Al-Attiyah

Dakar ne-a oferit de-a lungul timpului mai multi campioni care au reusit sa se impuna in mai multe discipline. Si nu vorbim aici doar despre competitii de motorsport diverse.

Jacky Ickx, africanul

Pilotul belgian are un palmares impresionant in cursele pe circuit. In Formula 1 a reusit opt victorii si a fost vicecampion mondial de doua ori. El este renumit si pentru performanta in cursele pe ploaie. A detinut multa vreme recordul de victorii in cursa de 24 de ore de la LeMans, cu sase reusite.

Insa dincolo de recordurile legendare pe circuit, belgianul are o contributie speciala la Le Mans. Neschimbat de la prima cursa din 1923, startul se dadea cu pilotii in afara automobilelor, alergand spre masini. Aceasta insemna ca centurile si casca se fixau de multe ori tarziu in cursa si expuneau pilotii unor riscuri majore. Ca semn de protest, la startul din 1969, Jacky Ickx nu a mai alergat spre automobil, ci a mers la pas, ceea ce l-a dus imediat pe ultima pozitie. A urmat o lupta de recuperare spectaculoasa a echipajului Jacky Ickx – Jackie Oliver. Victoria s-a decis in ultimul tur, cand Jacky Ickx, cu Ford GT40, il depasea pe Hans Herrmann, cu Porsche 908. Anul urmator se renunta la startul clasic Le Mans si schimbarea importanta este atribuita protestului curajos al lui Ickx.

Insa mai putin cunoscut este ca belgianul are 14 starturi la Dakar, cu o victorie cu Mercedes 280G in 1983, singurul titlu al marcii la categoria automobile. In plus el are doua locuri doi cu Porsche si Peugeot. Este competitia care l-a marcat cel mai mult, mai mult decat Formula 1 sau Le Mans: „Cea mai dura, mai complexa competitie din lume”. In interviuri repetate a declarat ca Dakar l-a ajutat sa se descopere pe sine si sa descopere un continent. Sotia sa, Khadja Nin, este originara din Burundi, emigrand in Zair in 1975. Cu fiica, Vanina, a facut echipa la Dakar in 2000 si au terminat pe locul al 18-lea. Acum, belgianul este implicat in actiuni caritabile si proiecte dedicate Africii.

De la zapada, la desert

Luc Alphand este recunoscut in special ca un din cei mai buni schiori de viteza din istorie. A castigat de trei ori Globul de Cristal la coborare (1995-1997) si o data la Super G (1997). Performanta constanta din 1997 i-a asigurat si Marele Glob de Cristal. A participat si la cursa de 24h de la Le Mans, cu un loc al treilea la clasa in 2006. La Dakar si-a asigurat primul loc in acelasi an si de doua ori a fost la doilea, 2005 si 2007. Desi problemele medicale nu-i mai permit sa participe, Alphand a ramas alaturi de Dakar din pozitia de comentator pentru televiziunile franceze.

Guerlain Chicherit este un alt mare campion la schi care s-a luptat cu dunele Dakarului. Campion mondial de freeriding in 1999, 2002, 2006 si 2007, a participat la Dakar intre 2005 si 2016. Ultimii ani ai carieri i-a petrecut alaturi de MINI. Cea mai buna clasare a carierei a fost cu X-raid si BMW X3, locul al cincilea. In 2013-2014 a realizat mai multe sarituri si cascadorii cu un MINI ALL4 Racing, printre care si primul back flip cu un automobil.

Printul desertului

Familia Al-Attiyah este una din cele mai influente familii din politica Qatarului. De altfel, Nasser Salih Nasser Abdullah Al-Attiyah are titlul de seic. Nasser este un adevarat ambasador sportiv al Qatar, concurand in probe de tir, in Campionatul Mondial de raliuri si la Dakar. A participat la cinci editii ale Jocurilor Olimpice pentru Qatar, cu o medalie de bronz in 2012, la Londra. A castigat Dakar in 2011, cu Volkswagen, si in 2015, cu MINI. Acum participa la Dakar cu Toyota.

Maestrii WRC la Dakar: Juha Kankkunen, Ari Vatanen, Carlo Sainz

Finlandezii Juha Kankkunen si Ari Vatanen au folosit experienta speciala din Campionatul Mondial de raliuri (unde Kankkunen are patru tituri, iar Vatanen unul) pentru a domina Dakar in perioada 1987-1991 cu Peugeot si Citroën. De aceasta data, Vatanen a obtinut patru tituri (1987, 1989-1991), in timp ce Kankkunen s-a impus o data, in 1988.

Celebrul pilot spaniol Carlos Sainz s-a impus de doua ori in Campionatul Mondial de raliuri (1990 si 1992) si a avut victorii in WRC pana in 2004. Ulterior s-a dedicat Raliului Dakar, unde s-a impus cu Volkswagen in 2010 si a fost promotorul revenirii cu succes a Peugeot, incepand cu 2014, iar anul trecut a obtinut al doilea succes din cariera in Dakar. Acum concureaza pentru prima oara cu MINI John Cooper Work Buggy.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.