Cei mai multi dintre noi cunosc functia unei bari anti-ruliu, dar cum functioneaza de fapt si este intotdeauna bine sa fie mai mare?

Sansele sunt ca ati auzit de bare anti-ruliu sau de sway bar. Si probabil stiti ce fac acestea – indiciul este, in definitiv, in nume: ele lupta impotriva ruliului. Dar cum exact?

Piesa in sine este destul de simpla. Este o bara cilindrica in forma de U, din metal (de obicei otel), care uneste suspensia fiecarei parti a unei osii, in general, prin bratele de control. Acesta va fi de obicei atasat la sasiu in mijloc la doua puncte cu bucse din cauciuc. In ceea ce priveste motivul pentru care ati vrea una, trebuie sa ne uitam la ‘bucuriile’ ruliului.

Cum functioneaza efectiv barele anti-ruliu? 7b7012a454b95b7d30b6e92dd07e2315
In timpul virajelor, masa va fi in mod natural deplasata spre partea exterioara a masinii, cunoscuta si sub denumirea de ruliu de caroserie. Acest lucru nu este ceva ce va doriti – deoarece cand masina se inclina si rotile se inclina, reducand zona de contact a anvelopelor. Excesul de ruliu, de asemenea, rezulta intr-o masina care nu este la fel de receptiva, deoarece va dura mai mult timp pentru a reactiona la comenzile dvs. in timp ce incercati sa va redresati.

Daca aveti o bara anti-ruliure montata, energia din partea incarcata mai mult din suspensie va fi transferata prin bara printr-o forta de rasucire, in mod eficient „tragand” roata din partea opusa a axului spre caroserie. Acest lucru nu va va scapa in intregime de ruliu, dar il va reduce drastic prin scaderea fortelor pe o axa intr-o masura.

Cum functioneaza efectiv barele anti-ruliu? ab972f4043611092da94f998867bf37a
Exista totusi un dezavantaj: avand o parte a suspensiei afectata de ceea ce se intampla la capatul opus nu este intotdeauna ideal cand o masina ‘ataca’ imperfectiunile de pe sosea. Aceasta este, de fapt, motivul pentru care suspensia independenta este in mod normal considerata a fi cea mai buna configuratie. Adaugarea unei bare anti-ruliu in mix este un compromis (desi este necesar cel mai adesea) si poate introduce o miscare mai brutala la nivelul cabinei, care poate fi inconfortabila si face masina sa se simta nervoasa. Deci, nu doriti ca bara anti-ruliu sa fie prea rigida – este un act de echilibru intre confort si performanta.

Unii producatori se confrunta cu aceasta problema – in acelasi timp imbunatatind eficacitatea anti-ruliu – prin montarea unui sistem activ. Aceasta inlocuieste piesa dintr-o bucata cu doua bare de rotire care ies din un motor central. Senzorii monitorizeaza factori cum ar fi unghiul de directie si inclinarea si, cand este necesar, forta de rasucire despre care am vorbit mai devreme este aplicata electronic, ridicand roata incarcata mai putin si contracarand ruliul.

In ceea ce priveste modificarea masinii, barele anti-ruliu aftermarket pot imbunatati capacitatea de virare, schimband totodata echilibrul masinii. De exemplu, fixati o bara rigida pe spatele unei masini cu tractiune pe fata si veti reduce subvirarea, in timp ce o piesa mai solida pe o masina cu tractiune spate va reduce supravirarea.

Este important sa retineti ca o bara anti-ruliu cu diametru mai mare nu va fi neaparat mai rigida, deoarece unele sunt goale. Lungimea si pozitia bratelor parghiei pot afecta si rigiditatea. Mai frecvent vazute in lumea motorsportului, barele anti-ruliu reglabile permit modificarea acestor factori, oferind o modalitate rapida si usoara de a regla echilibrul masinii in functie de preferintele soferului.

In domeniul off-road, intre timp, unii aleg sa elimine in intregime sway bar-urile, permitand o articulare mult mai mare a axului.

Cum functioneaza efectiv barele anti-ruliu? type-r_4-5576d93822a0fSursa: Carthrottle

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.