Designer-ul auto român, Alexandru Bogdan Mariş, ne-a acordat un interviu în exclusivitate. Acesta a vorbit despre primii paşi în această bransă, despre proiectele actuale, dar şi despre planurile de viitor. În interviul de mai jos puteţi afla care este obiectivul profesional al celui mai de succes designer auto român.

„PRIMUL MEU DESEN A FOST UN PĂTRAT CU PATRU ROŢI”

Alex, de unde această pasiune?INTERVIU EXCLUSIV cu Alexandru Mariş. Află care sunt planurile de viitor ale designer-ului auto român ALEX-MARIS-300x204

Pentru pasiunea de design auto ai nevoie de două lucruri: maşini şi desen. Maşinile îmi plac de când eram foarte mic. Când veam 4-5 ani, primele maşini ale familiei au fost o Skoda 120L şi un Bus VW T2, ambele cu tracţiune spate, motor aircooled, iar sunetul specific al flafour-ul din bus m-au făcut să văd că maşinile au suflet şi nu sunt doar fiare. De altfel, prima mea maşină a fost un VW Beetle din 1969, cand aveam 20 de ani.

 

Cand ai făcut primul desen? Iţi mai aduci aminte momentul? Ce ai desenat prima dată?

Ca orice copil, desenam case, flori şi norişori. La modul serios m-am apucat într-o vacanţă de vară, undeva pe la 12-13 ani, am desenat o maşină. Nu vă imaginaţi un desen 3D prea reuşit, era mai mult un pătrat cu roţi, dar de acolo  a inceput totul. Chiar dacă arăta groaznic, mama mea m-a încurajat mereu şi cumva reuşea sa găsească o parte bună în fiecare desen. De atunci pot spune că nu au trecut 2 săptămâni fără să nu schiţez câte ceva.

Ai fost contactat de vreun mare producator de maşini? Dacă da, ne poti da un nume?

Nu am fost contactat de niciun producător de maşini. Lumea este foarte mirată să audă că nimeni nu m-a căutat să mă angajeze după apariţia conceptului „Dacia 1300” 2014. Consider că mai am mult de lucru până să ajung să fiu căutat. Am fost căutat în schimb de multe service-uri, deja peste 10 la număr, care mai de care hotărâte sa realizeze conceptul în realitate, dar toţi au revenit cu picioarele pe pământ când a venit vorba de buget.

 

„VISEZ SĂ AJUNG SĂ MUNCESC LA PORSCHE SAU MERCEDES”

La ce proiect lucrezi în prezent?

În prezent sunt angajat că inginer proiectant în cadrul companiei Schaeffler România, mare parte din timp este dedicat proiectelor din interiorul firmei, proiecte de dezvoltare în principal. Am obţinut şi 2 aplicaţii de patent cu ajutorul lor. În timpul liber, în ultimii doi ani, am urmat un program de master: “Inginerie virtuală în proiectare autovehiculelor” în cadrul Unitbv, pe care tocmai l-am încheiat în luna iulie. În timpul liber rămas încerc să desenez cât mai mult posibil, atât virtual cu ajutorul calculatorului cât şi in creion sau pix, iar în ultima vreme am început să pictez.

Care este, să zicem aşa, Everestul pasiunii tale? Unde iţi doreşti să ajungi cu acest lucru?

Cel mai înalt punct ar fi o casă de design, pe stilul Bertone sau Pininfarina. Pentru că “Mariş” nu sună la fel de impunător, eu as fi foarte fericit cu un loc de muncă în centrele de design ale marilor producători. Visez la Porsche, Mercedes, dar ţinând cont că în străinătate există facultăţi dedicate design-ului auto, concurenţă este la un nivel mult mai ridicat.

Care a fost cel mai greu desen pe care l-ai făcut?

Mi se pare foarte greu să desenez portrete, fiind foarte greu să prinzi anumite trăsături sau expresii ale feţei şi să faci desenul să pară viu. Motiv pentru care am hotărât că voi rămâne doar la lucruri tehnice şi am refuzat toate propunerile de portrete din ultimul timp. De asemenea, îi apreciez foarte mult pe cei care au urmat cursuri de arhitectură pentru că au o linie foarte exactă în desen. E un lucru pe care eu nu îl pot controla la fel de bine deoarece nu am urmat niciun curs de desen, iar asta se vede când încerc să fac desene curate şi exacte. În rest nu pot spune că un desen anume a fost foarte greu, sunt doar provocări diferite.

După ce ai prezentat noul concept de la Logan, în 2009, ai optat pentru Dacia 1300. Ce te-a determinat să faci acest lucru?

Conceptul pentru Logan Coupe a fost mai mult de testare a apelor. O dată cu el am învăţat un program de modelare 3D, editare foto şi video. Tot prin el am văzut că cei care publică articole sunt contactabili şi sunt întotdeauna interesaţi de ceva nou. Concept-ul Logan Coupe mi-a arătat că se poate, iar alegerea modelului Dacia 1300 a fost destul de uşoară, fiind pasionat de maşini clasice, Dacia 1300 era una din maşinile mele preferate şi am vrut să arăt că poate fi o maşină mult mai interesantă decât ceea ce a rămas în memoria multor români datorită modelelor fabricate după 1989.

INTERVIU EXCLUSIV cu Alexandru Mariş. Află care sunt planurile de viitor ale designer-ului auto român 002edINTERVIU EXCLUSIV cu Alexandru Mariş. Află care sunt planurile de viitor ale designer-ului auto român 005ed

În cât timp ai reuşit să termini proiectul Dacia 1300?

Realizarea Conceptului Dacia 1300 a durat aproximativ 3 ani (2010-2013), dar a avut parte de multe pauze destul de lungi, aş spune că adunat, cap la cap, ar fi putut fi făcut în 6 luni. Multe dintre idei, însă, au apărut pe parcurs, aşa că nu regret că s-a întins pe o perioada atât de lungă.

L-AŞ PUTEA ALEGE PE FERDINAND PORSCHE CA MODEL

Ai avut model care ţi-a influenţat cariera?

Nu ştiu dacă a fost cineva anume care m-a influenţat, dar în mod sigur pot numi personalităţi pe care le apreciez şi sunt interesat de modul lor de a gândi. Dat fiind faptul că am avut un VW Beetle, îl pot alege pe Ferdinand Porsche ca model. Chiar dacă a folosit anumite concepte deja existente la alte firme, înainte de al doilea Război Mondial, a reuşit să pună bazele a două companii de maşini de succes: Porsche şi Volkswagen, iar simplitatea soluţiilor găsite la anumite provocări în creearea primelor modele mă uimea de fiecare dată când surubaream la maşină.

Mai există cineva în România care mai face aşa ceva?

Sunt foarte mulţi tineri în România care se ocupă de design auto, mulţi fiind chiar mai în temă decât mine. Nu trebuie să uităm că avem un centru de design în Bucureşti, avem români talentaţi angajaţi la Renault în Franţa, angajaţi la firme de tuning aftermarket şi o comunitate destul de mare de pasionaţi de desen şi modelare 3D în domeniul auto. Nu sunt singurul care face asta şi, în niciun caz, nu sunt cel mai bun dar pot spune că eu am avut parte de cea mai mare promovare în mass-media.

„AM CÂTEVA VERSURI CARE MĂ MOTIVEAZĂ”

Ce sfaturi le-ai da celor care vor sa calce pe urmele tale?

Încă nu mă consider că am ajuns în stadiul de a da sfaturi dar îmi permit să citez câteva versuri care m-au motivat de multe ori:
“Eu încerc să îmi fac bine meseria şi cred că în Români cel mai mult lipsesc profesioniştii, în toate domeniile; şi chiar dacă ceea ce fac ei nu primeşte o recunoaştere imediată, şi nu va primi imediat, asta mi se pare regulă, ei să ştie că totuşi au pus o pietricica, o caramiduca mică pe care cândva se va contrui o România poate mai sănătoasă. (Subcarpaţi-Orientat)

Apropo de cursele offroad. Care ţi se pare cea mai periculoasă din lume?

Paris-Dakar, cu toate că de câţiva ani s-a cam stricat tradiţia. Acolo era dus la extrem şi pilotul şi tehnologia. Pilotul avea grijă de maşină sau moto, iar maşina avea grijă de pilot.

Mai multe puteti vedea pe pagina oficiala de facebook a lui Maris Alexandru -> https://www.facebook.com/alexandrumarisro/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.