Distantarea sociala incet-incet dispare. Pe de alta parte, noul Coronavirus COVID-19 nu este nicidecum istorie. Astfel ca lucrurile nu reintra in normal. Ci intr-o noua faza. In care parasim incinta casei. Ne reluam activitatea. Iar raspunderea (grija fata de noi) se va translata inspre fiecare persoana pand cand va ajunge sa ii revina exclusiv acesteia.

Sigur, principial vorbind, tot camasa noastra ne-a fost mai aproape. Dar aceasta idee, s-a demonstrat o data in plus, nu are putere de axioma. Si daca nu toti au priceput acest lucru, din varii motive, masurile privind distantarea sociala macar au mai ponderat abaterile. Au redus numarul celor care au iesit din rand si, pe de alta parte, le-a mai taiat din elan. Sau teribilism. Sau inconstienta. Sau cine stie ce alta motivatie au avut.

Etapa post-distantare sociala

Si-acum? Se vorbeste despre „post-COVID-19 World”. In fine, asa cum am spus, acuratete mai mare ar avea ideea de post-lockdown sau post-distantarea sociala. Dar numele conteaza prea putin. Mai importanta este realitatea.

Una in care, medical vorbind, nu exista pentru moment vreo certitudine. Astfel ca pericolul este permanent langa tine. Interactiunea nu este 100% safe indiferent daca vorbim despre lucruri sau persoane. O situatie  pe care lumea moderna o descopera din mers. Si la care va trebui sa se adapteze in aceeasi maniera. Cum o va face, cat de dramatice urmeaza sa fie schimbarile, o sa aflam.

Schimbari in preferintele de transport

Daca vorbim despre industria auto, evident, lucrurile sunt la fel de neclare. Pe de alta parte insa, incep sa apara informatii. Care vorbesc despre schimbari in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor in ceea ce priveste mobilitatea.

Americanii, spre exemplu, spun ca au in plan sa reduca utilizarea transportului public si al serviciilor ride-sharing. Sau chiar sa renunte total la ele. IBM Institute for Business Value a relevat ca a chestionat peste 25.000 de persoane si mai bine de jumatate dintre acestea au avut o astfel de opinie. Peste 20% dintre ei utilizau transportul public si au spus ca nu o vor mai face. Iar alte 28 de procente au spus ca vor reduce la minimum cazurile in care il vor folosi.

Ca nu-s vorbe-n vant, avem suficiente dovezi. Metroul din New York a fost oprit in premiera. Pentru a dezinfecta vagoanele si statiile. Semn ca avea nevoie sa transmita un mesaj credibil.

Reorientare si in ride-sharing

Nu doar in America lucrurile stau asa, ci si in Europa. Diferenta este data doar de procente. Acolo unde s-au facut astfel de studii, peste 40% din persoane au mers pe ideea de a folosi masinile proprii.

Pe de alta parte si serviciile de ride-sharing au inceput sa fie evitate. Uber a dat afara oameni, se concentreaza pe servicul Uber Eats si investeste in cele cu trotinete electrice. Si Lyft, rivalul sau, face concedieri, dar a lansat un program pilot Essential Deliveries. Aceasta in SUA. Insa, daca vorbim despre Uber, si in Europa face concedieri. Iar in tarile in care nu a prins nici Uber Eats, intre care se numara si Romania, a renuntat si la acesta.

O alta mostra ca lucrurile sunt serioase este data de deciziile marilor grupuri auto americane. Ford a amanat pentru 2022 planurile legate de serviciile comerciale cu vehicule autonome. Iar General Motors a renuntat complet la serviciul sau de car-sharing, Maven.

Si, la noi?

La noi, pentru moment, n-avem surprize. Mai sunt 10 zile si nu exista un plan concret, public, care sa-i vizeze pe cei care folosesc metroul pe magistrala Pipera. Desi a fost timp suficient in care sa existe discutii cu reprezentantii companiilor. Sa se ajunga la un compromis. Insa…

STB, pe de alta parte, ne anunta ca va apela la toate vehiculele. Dezinfectate. Insa, pe de alta parte, numarul persoanelor care pot folosi un mijloc de transport se reduce drastic. Iar sporul de vehicule puse in circulatie nu rezolva nimic. Pentru ca se vor alinia cuminti in sirul bara la bara pe care-l cunoastem. Si care are darul sa devina si mai serios daca si la noi numarul celor care vor decide sa-si foloseasca masina personala, din considerente de siguranta, va creste.

Asadar? Nimic mai simplu. Pe langa celelalte tipuri de criza induse de aceasta perioada, mai asteptati-va la una. Aceea a mobilitatii. Cu efecte atat la nivel de persoana, cat si al economiei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here