Baja Portalegre 500 a fost primul concurs All-Terrain organizat in Portugalia in iunie 1987, cu baza in orasul Portalegre. Ultima etapa (ce-a de-a 11-a) din sezonul 2018 al Cupei Mondiale FIA de Raliuri Cross-Country, Baja Portalegre 500, ce s-a desfasurat in perioada 25-27 octombrie 2018 si la care au participat peste 385 de echipaje din zeci de tari , s-a incheiat cu un echipaj romanesc in clasament.
In aceasta etapa a participat si echipajul format din pilotul Claudiu Barbu si copilotul Mihai Ban, la bordul unui Nissan Navara. Desi raliul s-a desfasurat in condii extreme iar cei doi au avut parte de defectiuni serioase, acest lucru nu i-a oprit din cursa lor.
Claudiu Barbu: „Terminam pe locul 6 la T2, in ultima etapa din Campionatul Mondial de Rally Raid!
In prima speciala de ieri, am reusit performanta sa spargem diferentialul fata si sa ramanem fara frane, datorita suprasolicitarii impuse de traseul tehnic si abrupt. Mai mult de jumatate din speciala am avut un ritm foarte bun, pe care l-am mentinut nelasandu-ne intimidati de zecile de competitori iesiti in decor sau ai caror monstri erau cu rotile in sus pe niste „carari” inguste. Dupa ce am pierdut de tot frana, am fost nevoiti sa incetinim drastic, sperand ca vom remedia problema in service-park-ul dintre cele doua speciale.
In cele 20 de minute acordate pentru service, Paul ne da vestea traznet: pompa de frana era complet dusa. Aveam de ales intre a abandona sau a ne incerca sansa infima de a termina o speciala si o legatura de 300 km, total fara frane si in 2×4. Am ales „infima”.
In urmatoarele ore am fost bombardat de Mihai cu: „Nu ti temi”, „Las-o-ncet”, „Da-i”, „Nu ti temi”, iar eu ii raspundeam cu urlete sinonime cu „aici am scapat-o; tine-te bine, ca urm…”.
Am avut tronsoane unde am atins 155 km/h, insa majoritatea traseului l-am parcurs schimband 3 cu 2, supraturand motorul in incercarea de a obtine o franare modesta. Am avut noroc pentru ca nu am spart motorul. Cei de la AutoLuc si-au facut treaba si l-au „aditivat” cum trebuie. Nu la fel de norocosi am fost cu virajele. In special cu cele nesemnalizate adecvat in roadbook. Unele le-am ratat, in unele am preferat sa tinem drept si sa rupem gardurile pentru a nu ne rasturna, in altele ne-am indreptat spre cei aflati pe margine, pozitionati in zonele de risc maxim (frontal sau pe deschideri de viraje). Doar claxonul frenetic ii determina sa sara in ultimul moment din fata masinii, in timp ce gesticulau viguros, dar relaxati, directia spre care trebuia sa ne indreptam. Noi stiam directia; in schimb ei nu stiau ca nu mai avem frane.
A fost cursa deosebita, atat ca frumusete, cat si ca dificultate. Si ca de obicei, nu am dus lipsa de aventura. Organizarea, aproape ireprosabila. Implicarea autoritatilor: de nedescris. Zeci de mii de spectatori care au asistat in aceste zile la un show oferit de 385 de echipaje, din zeci de tari, inclusiv din China si Argentina. Mai mult de jumatate dintre ei nu au parcurs toate probele si nu au terminat competitia. Noi, Romania, am facut-o!”
[…] aici si ce au facut si reprezentantii Romaniei, Claudiu Barbu si Mihai Ban la Baja Portalegre […]