Motocicleta a intrat oficial in sezonul de hibernare. Cu siguranta, motociclistii experimentati le-au pregatit deja pentru aceasta perioada. Ne-am gandit insa sa reamintim pasii esentiali ai pregatirii motocicletei pentru iernat.

Cu siguranta sunt informatii utile pentru cei care sunt la prima iarna in calitate de proprietari. Si, sa nu uitam ca o pregatire adecvata te scuteste de o vizita la service in primavara. In functie de tipul motocicletei sunt probabil cateva diferente intre pregatirile ce trebuiesc facute, dar exista si elemente comune pentru toate tipurile de motociclete.

Spala motocicleta! Fa-o luna!

Este important sa speli foarte bine motocicleta. Mizeria si reziduurile trebuiesc indepartate pentru a proteja vopseaua si lacul impotriva coroziunii si ruginei. Va recomandam, in plus, sa adaugati un strat de ceara. Va ajuta sa…”tina la distanta” umezeala. Iar pe suprafetele metalice folositi un spray WD-40.

Nu uita sa cureti lantul!

Curata lantul de transmisie si lubrifiaza-l. Altfel ar putea sa rugineasca si vei avea nevoie de un kit nou la inceputul viitorului sezon. In plus, ungerea ajuta si la evitarea uscarii si craparii O-ringurilor de cauciuc.

Nu doar lantul trebuie curatat si lubrifiat. Nu uita de discurile de frana, pentru care exista in comert solutii multiple pentru curatat. Apoi trebuie sa nu neglijezi cablurile, comenzile de pe ghidon, pivoti si articulatii bascula, articulatii suspensie.

Schimba uleiul!

Indiferent ce distanta ai parcurs in timpul sezonului, la finalul acestuia trebuie sa schimbi uleiul. Si aceasta pentru a scapa de pericolul reprezentat de reziduurile acide de combustie care cauzeaza coroziunea atunci cand motocicleta nu este in functiune.

Consulta manualul de utilizare pentru a alege tipul uleiului. Un ulei cu vascozitate la rece scazuta va ajuta la pornirea mai usoara la primavara.

In plus, schimba si filtrul. Iar daca iti propui sa iti depozitezi motocicleta pentru mai bine de patru luni, lubrifiaza pistonul si cilindrul. Trebuie doar sa inlaturi bujia (bujiile) si sa introduceti in partea superioara a pistonului o cantitatea de ulei care intra intr-o lingura. Apoi rotiti roata spate pentru ca uleiul sa ajunga pe peretii cilindrului si montati bujia (bujiile) inapoi.

Fa plinul rezervorului!

Este important ca peste iarna rezervorul sa fie plin. Diferentele de temperatura duc la condens (ceea ce inseamna umiditate). In cazul rezervoarelor din metal aceasta inseamna aparitia ruginei. Iar la cele din plastic, garniturile pompei se pot usca.

In plus, pe langa alimentare este bine sa folositi si un aditiv de curatare, de tipul Fuel System Clean, si unul de stabilizare a combustibului. Cel din urma ajuta la pastrarea calitatii acestuia. La sistemele cu injectie este suficient sa adaugati aditivul in rezervor si sa lasati motorul sa functioneze o scurta perioada de timp. La cele pe baza de carburator, inchideti robinetul de la rezervor, iar apoi lasati motorul pornit pana ramane fara benzina.

In cazul in care va propuneti sa depozitati motocicleta pe timp mai lung este recomandata o metoda mai complicata, insa de ajutor. Goliti total sistemul de alimentare si ungeti peretii rezervorului cu ulei. Veti impiedica astfel aparitia ruginei.

Verfica antigelul!

Modelele moderne au racire cu lichid. Ca si in cazul masinii, se foloseste antigel pentru ca acesta sa nu inghete. Asa ca nu uita de el, dar si, pe de alta parte, sa schimbi antigelul la macar doi ani. Si aceasta pentru ca in timp isi pierde proprietatile. Si-atunci nu va mai face fata gerului.

Atentie si la baterie!

Daca nu circuli cu motocicleta, bateria se va degrada daca o lasi cuplata. Recomandarea este sa o demontezi, sa o incarci si apoi sa o depozitezi pana la startul urmatorului sezon.

Daca tii motocicleta in garaj nu este obligatoriu sa o mai demontezi. Ultimele generatii de redresoare au incorporate functie de monitorizare si incarcare a acumulatorilor. In mod normal bateria trebuie data jos de pe motocicleta, dar cu un incarcator „smart” puteti lasa bateria montata.

Protejeaza-ti anvelopele!

In prima instanta ridicati presiunea. Recomandam o crestere intre 0,3 si 0,5 bari. Apoi, parcati motocicleta pe cricul central. Cresteti presiunea cu 0,3-0,5 bari. Este recomandata parcarea pe cricul central. Sau pe un cric de service. In primul caz furca nu este deloc comprimata, iar in al doilea presiunea este egala pe fiecare jamba. Asfel anvelopele nu se deformeaza si raman rotunde.

Daca folosesti cric central, roata care atinge podeaua ar trebui sa fie rotita odata pe luna. Daca ai doar cric lateral, trebuie sa muti motocicleta cel putin o data pe luna pentru ca o alta parte a rotii sa fie in contact cu solul.

Iar daca lasati motocicleta pe o suprafata betonata puneti un covor sau o bucata de lemn. Astfel impiedicati umezeala sa se stranga in zona de contact a anvelopelor.

Ochii pe daunatori!

Pentru a evita problemele induse de daunatori va recomandam sa folositi un dop de protectie pentru toba. Se mai folosesc si pungile vivid colorate.

Atentie, insa, in acest caz, sa nu uitati de ele cand porniti motocicleta!

Husa si depozitarea

Ultimul pas este alegerea locului in care motocicleta va ramane peste iarna. Daca nu aveti solutia unui garaj alegi o husa impermeabila, cu material mai gros, care va ajuta motocicleta sa reziste sub zapada. Nu uitati insa ca trebuie sa permita aerului sa circule pe sub ea.

Evident, recmandam sa gasiti un garaj. Exista o multime de oferte in acest sens. Si in acest caz insa nu trebuie a uitati de husa. Iti va proteja motocicleta de praf si umezeala.

Sa ne auzim cu bine la primavara. Si sa aveti asfalt uscat cat mai repede!

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.