Rotatia anvelopelor este un aspect de care trebuie sa tineti cont. El va va ajuta sa valorificati la maximum durata de viata a benzii de rulare a fiecarei unitati. Lucru care va va permite economii importante. Mai cu seama cand vine vorba despre anvelopele 4×4, care sunt mai scumpe. In plus, va ofera si posibilitatea de a maximiza performantele in teren accidentat si sa minimizati numarul de pene.

Deseori, anvelopele din faţa vehiculului se uzează mai rapid decât cele din spate. Prin schimbarea frecventă a acestora, vă puteţi asigura că acestea se uzează mai omogen şi valorificaţi la maximum durata de viaţă a benzii de rulare a fiecărei anvelope.

Nu spunem o noutate, anvelopele off-road sau 4×4 sunt mai scumpe. Pretul este insa asumat de cei care isi doresc sa aiba in teren performantele si rezistenta dorite. Insa, indiferent de marca si modelul anvelopei, sunt mici sansele ca un set sa reziste mai mult de 80.000 km. Limita scade in functie de greutatea vehiculului, conditiile in care sunt folosite si grija pe care le-o acordati.

Iar la acest din urma capitol poate fi de un real ajutor rotatia anvelopelor. Fie ca vorbim despre setul de pe masina sau punem la socoteala si rezerva, statistcile arata ca acest procedeu creste cu circa 20% durata de viata a pneurilor.

Rate diferite de uzura

In functie de pozitionarea lor, anvelopele au rate diferite de uzura. In mod normal, cele de pe puntea care tracteaza se uzeaza mai rapid. Insa, spre exemplu, la un vehicul 4×4, pot interveni si factori specifici. Un bullbar mai greu, un troliu, pot degrada mai rapid anvelopele fata. Or, daca mergeti des pe drumuri cu pietris, dimpotriva, sunt afectate in plus cele din spate, afectate si de pietrele aruncate de rotile de pe puntea fata.

Un alt aspect care afecteaza uzura anvelopei este sarcina suportata de fiecare anvelopa. Aceasta poate varia in functie de numarul de persoane din masina, ori a incarcaturii pe care o transportati si a modului in care aceasta este distribuita.

In egala masura conteaza si modelul de suspensie. Sa exemplificam pentru suspensia independenta. In cazul unei incarcaturi usoare, se uzeaza mai mult exteriorul zonei de rulare. In replica, daca incarcatura este grea genereaza premise pentru o uzura superioara a zonei de rulare dinspre interior. La suspensia semi-independenta rotile vor fi intotdeauna perpendiculare pe suprafața drumului, indiferent de sarcina. La cele cu suspensie independenta fata si semi-independenta spate, in functie de incarcatura, vom avea grade diferite de uzura intre punti.

Nu in ultimul rand, tractiunea integrala duce la uzura diferita. Pentru ca pe suprafetele cu aderenta scazuta viteza de rotatie a rotilor are valori diverse.

Cat de des faci rotatia?

Este recomandat ca anvelopele sa fie schimbate intre ele la fiecare 10.000 de kilometri. Insa, daca din pricina modului de utilizare se detecteaza o uzura mai rapida, intervalul trebuie redus.

Factorii care conduc la degradare excesiva:

  • incarcatura
  • tipul de drum
  • maniera de conducere
  • presiune de umflare incorecta
  • alti factori: roti neechilibrate sau nealiniate, uzura directiei, a amortizoarelor, set-up-ul inadecvat al suspensiilor, arcurilor
Care sunt anvelopele pe care le rotiti

Atata vreme cat anvelopele sunt de aceeasi dimensiune, tip, sunt concepute pentru acelasi tip de incarcare si nu sunt de tipul celor folosite temporar, le rotiti pe toate. Trebuie insa precizat ca exista un caz special in cazul celor uni-directionale.

Acestea sunt marcate clar si au, de regula, o sageata care indica pozitia corecta. In cazul acestora schimbul se face exclusiv de pe puntea fata pe spate si viceversa.

Rotatia setului masinii (4 roti)
Cum trebuie sa faci rotatia anvelopelor la un 4x4 diagrama-roti-cauciucuri-anvelopeRotatia in care intra si rezerva (5 roti)

Cum trebuie sa faci rotatia anvelopelor la un 4x4 diagrama-roti-cauciucuri-anvelope2

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.