Ediția 2022 a Dakar n-a adus în etapele de final schimbări în fruntea ierarhiilor categoriilor majore. Al-Attiyah și Sunderland sunt câștigătorii din acest an. Prestații notabile și pentru românii înscriși în competiție.

Al-Attiyah cîștigă categoria auto

Finalul competiției n-a adus surprize majore în zona de vârf a ierarhiei. În etapa a 10-a Loeb a mai redus din ecartul față de Al-Attiyah. Însă cu puțin peste un minut.

Astfel că, era nevoie de un incident major al liderului, pentru ca Loeb să câștige Dakar 2022. Sau să se mai concureze până prin februarie, iar francezul să câștige zilnic.

A doua zi, Sainz și-a trecut în cont a doua victorie din această ediție. Și cea cu numărul 41 în carieră. Al-Attiyah a preferat să forțeze doar atât cât să aibă garanția că se va impune în această ediție.

33:19 era ecartul înaintea rundei de final. Unul menit să-i garanteze triumful. În timp ce Loeb, era limpede, se va mulțumi cu victoria în prima etapă a Campionatului Mondial de Rally-Rayd, W2RC.

Și a venit finalul. Triumf pentru Al-Attiyah, cel care, din postura de favorit, a dominat întrecerea încă din start. Audi a ieșit rapid din întrecere. Cu eroarea de navigație a lui Sainz, iar mai apoi când Peterhansel a rămas fără o roată și s-a ales cu o penalizare majoră.

Sébastien Loeb poate că spera la mai mult. Însă o problemă tehnică în etapa 3 (arborele de transmisie) i-a adus un deficit insurmontabil. Astfel că Al-Attiyah și-a trecut în cont a patra victorie a carierei după cele din 2011, 2015, 2019. Loeb a terminat pe 2, iar Yazeed Al-Rajhi pe 3, cea mai bună performanță a carierei.

Clasamentele finale sunt disponibile aici.

Sam Sunderland, triumf în Dakar 2022, cea mai strânsă întrecere din 1994 încoace

La moto lupta s-a dus până la final. În etapa 10 s-a impus Toby Price. Iar van Beveren devenea lider, în fața lui Quintanilla și Sunderland.

Startul zilei secunde i-a dat însă bătăi de cap lui van Beveren în căutarea unui waypoint. Benavides se impunea, însă marele câștigător al zilei era Sunderland. Care a trecut din nou la conducere. La 6:52 de Quintanilla.

Finalul Dakar 2022 l-a găsit pe Sunderland în postura de câștigător. Pentru a doua oară în carieră, precedentul triumf fiind consemnat în 2017. Avansul a fost de 3:27 în fața lui Quintanilla. Cea mai mică diferență înregistrată la categoria moto din 1994 încoace. Atunci Orioli se impunea cu 1:13 înaintea lui Arcarons.

Dakar 2022: Triumf pentru Al-Attiyah și Sunderland. Mihai Ban / Cheloo și Iacob Buhai / Tudor Turdean între cei mai buni debutanți la auto. Mani Gyenes pe 5 la Malle Moto Dakar-2022-Sam-Sunderland-1

Mihai Ban / Cheloo și Iacob Buhai / Tudor Turdean, pe 2 și 3 între debutanții la T1.1 în Dakar 2022

Românii de la categoria auto au ajuns la finiș. În etapa a 10-a, Iacob și Tudor au fost nevoiți să se oprească cu 187 km înainte de finalul probei speciale. Cedase ambreiajul. Au petrecut mai bine de o oră încercând să îl repare.

Dakar 2022: Triumf pentru Al-Attiyah și Sunderland. Mihai Ban / Cheloo și Iacob Buhai / Tudor Turdean între cei mai buni debutanți la auto. Mani Gyenes pe 5 la Malle Moto Iacob-Tudor-Dakar-2022Au reparat un furtun, iar când au vrut să îl aerisească au constatat că mai era încă un furtun spart. Deși, echipajul Transilvania Rally Ria Team (Mihai Ban/Cheloo) a încercat să îi ajute, ambreiajul nu a putut fi reparat 100%. Așa că s-au chinuit să ajungă la finiș. Din fericire, nu au mai fost dune în ultima parte din probă și au reușit să termine speciala în timp.

Dakar 2022: Triumf pentru Al-Attiyah și Sunderland. Mihai Ban / Cheloo și Iacob Buhai / Tudor Turdean între cei mai buni debutanți la auto. Mani Gyenes pe 5 la Malle Moto auto-romani-Dakar-2022

Au urmat alte două zile pline și, în cele din urmă, s-a scris istorie. Am asistat la primul moment în care un echipaj auto din România trece linia de sosire în Dakar. Și a fost o performanță dublă.

Mihai Ban și Ștefan Cătălin Ion s-au clasat pe locul 54 în topul general al grupei Auto la Dakar 2022, în timp ce Iacob Buhai și Tudor Turdean au încheiat competiția pe 58. Au terminat 74 de echipaje. Între debutanți au fost pe 4 și 5.

La T1.1 locurile ocupate au fost 26 și 28. Iar între echipajele care s-au aflat la prima participare au avut timpii 2 și 3.

Mani Gyenes, pe 5 la Malle Moto

Mani Gyenes a avut parte de o ediție în care problemele tehnice l-au împiedicat să intre în lupta pentru victorie la Original by Motul / Malle Moto. A terminat însă pe 5.

”După ce s-a rupt o parte din axul care ține bascula (cu aproximativ 200 de km înainte finalul primei probe speciale), șocurile au fost resimțite inclusiv de motor. Care s-a deplasat în cadru.

Când am ajuns seara în bivuac ne-am chinuit trei oameni să îl repoziționăm. Este incredibil că totuși am făcut aproape 7.000 de km așa, și din aceștia aproape 4.000 km de probă specială.

Putea să cedeze, însă am zis că încerc să termin Dakarul, așa că am cotinuat. A fost foarte important pentru mine să ajung la acest al 10-lea finiș!”, a spus Mani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.