-diesel moderne „tin cu casa” mult mai mult decat cele de mari dimensiuni pe benzina.

Ruliu. Evident, rotile mai mari inseamna un centru de greutate mai inalt. Si un ruliu mai pronuntat.

Efectele asupra trenului de rulare. Este pretul platit pentru sporul tractiunii. Rotile mai mari au un efect de „stres” asupra trenului de rulare, in special al arborilor laterali.

Disponibilitate. Este mai putin probabil sa gasesti roti mari in timpul calatoriilor. Ceea ce inseamna ca trebuie sa iei in calcul o rezerva de acelasi tip pentru momentele cu probleme.

Costuri. Preturile anvelopelor creste pe masura ce sporeste dimensiunea. In plus, montarea unor roti mari induce de cele mai multe ori si modificari. Ceea ce inseamna alta cheltuiala.

Care este concluzia?

Asadar, revenind la intrebarea din start, roti originale sau mari? In esenta, nu exista un raspuns adevarat sau unul gresit. Conteaza foarte mult ceea ce va doriti dumneavoastra. De la raportul de utilizare al masinii on si off road, la tipul de incercari la care o veti supune in teren. Plus, asa cum aminteam, referitor la stil/imagine.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.