Mobilitate urbana, un aspect devenit o prioritate intr-un Bucuresti aflat in topurile europene si mondiale legate de aglomeratie. Asociatia motoADN propune o solutie. Mai exact o „Strategie de dezvoltare a mobilitatii urbane prin cresterea gradului de utilizare in trafic a scuterelor, mopedelor si motocicletelor”.

48% din timpul calatoriei se pierde

Potrivit studiilor, in ambuteiaje se pierde circa 48% din timpul necesar calatoriei. Automobilele se deplaseaza cu o viteza medie de 8-14 km/h pe o distanta medie de circa 11 km. In plus, monitorizarile de trafic facute in Municipiul Bucuresti releva ca procentul autoturismelor cu 1 sau 2 ocupanti se situeaza intre 65% si 80%.

Specialistii in mobilitate urbana estimeaza ca, in urmatorii 2-3 ani, vom asista la blocaje majore ale traficului. Analizand experienta altor orase mari si aglomerate, Asociatia motoADN ( Asociatia pentru Dezvoltarea Nationala a Motociclismului) a identificat solutii cu aplicare imediata. Acestea nu necesita bugete mari sau lucrari de amploare.

Solutii incluse intr-o strategie de dezvoltare a mobilitatii urbane realizata in baza analizelor si studiilor proprii. La acestea s-au adaugat informatiile puse la dispozitia asociatiei de catre Federatia Europeana a Asociatiilor de Motociclisti – F.E.M.A.

Strategie pentru mobilitate urbana depusa la Primaria Municipiului Bucuresti

Strategia a fost inregistrata la Primaria Municipiului Bucuresti prin sustinerea consilierilor generali ai primariei. Impactul acestei propuneri de strategie de mobilitate – atat pentru bugetul local cat si pentru locuitorii orasului:

  • Posibilitatea implementarii rapide. Pe termen scurt masurile propuse NU necesita investitii din partea administratiei locale. Impactul asupra calitatii vietii locuitorilor este unul semnificativ. Pe termen mediu se pot face investitii minimale in amenajari de locuri de parcare dedicate scuterelor, mopedelor si motocicletelor;
  • Cresterea mobilitatii urbane. Pe termen scurt, poate duce la o inlocuirea a 10% din autoturismele aflate in trafic cu Scutere, Mopede si Motociclete (SMM). Acest lucru se concretizeaza intr-o reducere a timpilor de stationare in trafic cu 20%.
  • Inlocuirea a 25% din autoturismele aflate in trafic cu SMM poate duce la o reducere a timpilor de stationare in trafic cu minimum 30%;
  • Protejarea mediului – reducerea impactului negativ asupra calitatii aerului pe care il are folosirea mijloacelor de deplasare moderne.
Mobilitate urbana in viziunea Asociatiei motoADN unnamed-2-1024x387
Incurajarea folosirii SMM si a renuntarii la autoturisme prin realizarea unei minime infrastructuri dedicate SMM.
  • Parcari gratuite, dedicate SMM, realizate mai ales in zona centrala in toate parcarile Municipiului Bucuresti. Se poate realiza prin transformarea a cel putin 2 locuri de parcare auto in parcari moto. Dintr-un loc de parcare auto in lungul drumului se pot obtine minim 5-6 locuri de parcare SMM in spic. Acestea se vor delimita cu stalpisori, astfel incât sa se impiedice parcarea autoturismelor.
  • Reglementarea parcarii SMM pe trotuare cu latimi mai mari de 1,5 m. Pentru aceasta, pe trotuarele selectionate se vor realiza marcaje de delimitare a parcarii moto. Acestea vor stabili locurile si pozitia de parcare.
  • Permiterea accesului SMM pe strazile cu trafic pietonal, cu restrictii de viteza de max. 30km/h, in special catre zonele in care sunt amenajate parcari dedicate.

Permiterea accesului SMM pe strazile cu sens unic pe banda BUS in sensul invers traficului auto (accesul pe banda revers). Poate contribui la mobilitate urbana.

Crearea de facilitati fiscale si suport pentru cei ce incurajeaza folosirea SMM

  • Impozite diferentiate pentru SMM cu cilindree de pana la 500 cmc.
  • Taxe de mediu si taxe de acces zero pentru SMM in zona centrala. In prezent, hotarârea privind Taxa Oxigen prevede scutirea SMM de taxa pentru poluare.
  • Suport pentru cei care sprijina si incurajeaza utilizatorii de SMM. De exemplu, pentru intreprinzatori care for sa creeze facilitati proprii pentru utlizatorii de SMM. Cum ar fi o cafenea sau un pub in care sunt invitati utilizatorii SMM sa poata beneficia de anumite facilitati. Un alt exemplu sunt facilitatile pentru furnizorii de servicii si accesorii dedicate SMM.
  • Sustinerea publica demersului motoADN pentru extinderea programelor tip RABLA si RABLA Plus si pentru achizitia de SMM (scutere, mopede si motociclete) noi
Mobilitate urbana prin sustinerea facilitatilor legislative legate de incurajarea folosirii SMM
  • Promovarea obtinerii mai rapide a categoriei A1 (cunoscuta si ca ”legea 125B”). Se poate realiza prin simplificarea examinarii detinatorilor de permise categoria B pentru obtinerea dreptului de a conduce autovehicule din categoria A1. Scopul final este de a reduce timpul nejustificat de mare alocat obtinerii permisului A1, care de multe ori este descurajant, in cazul in care soferii doresc sa treaca la utilizarea urbana a SMM.
  • Completarea legislatiei rutiere dupa modelul legislatiilor tarilor europene in care sunt reglementate facilitati ale conducerii SMM. Un exemplu este reglementarea privind impartirea benzii – cunoscuta in literatura de specialitate ca lane splitting – sau cea de filtrare a traficului – lane filtering. Trebuie sa fie reglementate atat drepturile, cat si obligatiile conducatorilor de autoturisme si de SMM in aceste situatii. In acest fel, aceasta practica dovedita ca fiind foarte utila se poate aplica fara sa creeze pericole sau accidente.
Incurajarea folosirii SMM prin educatie rutiera si promovarea sigurantei rutiere

Orice persoana care alege deplasarea cu SMM in oras reprezinta, cel mai probabil, o masina in minus in trafic sau un loc gol in sistemul public de transport. In prezent, exista multi soferi inraiti de stresul pe care il acumuleaza in trafic in fiecare zi si care, când vad un motociclist/ scuterist in trafic, considera ca si el ar trebui sa stea in coada, ca toata lumea. Acestora ar trebui sa le explicam, prin campanii de constientizare ca acel utilizator de SMM ar fi putut fi o masina in plus in traficul si asa sufocat.

Deplasarea cu autoturismul cu 1 sau 2 pasageri este nesustenabila pentru oras. Comoditatea pe care ti-o ofera propriul autoturism este evidenta si multora le este greu sa se dezvete de utilizarea lui zilnica. Ar trebui coordonate o serie de campanii de constientizare, bazate pe date statistice si studii, care sa arate soferilor ca acea comoditate se plateste scump. Cu timp mult pierdut in trafic, energie si stres.

Campanii de educatie rutiera.  Este necesara o campanie de educatie a motociclistilor pentru folosirea responsabila a solutiei de lane splitting. Desi nereglementat inca, acest procedeu este folosit de motociclisti, cu acceptul tacit al Politiei Rutiere si cu intelegerea multora dintre soferii din trafic.

Campanie de educatie a soferilor pentru mentinerea unui culoar dedicat SMM. Cele mai multe conflicte intre soferi si utilizatori de vehicule pe 2 roti se nasc din neintelegerea nevoii de spatiu pentru ca SMM sa treaca si sa ajute la degajarea traficului. Lipsa de cultura a utilizarii de vehicule pe 2 roti la noi in tara face ca soferii sa nu simta, instinctiv, care este distanta necesara pe care ar trebui sa o lase si unde anume, astfel incat sa ajute la fluidizarea traficului prin facilitarea deplasarii SMM-urilor.

Programe de educatie rutiera si perfectionare pentru cei care folosesc Scutere, Mopede si Motociclete.
  • Facilitati pentru cursuri de perfectionare – dincolo de aptitudinile dobandite in scoala moto, este extrem de necesar procesul de perfectionare continua. Acesta poate fi realizat cu ajutorul cursurilor suplimentare.
  • Actiuni de constientizare a vulnerabilitati conducatorului de SMM in trafic. Acestea ar trebui adresate atat soferilor, care sa inteleaga ca, prin atitudinea lor in trafic, pot pune in pericol sau pot proteja viata unui participant la trafic, cat si celor care folosesc SMM.
Protejarea orasului si a locuitorilor

Folosirea SMM pentru deplasarea urbana aduce o serie de avantaje, dovedite stiintific dar si practic.

  • Reducerea directa a emisiilor poluante.
  • Reducerea emisiilor de particule mici in suspensie.
  • Reducerea indirecta a emisiilor poluante.
  • Verificarea modificarilor tehnice a SMM – pentru a verifica daca SMM respecta limitele de poluare fonica sau chimica excesiva.
  • Limitarea si descurajarea mersului agresiv / periculos – programe de informare pentru utilizatorii de SMM pentru a intelege ca trebuie sa respecte colegii de trafic si locuitorii orasului pentru a fi respectati. Actiuni legate de descurtajare a nerespectarii prevederilor legate de lane splitting, mers periculos (conducerea agresiva etc), intreceri neautorizate pe strada.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.