Ford F-150 Raptor în noua sa versiune și-a făcut debutul oficial la numai șase luni după lansarea ultimei generații a modelului best-seller. Iar Ford anunță și alte noutăți. O versiune de top, Raptor R, despre care se speculează că va beneficia de motorul lui Mustang Shelby GT500. Adică unitatea V8 Supercharged de 5.2 litri.

A treia generație

În 2009 apărea prima generație a lui Ford F-150 Raptor. Constructorul, liderul în segmentul pick-up, propunea pentru modelul care domină segmentul o versiune de top. Un model inspirat de cele care concurează în întrecerile de motorsport din deșert. Iar acesta avea să devină rapid un off-road icon.

O dovadă este faptul că a eclipsat, la capitolul vânzări, alte modele icon din segmentul Performance. În ultimii patru ani, spre exemplu, Ford F-150 Raptor a comercializat mai multe exemplare decât toată gama Porsche. Și a depășit, în egală măsură, Chevrolet Corvette.

Ford F-150 Raptor, "The Desert Predator" Ford-F-150-Raptor_8-1024x520

Acum avem parte de o nouă versiune. A treia generație, care preia calitățile mecanice și tehnice speciale, dar și precizia asociată siglei Raptor. Și le adaugă tehnologii noi, moderne, de conectivitate. Pentru a se integra perfect în noua realitate.

„Raptor este simbolul pick-up-ului care domină deșertul. Și cele mai dure condiții de off-road. Și tocmai a trecut la un alt nivel”, spune Ali Jammoul, directorul programului de vehicule Ford Performance. „Noul Raptor își potențează performanțele off-road cu tehnologie avansată și conectivitate. Totul într-un pachet unic în maniera Built Ford Tough.”

Hardware de înaltă performanță

Un pick-up off-road de înaltă performanță este definit de suspensia sa. Iar noul F-150 Raptor propune o versiune de pachet complet reproiectat. Cursa suspensiei este acum de 356 mm pe puntea din faţă şi de 381 mm pe cea din spate, ceea ce este cu un sfert mai mult decât avea primul F-150 Raptor când a fost lansat în 2009.

Pe puntea spate avem o nouă suspensie ”five-link”, dezvoltată special pentru Raptor. Și concepută să ofere un plus de control și putere, care să sporească abilitățile la viteze mari în teren accidentat. Suspensia dispune de brațe foarte lungi pentru a menține mai bine poziția osiei pe teren accidentat, o bară Panhard și arcuri de 24 inch, cele mai lungi din clasă.

Ford F-150 Raptor, "The Desert Predator" Ford-F-150-Raptor_1-1024x350

„Raptor este călit în Baja 1000, iar noua suspensie îi crește capacitatea de performanță. Noul setup permite o cursă superioară oricărui nivel atins până acum”, spune Carl Widmann, inginer șef Ford Performance. „De altfel, fiecare aspect al lui Raptor a fost gândit pornind de la perspectiva unui model de competiție. Astfel încât să ofere, cu precizie, performanțe în momentele în care pedala este la podea. Și să te propulseze peste obstacolele propuse de competiție”.

Ford F-150 Raptor, "The Desert Predator" Ford-F-150-Raptor_3-1024x677

Designul suspensiei, combinat cu un software mai sofisticat de gestionare a motorului, permite  înseamnă că pick-up-ul beneficiază de mai mult cuplu pe roțile din spate. Ceea ce înseamnă un start mai bun de pe loc. Ca și accelerare mai rapidă și o mai bună reacție la accelerație. Oferind în același timp confort, stabilitate, manevrabilitate, control și tracțiune la viteză.

Amortizoare noi, FOX Live Valve

Ford F-150 Raptor beneficază și de noua generație de amortizoare adaptive FOX Live Valve. Acestea sunt concepute pentru a rezista mai bine la acumulările de căldură și a reacționa mai rapid la schimbările condițiilor terenului.

Rezervoarele externe din aluminiu anodizat au un diametru de 79 mm. Și sunt umplute cu un nou lichid de șoc cu frecare redusă. Unul special conceput pentru a reduce pierderile de frecare din interiorul amortizorului, pentru un confort sporit.

Ford F-150 Raptor, "The Desert Predator" Ford-F-150-Raptor_2-1024x449

Noile supape de bază, controlate electronic, ale acestor amortizoare, au un design modernizat. Ele permit atingerea unei forţe de amortizare de până la 453 de kg pe fiecare colţ al maşinii în condiții de viteză sporită în off-road. Informaţiile citite de la senzorii de înălțime a suspensiei și ale celor din jurul maşinii modifică ratele de amortizare. Și o fac independent, la fiecare colț, de 500 de ori pe secundă, viteza de reacţie fiind aceeași cu care creierul uman procesează informații vizuale.

Ford F-150 Raptor, "The Desert Predator" Ford-F-150-Raptor_5-1024x652

Anvelope 35 și 37 de inch

Cadrul noii generații a fost ranforsat și, pentru prima dată, Ford F-150 Raptor este disponibil cu anvelope de 35 inch sau 37-inch. Sunt cele mai mari dimensiuni oferite în versiunea de producție pe un light-duty full-size pickup. Aceste anvelope BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 special concepute oferă tracțiune maximă și manevrabilitate.

În cazul celor de 35 de inch, garda la sol este de 305 mm, unghiul de atac de 31 de grade, cel de degajare de 23,9 grade, iar cel de rampă de 22,7 grade. În versiunea cu anvelope de 37 valorile cresc la 333 de mm, 33.1 grade pentru unghiul de atac, 24,9 pentru cel de degajare și 24,4 pentru cel de rampă.

Motor V6 twin-turbo EcoBoost

Sub capotă regăsim a treia generație a unității V6 twin-turbo EcoBoost de 3.5 litri. Valorile pe care acesta le propune nu au fost anunțate. La precedenta generaţie, acesta oferea 457 CP și un cuplu de 692 Nm de cuplu.

Cutia de viteze este automată cu 10 trepte, iar tracţiunea una integrală cu ambreiaj multi-disc pentru conectarea punţii frontale. Pe puntea din spate este montat standard un diferențial cu blocare electromecanică. Opţional se poate comanda unul Torsen pe puntea din faţă. Ambele au un raport final de 4:10.

Noul Raptor beneficiază și de un nou sistem de evacuare a gazelor de eşapament, acum şi cu supape active. Acesta are mai multe moduri de intensitate a sunetului: Quiet, Normal, Sport și Baja.

Modelul este dotat și cu sistemul Pro Power Onboard. Acesta le oferă posibilitatea de a transforma acest pick-up într-un generator mobil. Raptor poate fi comandat cu un sistem de ieșire de 2.0 kilowați, care se pot utiliza pentru a acționa scule electrice, lumini de tabără sau alte echipamente.

Tehnologie on/off-road

Noul Ford F-150 Raptor propune un nou cockpit high-tech. Acesta include un nou cluster digital standard și personalizabil de 12 inch. Care oferă o zonă mare pentru informații, cu grafică și animații specifice Raptor, date off-road și road book. În plus, este disponibil standard și un ecran central de 12 inch personalizabil. Și acesta oferă funcția de split, pentru a permite operarea mai multor funcții simultan.

Grație actualizărilor Over-the-Air, clienții vor putea avea acces permanent la ultimele actualizări. Inclusiv noi hărți, cu funcția Trail Turn Assist, care sporesc performanțele în off-road. În plus, este disponibil și aplicația mobilă FordPass. Cu care, între altele, se poate închide/deschide mașina de la distanță, se  poate verifica presiunea anvelopelor și nivelul de combustibil. Dar care oferă și funcții speciale pentru pick-up. Cum ar fi Zone Lighting, Trailer Theft Alert, Trailer Light Check și Pro Power Onboard.

Șapte moduri de condus

Cele șapte moduri de condus selectabile ale Terrain Management System permit clienților să aleagă setarea optimă pentru condițiile de conducere. Vorbim despre Slippery, Tow/Haul, Sport, Normal, Off-Road, Baja și Rock Crawl.

Fiecare dintre aceste moduri schimbă comportamentul lui Ford F-150 Raptor. Și vorbim despre direcție, cutie de transfer, controlul stabilității, supapele active ale evacuării, amortizoarele active. Ca și despre mapping-ul cuplului, punctele de schimbare a vitezei, precum și informațiile afișate pe clusterul digital.

Posesorii de Ford F-150 Raptor au la dispoziție și:

  • 360-degree camera package: permite descoperirea tuturor obstacolelor existente în jurul mașinii. Schimbarea modului de vizionare se face cu ajutorul unui buton.
  • Standard Trail 1-Pedal Drive: în condiții extreme, sunt multe situații în care trebuie să acționezi accelerația și frâna simultan. Trail 1-Pedal Drive transferă totul către pedala de accelerație: apăsați pentru a merge mai departe, ridicați piciorul pentru a frâna.
  • Trail Control: funcționează precum un cruise-control pentru off-road, permițând conducătorului să se concentreze doar asupra direcției.
Interior nou

Interiorul lui Ford F-150 Raptor vine cu materiale îmbunătățite, finisaje unice și mai mult spațiu de depozitare. Un nou volan, cu logo-ul gravat, și padele de alumini, sau scaunele Recaro, disponibile ca opțiune, sunt, evident, un plus. Iar sub scaunele din spate există un spațiu de depozitare pentru echipamentul de recuperare.

Ford F-150 Raptor, "The Desert Predator" Ford-F-150-Raptor_7-1024x573

Standard SYNC® 4 include un control vocal mai natural, precum și cartografierea în timp real și informații personalizabile la cerere. Modelul beneficiază de compatibilitate Apple CarPlay și AdroidAuto, încărcare și conectivitate wireless, funcții SYNC AppLink și Ford+Alexa. Coloana sonoră a fiecărei aventuri este asigurată de un sistem de sunet B&O Unleashed disponibil cu 18 difuzoare de la Bang & Olufsen.

Agresivitate inspirată de un avion de vânătoare

Un exterior robust, agresiv, potențează designul deja reprezentativ al lui Ford F-150 Raptor. Complet reproiectată, partea frontală distinctivă accentuează lățimea pick-up-ului. Remarcăm și o nouă bară de protecţie frontală, o nouă grilă de radiator, o capotă diferită, cu elemente care amintesc de un avion de vânătoare F-22 Raptor.

Ne-au mai atras atenția aripile agresive, jantele noi, de 17 inch, în trei versiuni, ca și protecțiile din oțel, care te scapă de probleme în off-road. Ca și luminile suplimentare, Available Rigid, speciale pentru off-road.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.