Nu lasa ploaia sa te tina departe de drum, abordeaza problema ca un profesionist.

Incepe cu anvelope bune
Anvelopele nu sunt lucruri foarte interesante despre care sa vorbim, iar in zilele insorite cei mai multi rideri dau putina atentie anvelopelor de sub ei. Se pare ca ‘bucatele’ de cauciuc sunt mai mult decat cauciucuri. Acestea sunt lucruri complicate alcatuite din diferiti compusi care, impreuna cu modelul benzii de rulare, sunt optimizati de companiile de anvelope in functie de performantele dorite.

Cum sa conduci in ploaie 1-770x1154Capcana a mortii sau provocare? Depinde.

Cu exceptia cazului in care aveti o performanta foarte specifica dorita (ex. Exclusiv off road sau pe circuitul de curse), sfatul meu este sa cautati anvelope care ofera o buna manevrabilitate in conditii umede. Multi rideri prefera seria Michelin Road – aproape intotdeauna punand Pilot Road 4 pe motociclete, iar in aceasta vara va aparea pe piata noul Road 5 si fi disponibil in dimensiuni care se potrivesc unui Triumph Tiger Explorer – dar, adevarul este ca, veti gasi anvelope decente de la un numar de producatori precum Pirelli, Bridgestone, Metzeler si Avon.

Din pacate, tipul de motocicleta pe care il conduci va afecta tipul de pneuri la care aveti acces.Cea mai mare plangere despre cruisere si tourere este faptul ca acestea nu au optiuni foarte bune pentru anvelope. Acest lucru se datoreaza faptului ca riderul traditional de cruiser este un american care se plimba numai in zilele insorite si ii pasa mai mult de longevitate decat performanta pe vreme umeda. Acest lucru se schimba, pe masura ce Harley si Indian se concentreaza din ce in ce mai mult pe piata europeana, dar poate trece ceva timp inainte ca optiunile sa fie la fel de bune ca si alte motociclete de pe strada.

Indiferent de motocicleta pe care o conduci, regula mea personala este ca ar trebui sa optezi pentru cele mai bune anvelope pe vreme umeda pe care ti le poti permite, chiar daca asta inseamna sacrificarea intr-o oarecare masura in zonele de longevitate sau performante in medii uscate.

Cum sa conduci in ploaie 2-770x513Purtati echipamentul potrivit
Odata ce ti-ai pregatit anvelopele pentru apa din cer, va trebui sa te asiguri ca si corpul tau este gata. Asta inseamna sa investesti in echipamente decente pentru ploaie. Nu e placut sa cheltui bani mereu, stiu, dar a fi umed pe o mocicleta este mult mai neplacut. A fi umed pe motocicleta duce de obicei rapid la scaderea temperaturii corpului, lucru care poate fi periculos. Cand esti rece, abilitatile tale fizice si mentale sunt diminuate.

Exista doua tipuri de echipamente de ploaie: ceea ce purtati cand credeti ca ar putea sa ploua si ceea ce purtati atunci cand ploua. Sa le numim „ploaia probabila” si „ploaia sigura”. Echipamentul „textil impermeabile” si cel de piele care au parte de reclama sunt de fapt mai mult pentru „ploaia probabila”. Experienta dureroasa ne-a invatat sa nu avem asteptari sa se mentina mult timp intr-un potop constant.

Jacheta Oxford Montreal 3.0 si pantaloni Montreal 2.0, sunt exemple de echipamente de ‘ploaie probabile’. Sunt confortabile, kit de zi care poate fi folosit pentru a va mentine uscat daca intalnesti balti intre punctul A si punctul B. Kit-ul de inalta calitate, cum ar fi Aerostich Roadcrafter R-3, poate indura un abuz pentru o perioada destul de lunga, dar, in cele din urma, si el va ceda daca tu vei intra intr-un muson de lunga durata.

Pentru cele mai grave conditii, este mai bine sa mergeti cu echipamente old school de ‘ploaie sigura’. Acestea sunt chestii urate, de plastic, care se pun peste echipamentul obisnuit – impermeabilele pe care generatiile anterioare au trebuit sa le poarte inainte de zilele lui Gore-Tex si altele asemenea. Nu este respirabil, nu arata misto, dar cu siguranta functioneaza. Dupa ce am incercat lucruri de la Richa, Held, Weise si Furygan, ne-am hotarat in cele din urma cu jacheta si pantaloni Dainese D-Crust sunt alegerile sigure.

Cum sa conduci in ploaie 3-770x513Ceaiul si prajitura sunt prietenii tai
Veti observa o tema care persista in acest articol: incetiniti. Vremea proasta ne poate determina sa ne gandim: „Vreau doar sa ajung unde ma duc”, dar e mai probabil sa ajungeti intr-o singura bucata daca va ajustati mentalitatea de riding. De fapt, ar trebui sa fii chiar deschis la ideea de a opri.

Acest lucru se datoreaza faptului ca uleiul si murdaria de pe suprafata drumului devin extrem de alunecoaste, iar prima picatura de ploaie le transforma in patinoare, dupa cum cu totii stim ca uleiul si apa nu se amesteca. Luati o cafea sau ceva si asteptati
aproximativ 30 de minute ca ploaia sa mai spele din pericole.

Sfatul pentru cautarea unui adapost merita luat in considerare, mai ales daca aveti o calatorie lunga planificata. Chiar si atunci cand poti purta cel mai bun echipament de ploaie, ploaia te poate obosi. Ia timp sa te opresti, incalzesti, usuci si sa te resetezi mental.

Cum sa conduci in ploaie 4-770x577Evitati petele alunecoase
Ploaia nu va spala tot uleiul si murdaria, asa ca fiti atenti la ceea ce ramane. Faceti tot ce este mai bine pentru a evita baltile care se manifesta la intersectii si sensurile giratorii. Acum, dupa ce am spus acest lucru, nu ar fi rau sa le evitati. Daca nu ati vazut o pata de ulei in timp suficient pentru a va indeparta intr-o maniera controlata, nu va panicati si, cu siguranta, nu atingeti franele: treceti drept in pozitie verticala si stabila.

Folositi adesea tehnica off road de a trage ambreiajul pentru a va asigura ca nu puneti prea multa putere pe roata. Acest lucru poate fi overkill, dar cu toate acestea sunt sigur ca majoritatea oamenilor va vor spune ca tot ce trebuie sa faceti este sa mentineti o acceleratie calma si constanta.

Acelasi lucru este valabil si pentru capacele gurilor de canalizare, puntile de dilatare a podurilor, sinele de cale ferata, marcajele rutiere, intersectiile si alte pericole care devin alunecoase cand se adauga umezeala in ecuatie. Evitati-le cand puteti, treceti peste ele cu calm cand nu puteti.

Cum sa conduci in ploaie 5-770x513Devino fizic
Este o idee buna sa luam un curs de off road riding, chiar daca in general nu va pasa de off road. Unul dintre lucrurile pe care le-as mentiona in acel articol este ca realizarea unui pic de exercitiu in off road ajuta la dezvoltarea tehnicilor de abordare a suprafetelor mai putin bune.

Unul dintre primele lucruri pe care le inveti in astfel de cursuri este importanta mutare a corpului pentru a va asigura ca greutatea este in locul potrivit. De cele mai multe ori, „locul potrivit” este aproape de sol sau cat mai aproape de acesta, pe cat puteti obtine. Acest lucru poate fi la fel de simplu ca si scaderea torsului mai aproape de rezervor, sau sa va luati inima in dinti si sa puneti greutatea pe suportii picioarelor.

Cu toate acestea, nu va schimbati stilul atat de mult incat sa va afecteze in mod negativ calatoria dvs.
In general, o furtuna nu este cel mai bun loc pentru a incerca lucruri noi – pur si simplu trebuie sa va amintiti ca unde si cum va plasati corpul va poate ajuta in manevrarea motocicletei. Cel mai important este ca nu doriti sa fiti rigizi sau in pozitie verticala. Nervii va pot face tensionati, dar incercati sa nu ii lasati sa puna stapanire pe voi.

Cum sa conduci in ploaie 6-770x513Mergeti lin
Asa cum doriti sa va pastrati corpul relaxat si natural, ar trebui ca si ridingul sa fie cat mai lin posibil. Faceti tot posibilul pentru a evita miscarile neregulate si opririle bruste. Cheia pentru a realiza acest lucru este in cautarea cu mult inainte, facand tot ce este posibil pentru a anticipa provocarile si a veni cu mijloacele de a face fata acestora.

Vizibilitatea scazuta inerenta calatoriei in ploaie poate face dificila scanarea la distanta, deci din nou sfatul este de a incetini. Nu mergeti mai repede decat reactionati. Aplicarea cea mai evidenta a acestui sfat este de a creste distanta dintre voi si orice se afla in fata voastra. A face acest lucru are de fapt un dublu beneficiu: nu numai ca iti va imbunatati sansele de a raspunde la un pericol aparut in fata, de asemenea te va scoate zona in care masina din fata ta te va improsca cu apa.

Mergi pe acolo pe unde nu este ud
Daca motocicletele functioneaza mai bine pe suprafete uscate, este o idee evidenta ca ar trebui sa cautati acele suprafete. Atunci cand ploaia s-a oprit, autoturismele vor incepe sa se usuce drumul. In functie de mai multi factori, veti gasi pete uscate deschise fie in urmele pneurilor autovehiculelor, fie in mijlocul benzii. De cele mai multe ori veti gasi ca banda lenta a unei autostrazi cu mai multe benzi se va usca mai repede din cauza aerului care este deplasat de camioanele mari.

Cu toate acestea, retineti ca aceste camioane te improasca foarte tare, deci nu conduceti prea aproape. Fiti deosebit de precauti cand depasiti un camion mare. Pulverizare acestor roti enorme va poate orbi.

Cum sa conduci in ploaie 7-770x513Calatoria in umed necesita sa fii si mai atent decat de obicei.

Pastreaza-ti calmul si continua
Una dintre cele mai mari provocari cu care va veti confrunta atunci cand va plimbati in ploaie va fi prezenta altor persoane.

In calitate de motociclist aflat in elemente, veti avea o dorinta coplesitoare de a comunica acestor oameni ce idioti sunt. Va asigur: este o pierdere de timp. De asemenea, este o risipa a energiei voastre mentale.

In ansamblu, motivul pentru care oamenii conduc atat de prost pe vreme umeda este ca astfel de conditii distrag atentia soferului in masina. El sau ea acorda atentie sarcinii de a gasi comutatorul stergatorului sau de a incerca sa-si dea seama de ce dezaburirea nu functioneaza sau cautati in radio pentru actualizari meteorologice sau doar concentrandu-se asupra faptului ca umerii ii dor de la conducrea tensionata. Cand incepeti sa va concentrati asupra cat de mult va supara acestia, faceti in mod eficient acelasi lucru ca si ei – pastrati-va concentrarea in casca, mai degraba decat sa va concentrati pe drum.

De-a lungul timpului am ajuns sa accept ca oamenii din jurul meu sunt stresati, iar cel mai bun mod de actiune este sa raman in alerta si sa nu ma supar atunci cand se intampla ceva prost. Oferiti-va o multime de timp pentru a reactiona la o situatie, dar nu exagerati.

Cum sa conduci in ploaie 8-770x283

Nu lasati niciodata ploaia sa stea in calea unei noi aventuri!

Asfalt uscat!

 

Sursa: Rideapart

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.